|
Тарас ВознякПуща з каменю Петра ГуменюкаСтоповерхові кам’яниці сплять, немов потомлені
звірята, Ржавіють мертві риби у басейнах,
вуголь і троянди чорні, Живуть під містом, наче у
казках, кити, дельфіни і тритони Богдан-Ігор
Антонич. Сурми остатнього дня, 1
травня 1936 Щоб
зрозуміти сенс живопису львівського культового художника Петра Гуменюка (1957),
потрібно ввійти, чи точніше — повернутися, до контекстів, у яких поставав та творив
майстер. Сьогодні ми наближаємося до першої чверті ХХІ сторіччя. За час після Першої
та Другої світових війн ми пережили масу мистецьких революцій. Чому я повертаюся
аж до таких неначе далеких подій ХХ сторіччя, які, здається, відшуміли, пробуючи
намацати посутню інтерпретацію творчості сучасного львівського художника? Та тому,
що, як на мене, його творчість живилася і живиться з джерел, які б’ють з того буремного
сторіччя. Причому слово «б’ють» тут є визначальним. Вони на диво живі, не висякли, не вичерпалися. Ви
здивуєтесь, але пробуючи зрозуміти етос творчості Петра
Гуменюка, я з подивом наштовхнувся на його соціальні ролі. Так-так — саме соціальні.
При чому тут етика, коли ми пробуємо усвідомити естетичні вальори
творчості цього художника — запитаєте ви. Бо ж живопис це, перш за все, естетичне
у всіх його проявах — навіть у перверсивних — скажете
ви. Так. Але не цілком. Наприкінці ХІХ сторіччя, втомлені вихолощеним моралізаторством
академічного мистецтва, мистці кинулися в іншу крайність — спробували творити позбавлене
будь-якої суспільної функції мистецтво — а, отже, спробували абстрагуватися від
моралі та її ригорів — зобов’язуючих норм. Ні, не впали
в аморалізм, а просто редукували до нуля. Однак жахіття двох світових воєн нагадали,
що безодня жаху поруч — що вона поміж нас і навіть, за Жан-Полем Сартром (Jean-Paul Charles Aymard Sartre, 1905–1980), «всередині
нас». Хтось
шарпнувся моралізувати, з пристрастю утверджувати ригори
своїх, як виявилося — перверсивних, етик — як-от комуністи чи нацисти. Хтось
за інерцією і далі впирався у своїй позірній незаангажованості. Зрештою, вони завершили
траєкторію свого аморалізму в постмодернізмі, який девальвував будь-яку, і не лише
етичну чи суспільну поставу мистця до абсолютного нуля — «все рівне всьому, і все
не має значення, бо всі величини не лише рівні між собою, але й рівні нулю». Таким
в ідеалі мав би виглядати досконалий постулат постмодерну. Але такий постулат вимагав
би і таких самих вихолощених людей. Натомість люди є такі, як є. І байдуже, якими
позачуттєвими чи а-моральними, поза-моральними, поза-суспільними
вони хочуть видаватися. Безодня
жаху дихнула в обличчя кожного. Вона ж чигає за кожним поворотом людського життя.
