|
Тарас ВознякБезжальний раціоналізм Олега ТістолаНапевно
аналіз творчості Олега Тістола (1960), саме наукових
досліджень чи дослідів, а не живопису, слід розпочати саме з тези, що він у
першу чергу раціоналіст, раціоналіст безжальний, неораціоналіст,
якщо хочете. Тому його живописні практики я б окреслив не словом «творчість», а
більш адекватним у даному випадку і точним словом — «досліди», як в «Дослідах»
Монтеня (Michel Eyquem de Montaigne, 1533-1592), але
«досліди, які він здійснює з раціональною безжальністю
Декарта (René Descartes,1596-1650). Звісно,
цей ракурс бачення та аналізу «дослідів» Олега Тістола
далеко не мистецтвознавчий у традиційному сенсі цього слова. Однак, як на мене,
ширший і більш посутній. Причому посутній не лише для аналізу творчості Тістола, а й для аналізу тих творчих процесів, які
усвідомлено чи не усвідомлено нами відбуваються в сучасному як українському,
так і світовому мистецькому процесію. Далі
буде доволі великий шматок тексту, який на перший неначе не стосуватиметься погляд
«дослідів» Олега Тістола, але насправді безпосередньо
розкриватиме її суть. Отож,
— у ХХ сторіччі в европейській і европоцентричній
культурі відбувалася боротьба двох методологічних тенденцій, а, відповідно, і
двох філософських, світоглядних підходів, двох світоглядів і двох творчих
методів. З
одного боку ми мали описово-емпіричний метод дослідження оточуючого нас світу.
А з иншого боку абстрактно-теоретичний — з допомогою раціо. В
мистецтві, відповідно, маємо запропонований Аристотелем (Ἀριστοτέλης;
384-322 р. до н. е.) міметичний спосіб відображення
світу, який є «наслідуванням», «відображенням», якщо такі насправді можливі і
адекватні — тобто якось по-яснюють, і про-яснюють суть того, що «наслідують» чи «відображають», і
підхід раціоналістичний — аналітичний (деструктивний і синтезуючий), структуралістський.
Не
завжди домінував міметичний спосіб осягнення сутності
того, що мало бути показане. Не завжди «картина» була відображенням в дзеркалі.
Прадавні, архаїчні, а в европейській традиції доаристотелівські культури розкривали суть того, що хотіли
у-наочнити, якраз не через його буквальне
відображення, а з допомогою иншого способу посилання-на
— з допомогою знака, символа.
Сутності розкривалися і показувалися-для-нас через символи. І досі ми рудиментарно розкриваємо Христа через зображення хреста а
Тора руною ᚦᛟᚱ.
Ба,
більше, обмін повідомленнями, спілкування в культурі відбувається не так міметичними посиланнями, як обміном символами, які до міметичних відображень не мають відношення. Більша частина
культурних практик, а особливо зараз в умовах інформаційного вибуху, є
величезним полем символічних обмінів. вся світова культура є велетенським,
майже безкраїм полем символічних обмінів, обмінів символами, знаками,
сигналами. Це нагадує гігантську біржу, на якій «продаються» і «купуються»
велетенські масиви інформації, яка, власне і криється у всьому огромі символів. Навіть, якщо це не цифрові масиви, а так
звані «зображення» в Instagram-і, — вони вже давно не
зображення, як ми за інерцією гадаємо, а символи, які конвертуються на біржі
світового символічного обміну. Це
велике інтелектуальне протистояння у філософії ХХ сторіччя відобразилося як
протистояння описово-емпіричних її нуртів, як от феноменології Едмунда Гуссерля (Edmund Gustav Albrecht Husserl, 1859-1938), та його продовження - екзистенціалізму
з її вершиною Мартіном Гайдеґґером (Martin Heidegger, 1889-1976) і неораціоналізму
ХХ сторіччя — структуралізму, який для показу сутності світу взявся за його
структуру, яку инакше як з допомогою розуму, тобто
раціонально, осягнути не можна. Структуралізм почав використовувати свій, неораціоналістичний, структурний метод аналізу ті осягнення
суті світу, перейшов від відображення світу, до його моделювання, вдався до
елементів формалізації і навіть математизації. Ба, більше, в чомусь він
перейшов від «відображення» та «показування» світу до його «творення» — принаймні
у віртуальних електронних просторах, в які ми все більше і більше поринаємо
самі того не зауважуючи. Леві-Строс (Claude Lévi-Strauss,
1908-2009), Мішель Фуко (Paul-Michel Foucault, 1926-1984), Жак Дерріда (Jacques
Derrida, 1930-2004), Лакан
(Jacques-Marie-Émile Lacan,
1901-1981) в середині ХХ сторіччя з холодною кров’ю заправських
вівісекторів, майже циніків, вчинили нечуваний бунт і повстали проти титанів —
від Аристотеля до Гайдеґґера. Вони
відштовхнулися від філософської конструкції швейцарського лінгвіста Фердинана де Сосюра (Ferdinand de Saussure, 1857-1913). Він ввів
розрізнення в мовній діяльності (фр.
