на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Андрій Гарасим

Чому в Україні за 8 років війни й досі масово не виробляють дрони? Пояснює розробник БПЛА

Велика кількість — одна з найбільших переваг безпілотників

Олександр Чендеков, керівник компанії НВП "Укрджет", яка займається розробкою та виробництвом реактивних і багатоцільових безпілотників, розповів ТЕКСТАМ про особливості виробництва дронів в Україні.

Приватне фінансування ефективніше

Іран, який перебуває під частковими санкціями, зумів налагодити велике виробництво дронів. Чому Україна поки що не може створити чогось схожого в таких самих масштабах?

Наші фахівці однозначно можуть створювати схожі апарати. Чи здатні вони створити їх за три місяці? Ні, бо цикл розроблення й випробувань значно більший. Потрібно пів року або й рік до першого польоту, а потім два-п'ять років для налагодження якісного постачання.

У нас зараз якісне постачання не обов'язкове. Випробували, літаєзакуповуймо. Процедури військових закупівель такі спрощені, що навряд чи десь у світі є країни, у яких це відбувається простіше. Тобто всі процедури мінімізовано, хоча декому й такий рівень здається недостатньо простим.

Але для розроблення дронів потрібне фінансування, до того ж бажано недержавне. У нас, на жаль, державне фінансування розроблень не працюєздебільшого воно завершується тим, що роблять якийсь непотріб. Є, звісно, винятки, але переважно, якщо відкрити вікно, туди набіжать усі, хто хоче грошей, і за такими спрощеними процедурами буде профінансовано величезну кількість розроблень, а результату — нуль.

Є галузі, де без державного фінансування не можна нічого зробити. Але безпілотники є змога розробляти власним коштом, якщо є інвестор, який вбачає в цьому свій бізнес.

Приватне фінансування ефективніше, бо передбачає створення продукту, який має продаватися. Тому я вважаю, що розроблення мають відбуватися повністю чи частково приватним коштом.

Держава вже довгий час фінансує саме придбання апаратів. До цього року придбання було мізерним, держава замовляла у виробників, які пройшли випробування, таку кількість безпілотних комплексів, якої вистачало лише підтримати чи навіть частково підтримати підприємства на плаву. 

Нам слід системно інвестувати в цю галузь, створювати школу, збирати найкращих фахівців, забезпечувати їх високим рівнем оплати. Останнє — наша галузева проблема. Бо конструктори — люди розумні, вони розуміють, що є ринок праці ІТ-спеціалістів, у якому зарплати значно вищі. І якщо людина вміє щось робити головою, до того ж швидко й добре, — вона вибере ІТ-індустрію, а не авіабудування. А якщо все ж обере останнє, то захоче поїхати з України, бо у світі авіабудування оплачують на рівні ІТ.

На жаль, у більшості українських бізнесменів дуже короткий горизонт планування. Багато з них не планують більш ніж на пів року чи рік. З таким підходом не можна розробити нічого вартісного. Варіант із залученням іноземних інвесторів теж є, але чому іноземний інвестор зараз має вкладати в Україну — я не знаю, адже ризиків більш ніж удосталь, щоб відмовитися.

Була дуже цікава розробка, у якій ви теж брали участь, — серії безпілотників PD (People's Drone). Наскільки масово виробляється цей апарат?

Станом на початок року це був один з найкращих і єдиний у своєму класі розвідувальний БПЛА в Україні. Але його проблема — дуже довгий цикл виробництва. Якщо ви його замовите сьогодні, то отримаєте лише за шість-дев'ять місяців. Причини — імпортні закупівлі, їх велика номенклатура, виробництво, проблеми з особливостями українського оподаткування, зокрема ПДВ. Коротко кажучи, безліч дрібних проблем, через які процес виготовлення БПЛА розтягнено в часі. Але зараз їхній виробник виконує замовлення — і це добре.

211796804_5734169109990760_6643293784464807742_n.jpg

Український безпілотник PD-2. Фото з сайту Укрспецсистемс

Треба також розуміти, що сьогодні перед українськими підприємцями постають величезні ризики. Починаючи з того, що в підприємство може потрапити ракета, й завершуючи тим, що підприємець зараз набере людей, закупить матеріали й компоненти — а замовлень може не бути. І він балансує між усіма цими ризиками. Коли великі ризики, то ти думаєш, перш ніж збільшувати потужність виробництва. Щоб, наприклад, було чим людям платити зарплату.

Різні горизонти планувань

Чи не схоже на те, що в цій ситуації найкращим рішенням буде закуповувати різноманітні БПЛА за кордоном?

Є горизонти планувань. У короткостроковій перспективі, якщо нам потрібен якийсь дрон через найближчі два-три місяці, то краще купити іноземний. Якщо йдеться про період пів року чи рік, то краще закуповувати вітчизняні безпілотники тих моделей, які вже пройшли випробування.

А в горизонті три роки й більше доцільно вкладати в розроблення моделей, на які буде потреба потім. Наприклад, на початку війни всі говорили про необхідність БПЛА для розвідки й коригуванню вогню. Тому почали робити різні конструкції для кидання ВОГів на ворога.

Але як тільки Київ обстріляли дронами-камікадзе, усі тут же взялися говорити, що терміново потрібні дрони-камікадзе. А раніше вони не були потрібними? Тобто працювати треба одночасно в різнострокових перспективах.

Чи може покращити ситуацію будівництво турецьким виробником "Байрактарів" виробничих потужностей в Україні?

Торік року вони придбали в Україні земельну ділянку, щоб побудувати виробництво, і я не чув, щоб відмовилися від цих планів. "Байрактари" непогано зарекомендували себе, ця війна зробила їм чудову рекламу. Мені важко говорити про їхні стратегічні плани, але сама Україна є великим споживачем цих безпілотників. Тому як мінімум варто мати на нашій території засоби для обслуговування, ремонту й навчання — а це вже непоганий бізнес.