За його кожною миттю. Тому
насправді не може бути ніякої позиції з точки зору незаангажованої в живе м'ясо
життя абстрактної особи. Всі ми є в контекстах і зі своїми невідривними від нас
історіями. Такі
ж контексти й історія є і в Петра Гуменюка, художника і дисидента. Якщо
говорити про контексти, то для того щоб зрозуміти сенси
його творчості, не можна не розпочати, що він та його брат-близнюк Андрій народилися
у родині діда Миколи Гуменюка, вояка Української Галицької Армії, батька Олеся-Дмитра
Гуменюка (1925–2020) вояка Української Повстанської Армії, в’язня ГУЛАГу, учасника
Норильського повстання в’язнів 1953 року. Ось така типова
історія галицького інтелігента. Але вона, поза всяким сумнівом, творить контекст
— внук і син не може не йти тим самим шляхом. Однак
у часи глухого брежнєвського безчасся протест і навіть боротьба набирали инших форм. У тому числі і мистецьких. Тоді повсюдно насаджувалася
совєтська соціалізація — будь-яку кар’єру чи просто життя
потрібно було укладати в прокрустові ложа офіційної соціалізації. Иншого мистецтва, крім нудотного совєтсько-сталінського
соцреалізму, існувати не могло. Тому протест і дисидентство йшли у андеґраундну літературу, мистецтво, навіть фарцовку — підпільно торгувалося не лише «забороненими» джинсами,
але й забороненою літературою, музикою, модерним мистецтвом. Про це багато хто забув. А більшість вже, здається, нічого і не знає про особливості
культурного ландшафту, у якому розвивалася і працювала творча особистість Петра
Гуменюка, та й усіх нас, які родом з холодних, ще дуже сталінських 1950-х. Часи
минають… І, може, це й добре. Однак пам’ятати потрібно — хоча б для того, щоб гідно
оцінити чини тих людей, які поставали і творили у тих приморожених часах… Одним
із них, звісно, і мусів стати Петро Гуменюк — мусів, бо мав такий родинний бекґраунд
— і мусів, бо аж ніяк не міг би вписатися у нудоту тогочасного офіційного «мистецтва». Досить
пізно, бо після служби у війську, 1984 року закінчує навчання у Львівському інституті
декоративно-прикладного мистецтва. І попадає у середовища, які ще пам’ятають довоєнний
Львів. Середовища персоніфіковані — зокрема просто монумент довоєнному українському
Львову Віра Свєнціцька (1913–1991). Вчиться в андеґраундних художників 1960-х — Івана Остафійчука
(1940), Володимира Лободи (1943), Данила Довбушинського
(1924), Володимира Ігнатенка (1940). Ну
і, звісно, як і всі ми тоді, у тих далеких 1970-х / 1980-х освоює те, що було втрачено
з огляду на сталінську заморозку 1930–1960-х. Промерзло глибоко. Відмерзати, і то
частково з регулярними повторними приморозками почало дійсно у 1960-х. Але й у 1970-х
та 1980-х протест ще був дуже актуальним. І
такий протест оформився у львівському мистецькому андеґраунді, який мав декілька
центрів. Звісно, були «школи» Романа Сельського (1903–1990)
та Марґіти Райх-Сельської (1900–1980),
Карла Звіринського (1923–1997), «езотеричний клуб» Олександра
Аксініна (1949–1985), але й був цілий архіпелаг творчих
майстерень: Андрія Сагайдаковського (1957), Мирослава
Ягоди (1957–2018), Влодка Кауфмана
(1957), Юрка Коха (1958), Ігоря Подольчака (1962), «масонська»
вітражна майстерня Ігоря Клеха
(1952) та Григорія Комського (1950). Мистецькі нетрі бурлили
— куди там нашому Стіксу-Полтві. І теж робітня Петра Гуменюка,
безперечно... Розпочинав
шукати свій творчий метод Петро Гуменюк, живлячись з двох неначе несумісних джерел. З
одного боку, очевидно під впливом Віри Свєнціцької і,
можливо, бойчукістської школи, він окормлявся тисячолітньою іконописною традицією східного християнства.