langage) (а мистецьке вираження теж є мовною практикою) між мовою (фр. langue) і мовленням (фр. parole). А це означає, що ми тим самим відділяємо: 1)
соціальне від індивідуального; 2) істотне від побічного і більш-менш
випадкового. В мові немає нічого колективного — вона система знаків. Натомість мовна практика, мовлення — індивідуальний акт волі і
розуміння — воно є комбінаторикою знаків. При цьому не можемо забувати, що иншого способу культивування культури, вибачте за
тавтологію, окрім як з допомогою мови і мовлення, людство не придумало. Але чим
є тоді культура? Тоді культура стає знаковою системою, а суспільство — певним
символічним порядком. Тоді
чим є те, що зазвичай називають мистецькою практикою. А тим самим обміном
знаками — тобто теж комбінаторикою? І так, і ні. Не все так прямолінійно. Все ж
культура не соліптична — попри все вона все ж
породжує нові сенси. Відбувається якесь диво —
поєднуючи знані і відомі нам знаки, зударяючи їх — чи
у тексті, чи на полотні — ми викрешуємо нові сенси. Свого
часу я списав не одну сотню сторінок (1), пробуючи зрозуміти механізми цього «викрешування» сенсів. Дехто, як
от Гайдеґґер, а за ним і я, окреслювали цей акт як «зондування Ніщо» — бо сенси дійсно появляються неначе з Ніщо. Оце «викрешування» і «зондування» насправді є одним і тим самим —
втягуванням сенсів у світ сущого, додаванням ще
одного знаку до простору на-явної мови. У
живописній практиці цю діру у Ніщо пробили, самі того не усвідомлюючи
імпресіоністи. Ну який б, здавалось би, стосунок мають «затяті міметисти» — бо ж їх охрестили імпресіоналістами
— тими, що відображають враження — impression — це
всього лиш враження, а ніяке не творення чогось нового. Однак в мисленні імпресіоналістів зародився червячок
аналізу що з усією ясністю дав плоди вже у творчості художника-філософі Поля Сезана (Paul Cézanne,
1839-1906), а потім пуантилістів, кубістів — як
аналітичних, деструктуруючих — Жак Брак (Georges Braque, 1882-1963), Пабло Пікассо (Pablo Diego José Francisco de Paula
Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano
de la Santísima
Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, 1881-1973), так і синтезуючих (Хуан Ґріс, Juan Gris,
José Victoriano González-Pérez, 1887-1927). Змій раціоналізму
вже сидів у такому неначе невинному яблуці
імпресіонізму. Що
давало шанс вродженим раціоналістам, яким, попри всі екстраваґанції,
є Олег Тістол. Тому, опершись на реабілітацію раціо попередньо перечисленими
титанами Олег Тістол пішов у свою лобову
кавалерійську атаку. Причому він дуже рано, хоч на той час ще не до кінця
свідомо. Якщо ми подивимося на його ранні (часів навчання у РХСШ та ЛІДПМ, служби
у війську), хоча не раджу вам класифікувати їх як юнацькі чи не зрілі, роботи Тістола, то годі не зауважити його потужний аналітичний
дар. Що це було — неокубізм, запитаєте ви? Чи ні…
Радше ні. Проте аналітична потуга очевидна. не дивлячись на його молодість. Це
аналітична робота, яка втілилися в його ранніх полотнах дольвівського
і тим більше львівського періоду — а для багатьох може бути сюрпризом те, що
він вчився у Львові у ЛІДПМ. Звичайно, дуже багато дало і щеплення через
навчання у РХСШ… Завершення
навчання укоронувалося службою у совєтському
війську. І в іронічному, і не в іронічному сенсі це дало час на рефлексію. Не
даремно досі його базовою самоідентифікацією є його автопортрет у військовій
формі — поєднання як формотворчих, так і колористичних здобутків Тістола на той період. Однак
час летів вперед. Так само, як і новітні европейські
віяння. Після розвалу СССР на постсовєтських теренах
відбувся мистецький вибух. кожен вибирав свій шлях на світовому роздоріжжі. Тістол вибрав відповідний своїй інтелектуальній
конституції. Знову ж не буду стверджувати свідомо чи ні — бо ж часи кінця
1980-х були буремні і стрімкі — практично не було часу на вдумливу рефлексіє.
