www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Олена Апанович
Запорозька Січ - антипод Російської імперії
ВЕЛЬМИШАНОВНЕ товариство!
Я дуже вдячна високоповажним пані
Тетяні й панові Омеляну Антоновичам й високому журі – пані Марті Богачевській-Хом’як, панам – Іванові Фізеру,
Миколі Жулинському, Іванові Дзюбі за визнання моєї книги «Збройні сили України
першої половини XVII століття» гідною такої почесної нагороди.
Надання наукової нагороди
Антоновичів для мене є свідченням плідності моєї праці взагалі, яку я прагну
спрямувати на сприяння розбудові незалежності й суверенності нашої Української
держави. Нагорода, безперечно, буде для мене значною допомогою й у завершенні
нової книжки, над якою я працюю кілька років: «Козацька енциклопедія для
юнацтва». Друга її назва: «Книга статей про історичне буття українського
козацтва», цю працю я вважаю книгою свого життя.
Козацтво є для мене не тільки
пріоритетним об’єктом історичного дослідження. За півстоліття воно стало суттю
мого єства, пройшло через мій розум, душу й серце, зробило мене патріотом
України. Неможливо займатися вивченням історії козацтва і не бути патріотом
України, тому що козацтво є ментальністю українського народу.
Моя перша зустріч із запорозьким
козацтвом відбулася в 1944 році. Я повернулася з евакуації, ще тривала війна,
але Київ був уже визволений, випадково я потрапила до Центрального державного
історичного архіву в Києві. Директор архіву Кость Григорович Гуслистий, відомий історик-архівіст, медієвіст, нащадок
запорозьких козаків, розповів мені про них яскраво, емоційно,
запально й познайомив мене з архівом Коша Запорозької Січі. Цю унікальну збірку документів тоді щойно
привезли до Києва, її перед вторгненням гітлерівців евакуювали з огляду на її
величезне значення як історичного джерела. Справді, архів Коша
Запорозької Січі – перлина стародавньої української писемності, на сторінках
його справ закипіла кров подій.
Отже, я, філолог за освітою,
переступила поріг Історичного архіву з дуже туманним уявленням щодо історії
українського козацтва і архівних фондів, а вийшла з нього козакофілом,
з почуттям невичерпної історичної інформаційної насиченості, знанням архівних
документів, а відтак і зарахованою науковим співробітником відділу древніх
актів центрального Державного історичного архіву.
Я закінчила історико-архівну
аспірантуру, захистила кандидатську дисертацію. Кость Григорович запропонував
мені тему «Участь запорозького козацтва у російсько-турецькій війні 1768-1774
років». Ця тема не була висвітлена в історіографії, архів Коша
Запорозької Січі давав багаті й різноманітні дані для її вивчення. Зрозуміло,
що залучала ще й документальні матеріали з інших архівів, зокрема з Харківського,
Одеського, Московського, Ленінградського. Довелося мені долати хоча б ази
військової справи, розбиратися в стратегії й тактиці, організації козацького
війська, його воєнному мистецтві. Студіювала підручники військових училищ,
знайомилася навіть з працями, в яких розроблялися теоретичні проблеми воєнного
мистецтва.
Потім був для мене, протягом 22-х років,
Інститут історії Академії наук України. Мені доводилося займатися не тільки
дослідженням козацтва, а й, взагалі, історією України XVI-XVII століть,
розробляти проблеми економіки, політики, соціальних відносин, суспільного й
громадського життя українського народу тих віків. Однак козацтво завжди
залишилося зі мною. Це допомогло мені побачити його в загальноукраїнському
контексті, в світлі міжнародних відносин.
У ході роботи громадилася
експериментальна джерельна база досліджень, ширилося коло історичної
літератури, що вивчалася, поглиблювалося осмислення історичних подій,
процесів, виникали різні думки, ідеї, складалися концепції. На кожному етапі
мого п’ятдесятирічного дослідницького періоду козацтво виступало в моїй уяві
все новими й новими гранями.
Я переконалася, що козацтво було
унікальним явищем світової історії і що йому належить найвидатніше місце в
історичному розвиткові України. Воно протягом кількох століть відігравало
провідну роль у всіх сферах історичного буття українського народу, взявши на
себе найважливіші завдання, що стояли перед українською нацією, виступаючи організуючою
силою в їх здійсненні.
Початковий період мого козакознавства, коли я була ще дуже молодою, мав дещо
романтичний характер. Я захоплювалася військовою майстерністю козаків, їхнім
високим героїзмом, описувала битви, бої, для мене на першому місці була їхня
військова діяльність, що, як мені тоді здавалося, визначала суть козацтва.
Однак згодом я прийшла до
безкомпромісного пацифізму, антимілітаризму. Війна, особливо громадянська, вже
не викликала у мене жодних романтничних почуттів, я
зрозуміла, що війна – це антиприродна форма виживання
і самоутвердження держави, уряду, якоїсь соціальної групи і, навіть, окремої
людини. Війни супроводжуються руйнаціями великих матеріальних і духовних
здобутків багатьох поколінь, а, головне, – загибеллю маси людей, війни
перешкоджають розвиткові цивілізації.
А козацтво – це збройні сили
України? – можна поставити таке питання. Справді, так. Цю концепцію я означила
в назві книжки, в якій висвітлюється один з періодів їхньої історії і яка тепер
пошанована науковою нагородою.