Вершиною цих пошуків у нього став іконостас українського греко-католицького храму
св. Богородиці Триручниці у
Таллінні (1998–2000). Благо, що це знайшло розуміння у доброго ангела всіх українських
починань, облата Цистерціанського
монастиря з послухом у Таллінні, керівника Центру української культури в Таллінні
Анатолія Лютюка (1947). Щось невловимо поганське, проте
світле поєднало цих двох неординарних людей — і світ отримав неймовірний мистецький
твір — дивний іконостас, перлину мистецьких здобутків Естонії та України. І тепер
Петро Гуменюк періодично повертається до цієї іконописної традиції. Правда, при
цьому він її все ж переосмислює — у нього це не ієрогліф чи знак, а таки картина,
зображення. Так, вони стилізовані під ікону, але, як і на всьому, що йшло з Галичини
після Контрреформації — це все ж живі образи живих людей, хоча і стилізовані під
«ікони». Але
найбільший вплив на його трактування іконопису мала майже не усвідомлювана нами,
греко-католиками, Контрреформація, як, о диво, «Паризька школа» (École de Paris, 1900–1960) живопису — від всюдисущого
і неуникненного у своїх впливах на мистецтво ХХ сторіччя
Пабло Пікассо (Pablo Ruiz y Picasso, 1881–1973), таємничого
Марка Шаґала (Marc Chagall, 1887–1985), тонкого Амедео
Модільяні (Amedeo Clemente Modigliani, 1884–1920) до
гротескно жорсткого Хаїма Сутіна
(Chaïm Soutine, 1893–1943)
і Мойсея Кіслінґа (Moïse
Kisling, 1891–1953). Вплив майстрів цієї значною мірою
штучно зібраної воєдино когорти годі недооцінити. Але не оминув Гуменюк і впливу
німецьких експресіоністів дрезденської групи «Синій вершник» (Der Blaue Reiter)
— Ернста Людвіга Кірхнера (Ernst
Ludwig Kirchner, 1880–1938)
та мюнхенського об'єднання «Міст» (Die Brücke) — Франца Марка (Franz
Marc, 1880–1916). А також і їхніх австрійських колег з
«Групи нового мистецтва» («Neuekunstgruppe»), особливо
Еґона Шіле (Egon Schiele, 1890–1918) — дивись
«Портрет Назара Гончара». Навіть студії робіт Едварда Мунка
(Edvard Munch, 1863–1944) знайшли
відголоси у творчості Петра Гуменюка. Весь період «розморожування» постсталінської «вічної мерзлоти» тривав усі 1960-ті аж до 1980-х.
Для Гуменюка, з огляду на вік, це, звісно, 1980-ті. А
вже потім для постсовєтського мистецького світу «відкрився»
експресивний Френсіс Бекон (Francis Bacon, 1909–1992) з усіма його ірландськими та гомосексуальними
комплексами. «Відкрився і подолав» — він справив неймовірний вплив на львівський
андеґраунд 1980-х — на Андрія Сагайдаковського, на Мирослава
Ягоду, зосібна і на Петра Гуменюка. Жорсткість і гротеск у цих майстрів почала сягати
неможливого. Як у Бекона… А
що ж Гуменюк? З одного боку іконописна традиція, трохи розбавлена добрим лукавством
у брейгелівському стилі, а з иншого
боку — жорсткий експресіонізм («Портрет Андрія Сагайдаковського»,
«Портрет Назара Гончара», «Портрет Мирослава Ягоди»), експресивна літографія (впливи
Івана Остафійчука та Володимира Лободи). На диво, все
це поєднується. Бо й іконописність Гуменюка не така вже
й погідна. За позірною лагідністю ховається печаль людська, незатишність світу,
все та ж отхлань Жахливого. Однак
повернімося до реалій пізнього совка. Так, він уже розвалювався, але його ще потрібно
було доруйнувати. І то доруйнувати у всіх сенсах — навіть
і в сенсі естетичному. Все
совкове, звісно, потрібно було іґнорувати — бо ж іще при напівживому трупі совєтської ідеології вегетував і соцреалізм,
як її офіційна іконографія. Постава «монмартрівського»,
як ми це тоді розуміли, мистця чи то у варшавському, чи у празькому або ж львівському
виконанні, в цьому були дуже помічні. Це була боротьба через іґнорацію. Ну і, звісно, в чому полягав антураж цього середньоевропейського монмартрівського
художника — робітня десь у пивниці чи на горищі, постава вільного художника, трохи
або й ні, дешевого алкоголю, трішки куртуазії — і маєш
невизнаного офіційного, проте такого привабливого для молодих дівчат генія. А тут
ще й таємничий Сезан (Paul Cézanne, 1839–1906) та його «дітки» — не менш заворожливі
Руо (Georges Henri Rouault, 1871–1958), Матісс (Henri Émile
Benoît Matisse, 1869–1954),
Вламінк (Maurice de Vlaminck, 1876–1958) etc. Одним словом, Паризька школа дала щедрий урожай на всіх
теренах Центрально-Східної Европи — зокрема й у Львові.