Приходилося приймати рішення практично «з коліс». Тим не менше, Тістол пішов за своє раціональною конституцією — а це
значить у бік неораціоналізму наших часів — в бік
структуралізму. тобто його мистецьким методом (а тут не йдеться тут про чисто
художницькі аспекти композиції чи колористики — про це потім) стали базові
процедури структурного методу. А вони універсальні для будь-якого аналізу та
синтезу — в тім і мистецького. Завданням аналітика і синтезатора будь-якого об’єкту,
суспільної структури чи явища є: Виділення
первинної множини об'єктів, «масиву», «корпусу» — і художник вичленяє ті об’єкти, які його цікавлять. Потім
він розчленяє ці об'єкти на частини — чим не
кубістська чи структуралістська деструкція — художник отримує найелементарніші, первинні сенси (пальма, дівчина, цифра, etc). Після
цього здійснюється систематизація отриманих елементарних елементів, первинних сенсів — як у хімії
чи атомній фізиці — і будується/конструюється нова структура — новий сенс.
Елементи зударяються і «викрешується» новий сенс
(картина, інсталяція, фото, колаж). Виведення
із новоствореної структури (картина, інсталяція….) теоретично можливих
наслідків і перевірка їх на практиці, комунікування в
рамках виставки чи навіть процесу створення експозиції. До
чого вся ця гра, запитаєте ви, що вона дає. Дає, ще й як дає. Насправді це всі
наші комунікативні і культурні практики. А усвідомлюване маніпулюванням
знаками, словами, образами, символами, чи і є мистецька творчість — зокрема
Олега Тістола — є виявлення підсвідомих глибинних,
зазвичай прихованих від буденного сприйняття структур, прихованих механізмів
знакових систем. Об'єктом дослідження структуралізму є культура як сукупність
знакових систем, мов, наук, мистецтв, релігій, мітологій,
звичаїв, мод, реклами, соціальних мереж і т. ін. Структурно-семіотичний аналіз —
в тім і у вигляді мистецького семіотичного аналізу Олега Тістола
— виявляє приховані закономірності, яким підсвідомо слідує, сама того не
усвідомлюючи, людина. І завдання мистця є виявити ці приховані тренди — так
само, як і приховану сутність речей, які він неначе «зображає», а насправді
аналізує — демонтує/синтезує. Домінантою
у просунутому суспільному мисленні наприкінці 70-х років XX ст. навіть в СССР, тобто
саме тоді, коли Олег Тістол формує свій світогляд,
стає структуралізм. Благо, що совєтське ідеологічне
сито не вловило його антимарксистську суть. В СССР почали в різних джерелах
появлятися неначе б то сцієнтистські, наукові тексти закордонних
структуралістів. Дещо проникало і безпосередньо з-за кордону — як от з Польщі,
де режим не був таким жорстким. Для львівського контексту це було вкрай
важливо. Пам’ятаю. як до мене з подачі ще одного київського львів’янина, що
вчився у тому ж ЛІДПМ Анатолія Степаненка (1948) попав збірник по соціодинаміці культури та культурній соціометрії — головно
переклади з французької. Ну і, звісно, тоді всі захоплювалися, а дехто навіть і
читав, роботи корифеїв тартусько-московської
семіотичної школи (1960-1980) — Ю. Н. Лотмана (1922-1993),
В’яч. Вс. Іванова (1929-2017),
В. Н. Топорова (1928-2005) та ін. 1964 року з виходом
видання «Праць по знакових системах» (Труды по знаковым системам) розпочався структурологічний
бум в центр якого свідомо чи не свідомо попав Тістол.
І не він один. Звісно,
Тістол не сидів з ночі на ніч і гриз збірники по
семіотиці. Але щось структуралістського, особливо в царині мистецтвознавчій в
повітрі літало. Як от творчість дещо старшого за віком Анатолія Степаненка,
який геть погруз у знаках. Це не могло не заразити його — як от тепер коронавірус. Це був дух часу. Звісно, не кожен його вловив.