Україна могла б стати певним шлюзом для Туреччини у Європу. Якби ці дрони отримали статус made in Ukraine, вони могли б легше оминати питання експортного контролю. Бо, наприклад, після застосування в Азербайджані порушували питання щодо відмов постачати туркам якість складники — оптико-електронні системи з Канади, австрійські двигуни тощо.

Для турків українське виробництво могло б дещо спростити всі ці ймовірні обмеження. Бо якщо це в нас, то це вже не Туреччина, яка має якийсь свій складний геополітичний вектор, а Україна, геополітичний вектор якої цілком зрозумілий. Тому, думаю, Туреччина й далі здійснюватиме свою бізнес-експансію в Україну.

— Союзники вже надають нам різноманітні дрони. Чому ми поки що не чуємо про них так багато, як про "Шахеди"?

Я не дуже відстежую номенклатуру постачань, тому не говоритиму тут за всіх. Але мушу зазначити одну цікаву річ. Від початку вторгнення й надання західної допомоги я чув, що наші користувачі дронів західного виробництва іноді скаржаться на їхні низькі характеристики.

Мовляв, вони виявилися недостатньо стійкими до РЕБ, мали недостатньо великий радіус дій, роздільну здатність камери чи тепловізора. Я думав над цим і зрештою дійшов до такого висновку: армії НАТО мають повноцінну номенклатуру безпілотних засобів, починаючи від мініатюрних нанодрончиків, які поміщаються на долоню, й завершуючи дроном стратегічного спостереження Global Hawk. І між ними щільно заповнені різними моделями дронів усі ніші з певних оперативних завдань. Для кожного завдання є свій дрон.

Так ось, ті дрони, які ми отримували, — це все дрони, що забезпечують підтримку наземних операцій. Сухопутні сили, морська піхота — з ними саме ці дрони. Але річ у тім, що країни НАТО починають сухопутні операції за умови, коли вони мають повну перевагу в повітрі й повну перевагу в радіоспектрі. Тобто коли придушено всі протиповітряні засоби й засоби радіоелектронної боротьби. І коли починається пряма зачистка території, то вони літають цими дронами без жодної протидії

А в нас не така війна. Ми воюємо без переваги в повітрі та радіоелектронному спектрі. Тому ті дрони, які зроблено для контртерористичної боротьби, здебільшого не пристосовані для виконання завдань в умовах широкомасштабної агресії та бойових дій. А в нас було сформовано очікування, що в них усе має бути так, як нам потрібно. Хоча вдалі зразки справді є.

Конец формы

Точна зброя, розвідка й швидке ухвалення рішень

Якими мають бути пріоритетні напрями розвитку українського озброєння?

Тенденції такіце точна зброя, ми маємо вражати військові об'єкти й цілі. Що це буде — командні центри чи техніканеважливо. Завдання просте: ми маємо руйнувати їхню військову спроможність і не шкодити життю населення на окупованих територіях. Усі ці килимові бомбардування й артилерійські обстріли, що знищують цілі села, — по-перше, неефективні, а по-друге, дуже дорогі.

Тобто в пріоритеті має бути точна зброя. Ми маємо визначити ціль і мінімальною кількістю засобів вразити лише її. Також важливими є точні засоби розвідки. Ідеться про супутникову розвідку, безпілотники, радіорозвідку. Ще однешвидкість управління й ухвалення рішень. Побачили ціль — і одразу її вразили. Плюс, звісно, ідея ройового застосування. Якщо це точна зброя й вона має ройову можливістьідеться про сукупність багато маленьких точних боєприпасівце добра ідея.

Які ще потенційно небезпечні розробки дронів ми можемо чекати з Ірану?

Ну, наприклад, "Араш-2". Він схожий на "Шахед", але трохи більший і, здається, має гвинтову та турбореактивну версію. Кажуть, їх теж хотіли передати Росії. Імовірно, це може відбутися.

Знімок екрана 2022-11-10 135443.jpg

Наступник "Шахеда" — іранський дрон-камікадзе "Араш-2"

Але я думаю, що за ефективністю вони будуть схожими на "Шахедів", їх багато збиватимуть, проте не всі. Тобто якщо Росія отримає додаткову партію, то неважливо, "Шахедів" чи "Арашів". Основна проблема в тому, що їх багато.

Тобто концепція "багато дешевих дронів" себе виправдовує?

Так, дрони — непроста ціль, зокрема й тому, що їх може бути багато. Треба створювати певну щільність ПВО. Наприклад, з обстрілів ХАМАСОМ Ізраїлю ми знаємо, що "хамасівці" накопичують певну кількість ракет, а потім просто працюють на перевищення спроможностей засобів протиракетної оборони. Сучасні протиповітряні засоби можуть вражати всі безпілотники, але тут ідеться про просте питання співвідношення щільності.

— А яка, на вашу думку, оцінкова вартість "Шахеда"?

У безпілотниках питання вартості складне. На око собівартість одного "Шахеда" може бути до 100 тис. доларів. Але це лише дрона. А ще ж є пускова установка, засоби планування, управління й логістики. Коли вони всі в комплексі, то ця цифра може подвоїтися. Не треба забувати, що у "Шахедів" з електроніки є досить просунуті компоненти, що базуються на американській компонентній базі. Усі ці компоненти мають експортні обмеження, але Ірану якось вдається закуповувати їх через свої підставні компанії в азійських та африканських країнах.

10 11 2022

https://texty.org.ua/articles/108207/chomu-v-ukrayini-i-dosi-za-8-rokiv-vijny-masovo-ne-vyroblyayut-drony-poyasnennya-eksperta/