І Петро Гуменюк не міг не стати її адептом. Зверніть увагу, коли в европах відійшли у засвіти вище згадані майстри, на світ — зокрема
і до Львова — прийшли і Гуменюк, і Сагайдаковський, і
Кауфман, і Кох, ну і Ягода… Звісно, це речі неначе й не
пов’язані, проте… Саме завдяки уривчастому на ті часи знанню про великих французів
на приморожених сталінізмом теренах стала можлива поетапна, розтягнута на десятиліття
мистецька відлига. І мистецький резистанс, свідомо чи
несвідомо учасником якого став Петро Гуменюк. Отож, можемо сміливо виокремити в
його творчості цей львівсько-«монмартрівський»
етап. Причому, що цікаво, він триває і досі — триває паралельно з иншими нуртами його творчості. Водночас
ретроспективний перегляд його робіт не лише розкриває андеґраундні
світи Львова — світи всіх тих піддаш та пивниць, описаних Антоничем, але, по суті,
створює іконографію того часу: тут є портрети всіх, хто творив той час — час, що
лишень на кілька десятків років відстав від легендарних 1930-х. Совєтська ідеологія рішуче відкидала
будь-що пов’язане з релігією. І релігійне дисидентство було одним з істотних елементів
дисидентського руху — зокрема в Західній Україні. Етос
відновлення Української Греко-Католицької Церкви, поруч із національно-визвольним
рухом, був чи не визначальним. Так само, як дуже важливим нуртом у художніх практиках
стало відновлення і модернізація художніх релігійних практик. І Петро Гуменюк знайшов
себе у цих двох завданнях — він не лише створив подиву гідний іконописний ряд, але
й увів його в сучасну мистецьку стилістику. Але
був ще й третій, доволі персоніфікований вплив на творчість Петра Гуменюка. Це персональний
вплив одного з найпотужніших у вітальному сенсі мистців-шістдесятників — вплив художника
Володимира Лободи. Лобода, переїхавши до Львова тільки у 1981 році, приніс до нашого
партикулярного міста розмах степової України, козацтва, вольниці — цього у Львові
завжди було не так багато. Причому приніс їх не так по формі, як по духу. І цей
розмах, поза всяким сумнівом, вплинув на дуже багатьох львівських мистців — зосібна
й на Петра Гуменюка. Його письмо стало розмашистішим,
вільнішим, якщо не хуліганським. Експресія знайшла своє місце не лише у графіці,
але й у живописі. А
далі, звісно, чи не найкращим учителем або ж орієнтиром для чи не всього ґрона цих
львівських мистців не міг не стати Френсіс Бекон. Хоча ходити в його бік, як всі
знають, небезпечно. І багато-хто з тих, хто à la
recherche du temps perdu пішов du côté de chez Bacon
— у пошуках втраченого часу пішов на сторону Бекона… Зрештою, ми всі, покоління,
народжене у промерзлих 1950-х, доростаюче у повторних
репресіях 1970-х, зробивши перші, по-справжньому самостійні кроки у 1980-х, не можемо
не надолужувати, не шукати втраченого, зрештою, як і Бекон… Як і Петро Гуменюк…
Завершувати цей малий екскурс у творчу робітню Петра Гуменюка було б банально фразою
«він і далі у пошуку», тому для краси завершу, посилаючись
на Паризьку школу, куртуазніше: «il
a continué à chercher».
6 березня 2021, Львів |