Не кожен його усвідомив. Тістол так чи инакше відповів на головний тренд епохи — відповіддю стала
вся його подальша творчість, чи, як ми домовилися окреслювати його художню
активність — експериментування. Мистецький
вибух кінця 1980-х початку 1990-х Олег Тістол зустрів
у всеозброєнні і практично як зрілий мистець. Пишу «практично», бо поки мистець
працює він і далі розвивається та шліфує свій метод — а Тістол
саме такий, який цієї справи не полишає, причому не тому, що не хоче, а тому,
що не може. Не
буду переповідати історію бурхливого мистецького життя тієї епохи. Про неї
напишуть біографи та власне мистецтвознавці — мистецтвознавці в тому сенсі, в
якому прийнято вважати на постсовєтському просторі. Я
залишуся при реставрованій мною чи сконструйованій мною ж віртуальній
інтелектуальній біографії Олега Тістола. Як на мене,
то для розуміння суті його дослідів це істотніше. Отож
Тістол почав конструювати свої роботи з того, що
залишилося після розвалу совка, що збиралося для конструювання майбутньої
України — з уламків, шматків, огризків, оцупків світу, що розлітався та світу,
що ще не постав. Звідти всі ці пальми-південного-берегу-криму,
арарати-з-етикеток-вірменських-коньяків, казбеки-з-сигаретний-пачок, гетьмани-з-українських-мітологій, їхні булави та жупани, дівчата та козаки, козаки
та московити. І все це у дистильовано-знаковій формі,
як чистий екстракт, як валюта, яка обмінюється на все, яка є дистилятом. Не
даремно Тістол впродовж років повертається до теми
купюр — віртуальних чи культурологічних «проектів» українських чи американських
банкнот. Тим він амбітно хоче створити конвертовану в
колі культурного обміну українську чи американську культурологічну валюту —
структурну матрицю українськості чи американськості (в даному випадку «американськості»
як він її розуміє). Він творить «проекти» українських та американських грошей.
З 1984 року Тістол розробляв «Проект українських
грошей». Проект сягнув 2001 року. Ба, більше — на початку 90-х років до нього
приєднався художник Микола Маценко (1960). Тут старі романтичні мотиви
українських банкнот (дівчиноньок, козаченьків) він доповнює новими — постсовковими (дівах, криптогопників).
Як всякий структураліст Тістол працює серіями — знову
і знову розпрацьовує тему, уточнює, поглиблює. Аж до постмодерної іронії, яка
заполонила мистецькі салони того часу. Хоча мало хто усвідомив, і здається, до
цього часу, що постмодерн, як нешлюбний син модерну
та стуктуралізму (про що мало хто підозрює), як і мул
— дитя осла та кобилиці, виявився імпотентом. Це проявиться лише у 2000-них. А
у 1990-х багато хто удекорував себе
постмодерністським бантом. Але то справи минулі. Маючи міцний
структуралістський фундамент, Тістол, усвідомлюючи це
чи ні, подолав небезпеки Мессінської протоки — Сціллу (Σκύλλα)
та Харібду (Χάρυβδις)
постмодернізму — і зберіг свій аналітичний талант — як у деструкції, так і у
синтезі. Хоча,
звісно, не міг уникнути модного на той час тренду. В постсовєтській
Україні найбільш виразним мистецьким явищем того часу була, звісно. «Нова
хвиля» українського живопису. У Тістола той період
проявився як іронічне, парадоксальне, алогічне поєднання совєтського
та питомо українського семантичних полів («Возз'єднання» (1988), «Прощання
слов'янки» (1989), «Вправа з булавами» (1989), «Зиновій-Богдан Хмельницький»
(1989)). Це майже епохальні полотна. Хоча, може саме епохальні, бо і досі
Україна борсається в місиві цих двох виключаючих одне
одного семантичних світів. тому так і живемо… У 1987 році Олег Тістол і Костянтин Рєунов (1963) вербалізували цю шизофренію українського суспільства у
своєму маніфесті — «Межа зусиль національного постеклектизму».
