на головну сторінку незалежний культурологічний часопис <Ї>

   www.ji-magazine.lviv.ua
 

Тарас Прохасько

Феноменологія піддашшя


Після багатьох років польових досліджень і опрацювання безлічі усних історій прийшов до висновку, що архітектура, архітектурні простори є цитатами із різних типів ландшафтів. Тобто будинок, грубо кажучи, моделює не тільки печеру чи барлогу, гніздо чи нору, але й є збіркою цитат із відкритого простору. Також цими самими дослідженнями було виявлено, що кожна людина не тільки залежить від того, в якому закритому просторі зафіксувалося її світобачення, але й має у своїй абстрагованій уяві який фрагмент внутрішньої структури будинку, з яким вона асоціює власний внутрішній світКомусь пивниця, комусь анфілада, комусь комірочка, комусь собою сформований кабінет, комусь майстерня, а комусь стаєнка, комусь тераса, а комусь стрих.

 

https://zbruc.eu/sites/default/files/stryh_2.jpg

 

Отож меністрих. У ще не занотованій типології я би назвався людиною стриху, стриховою людиною. Може тому, що у моїх перших роках найдивовижнішим замкнутим простором був якраз стрих. У мовному сенсі, до речі, теж. У школі мене часто поправляли, бо треба було казати горище. Міські вуличні пацани – коли ми обходили усі доступні стрихи у кількох старих кварталах – не знали слова стрих. У них були чердаки. Натомість гірські діти дивувалися з мого стриху, бо у кожній їхній хаті був під.

 

А у нас був найдосконаліший стрих. Дзядзьо щось таке вигадав і вимайстрував, чого я не бачив більше ніде і ніколи. Стрих мав двоє входів. Один звичайнийприставити драбину, великі двері. Туди лізлося з плахтою, наповненою сіном. Аби викинути його на купу, яка займала половину стриху. Туди ж подавалися всілякі довгі лати, тички, драбини, щоби більярдово точно подолати кут і закинути їх на ригелі. На сіні ми спали, коли до нашої маленької хатки приїжджало надто багато гостей. На ригелях вилежувалися також татові саморобні ясенові лижі і довжелезний патик з прикрученим до кінця павуком з гаків, як делікатний якір. Він бував критично необхідним раз на кілька років: коли уривалося відро у криниці, інакше його не виловиш.

 

Натомість другий вхід був тим шедевром. З веранди на протилежному боці прямокутника. Там був люк, закритий лядою. Була спеціальна паличка з гострим наконечником, яким відкривалася дощина на люкові. У шпарку можна було побачити залізну пластину-засувку з діркою, до якої пасувала та сама паличка. І на тій засувці стояла драбина. Майже як сходи, з широкими дощаними щаблями. Тим часом у прихованому закутку на рівні піднятої руки був забитий гачок, на який чіпалася петля тонкого сталевого тросу. Трос ішов через дірку на стрих і був примоцований до верху драбини. Був отже ще один фраґмент тросу з точеним дерев'яним руків'ям. Його точним гачечком доштуковувалося до троса першого. І тоді, відкривши запори, велося всю систему тросівпритримуючи рух – догори. Драбина-сходи опускалася вниз. Прошу лізти. Люк відкривалося впертою головою. Ти на стриху. У тому переділі, де ліжко зі стертими ліжниками, де нічний люфт, де дзядзів воєнний спальний мішок – попросту білизна з льону.  І якась дерев'яна валізка із Сибіру, вмощена на кронштейнах. Там – тютюни, люльки, якими перестав користуватися, роблені власноруч ялинкові різдвяні забавки. І ще всілякі чудасії у педантичному порядку. Як дитина може не стати за таких обставин людиною стриху

 

Коли згодом я сушив там цвіт липи, час від часу вилазив, щоб поперегортати, занурювавсязаки ніхто не бачить – у нього головою, то відчував, що так виглядає чи відчувається щастя.

 

І власне з того часу не перестаю довіряти стрихам. Зрештою, знаю з десять, на яких було так само щасливо. А у пізньому дитинстві знайшов такий німецький плакат з двадцятих, на якому було зображене людське тіло яко дім. На стриху там був центр прийняття рішень.

 

Ну, як був меншим, то уявляв собі, як на нашому стриху функціонує якась підпільна академія.

 

 

14.11.2024

https://zbruc.eu/node/119953