Як на мене, то в українського суспільства позбавитися позбавитися
цієї шизофренії, яку вони називають постеклектизмом,
не вдалося. А межі цей еклектизм, опертий вже насправді не так на знаки, за
якими щось таки стоїть, а на їх імітацію — на симулякри
— як, знову ж, показує наша актуальна політична реальність не має. Українська постеклектика чи шизофренія безмежна. Тому насправді ще
дуже лагідна іронія Тістола кінця 1980-х поступово
сповзає в бік сарказму, стає жорсткішою і жорстокішою. Криючись за пальмами та
ресторанами «Чайка» з його полотен виглядає жаске. У
1990-х його мистецька майстерня стає лабораторією. Разом з Миколою Маценком (і
тут вони передали привіт Фердинану де Сосюру), він
творить аналітичну студію. «Нацпрому», де препарує
національні стереотипи — як той алхімік хоче вилущити з всього того барахла
первинний елемент — свого роду первинний національний елемент, щось гіпер і єдино українське. У спільних з Маценком проектах
«Музей Ататюрка», «Музей архітектури», «Музей України», «Мать городов» поєднує все, що тільки можна поєднати, дистилює
все, що тільки можна дистилювати. Одним словом — шукає філософський камінь. І,
здається, попри всю безнадійність цієї справи, трохи до нього наблизився. З
часом він виходить за національні рамки, і пробує знайти якісь екзотичні
семантичні елементи поза обширами українського семантичного поля, творить серію
полотен «Національна географія». З
інформаційним вибухом 2000 року та нашестям епохи соціальних мереж Тістол реалізовує проект «TV + Реалізм». Це співпадає з
Помаранчевим Майданом, який ледь не всуціль був зітканий з семантичного
мережива українських надій та ілюзій. Полотном, картиною, картинкою і для
пересічного українця, і для мистця стає телеекран. Реальністю стає марево —
мерехтіння екрану. Може
тому в подальшому — може перестрашившись несправжності
несправжнього — Тістол відчайдушно пробує намацати
хоч якусь твердь, опертися на щось не таке ефемерне — як той Ной — на твердь
земну. Раз за разом випускає голуба шукати землю. І нарешті повертається до
знаків, за якими дійсно щось є. І у 2002-2008 роках творить серії «Пейзаж», «Синай», «Кавказ», «Казбек» та «Арарат» — метатекст майже біблійний. І
неначе знаходить український рай у проекті «Ю.Бе. Ка»
— «Южный Берег Крыма»
Створює його образ починаючи з 2006 — пальми, пісочок, винце. Але російська
анексія Криму 2014 року перетворює його на пекло — в кронах кримських пальм закублюється жаске… Деякі з робіт цього циклу майже чисте
повідомлення, майже чистий текст — і не лише тому, що над анексованими
кримськими пальмами Ангела Меркель та німецький триколор,
деякі з робіт результат роботи генератора випадкових повідомлень — графіті
колег-художників — відбиток часу — з пальмою на задньому плані. Рай
втрачено. Але який рай? Рай, де ще була якась невинність. Останній
абзац можна трактувати і політично — бо ж Каїн таки підняв руку на Авеля — у що
до того не можна було повірити. І досі дехто не йме
цьому віри. Однак кров пролилася. А
можна трактувати і філософськи. Скільки в таких неначе задерикуватих роботах часів
«Нової хвилі» було наїву, скільки лагідної доброти…
Чого немає в роботах останніх — це вже роботи після куштування гіркого плоду з
Дерева Пізнання добра і зла ( עֵץ הַדַּעַת
טוֹב וָרָע
êṣ had-daʿaṯ
ṭōwḇ wā-rā).
Зло розлилося… Ось і плоди його… Однак
полишмо метафори. Тістол з безжальною прецизійністю
своїм аналізом здійснив і здійснює вівісекцію семантичного поля сучасного
українства — тне по живому. Хоч
він на диво добра та інтелігентна людина. Тому цю безжальність
можна назвати і чесністю… 1.Возняк Т. Тексти та переклади, Харків: Фоліо, 1998, 667
с., ISBN 966-03-0382-3 2.Возняк Т. Філософія мови, Львів, «Ї», 2009, 180 c.,
ISBN 978-966-7007-76-8 3.Возняк Т. Культурологічні есе, Киїів,
Дух і Літера, 2018, 252 с., ISBN 978-966-378-641-4 4.Возняк Т. Мистецтвознавчі есе І, Київ, Дух і літера,
2020, 258 с., ISBN 978-966-378-772-5 10 жовтня 2020, Львів |