Однак є ще й інший важливий аспект
цієї проблеми, козацтво, що складалося з колишніх селян, зокрема кріпаків
різних українських земель, які рятувалися від чужоземного панування і
феодально-кріпосницького гноблення, залюднило й відродило до життя спустошені
татарськими ордами українські землі понад Дніпром і Південним Бугом. На цих
землях вони могли вільно працювати як хлібороби й особисто розпоряджатися
виробленим продуктом, а не віддавати його феодалам. І не за допомогою збройного
протистояння, класової боротьби розривали вони пута феодального ладу, виходили
з-під влади чужоземної держави, а прагнули досягти цього безкровним шляхом.
Мене доволі дивував фальшивий постулат радянської історіографії, ніби втечі
селян і перетворення їх у козаків були виявом пасивної класової боротьби. Але ж
класова боротьба, як і війни, несе з собою деструкцію, руїну. А тут селяни не
йшли руйнувати й палити маєтки магнатів і шляхти, різати їхніх власників, а
відправлялися світ за очі шукати незайняті землі, де вони могли б докласти рук
і свого вміння до землеробської праці.
Проте за умов тривожного
прикордоння з Диким полем, де шугали ханські орди, втікачам доводилося поєднувати
працю на землі зі збройною боротьбою.
У ті найтрагічніші часи своєї
історії, коли землі України були пошматовані й загарбані ворожими державами,
наш народ, щоб забезпечити своє існування в світі й свій розвиток за таких
тяжких історичних умов, з великим напруженням усіх сил, шукав способів
захисту, виробляв форми самооборони, винаходив методи активної воєнної протидії.
Не маючи своєї держави, український народ утворив могутні збройні сили, що, як
відомо, є однією з найважливіших ознак держави. Виконання їхніх функцій
покладалося на козацтво, тобто на ту частину українського населення, яка мала напівгосподарський, напіввійськовий характер і в середовищі
якого склалися військові традиції.
Збройні сили України – козацтво
виробило блискуче воєнне мистецтво й вело національно-визвольні війни проти
султанської Туреччини і Кримського ханства, які загрожували українському
народові геноцидом, фізичним винищенням, а також проти магнатсько-шляхетської
аристократичної феодально-кріпосницької Речі Посполитої, яка намагалася
ополячити й окатоличити український народ, знищити його як націю.
Козацтво врятувало український
народ від загибелі, виконало покладену на нього історичну місію, що має
всесвітнє значення, адже врятування кожного народу нашої планети забезпечує
збереження етнофонду людства. І до того слід додати,
що український народ, створивши збройні сили – козацтво для самоврятування, ніколи за всю свою історію не прагнув
загарбати чужу землю, підкорити інші народи, а використовував свою військову
могутність для захисту України, для визволення своєї землі від чужоземного
панування.
Українське козацтво зробило свій
внесок у розвиток цивілізації людства не воєнною, а конструктивною, творчою
діяльністю. Своєю вільною, без феодального примусу й кріпаччини працею на
вільній землі козацтво розвинуло передову, інтенсивну економіку На Запорозькій
Січі, де взагалі ніколи не було кріпацтва, уперше в Європі склалася прогресивна
форма багатогалузевого господарства з орієнтацією на ринок – запорозький зимівник.
До такої ж творчої конструктивної історичної діяльності козацтва слід віднести
також його державне будівництво. Запорозька Січ у своїй своєрідності, з
послідовним демократичним устроєм була першою в Європі такою республікою.
Козак у своїй особі поєднував
хлібороба, промисловця, ремісника й водночас професійного воїна. Сформувався
особливий фізичний і психічний, духовний та інтелектуальний тип козака з
високими морально-етичними якостями, високим почуттям патріотизму, розумінням
найвищої цінності волі й незалежності, фізичною міццю, витривалістю і
концентрованою енергією, що закріпилося на генетичному рівні. Кращі риси
суспільного типу козака стали одним із найзначніших елементів у формуванні
української нації.
Цю свою концепцію про конструктивну
творчу історичну діяльність козацтва, а, точніше, зміну наукової парадигми у
вивченні й оцінці його історичної ролі я виклала вперше у 1990 році на науковій
конференції, що відбулася під час відзначення на січових землях 500-річчя
українського козацтва і в 1991 році в Парижі, у Сорбоні
на міжнародному колоквіумі з проблем козацтва.
Коли мене в 1972 році разом з моїми
колегами й друзями, видатними вченими – Оленою Компан,
Михайлом Брайчевським, Ярославом Дзирою – вигнали з
Інституту історії, я після короткого безробіття влаштувалася в Центральну
наукову бібліотеку Академії наук, де займалася тим, з чого починала свою працю
в архіві 28 років до того: обробляла й описувала рукописні й архівні
матеріали.
Займалася й науковою працею, хоча в
цьому мені дуже перешкоджали. Оскільки тема козацтва в застійні часи брєжневщини була зарахована до ідеологічно кримінальних, я
опанувала два нових наукових напрямки: рукописна книга та історія науки –
Володимир Вернадський. найвидатніший народознавець XX століття, нащадок
запорозьких козаків, творець і перший президент Української Академії наук.
Козацтво і в Бібліотеці залишалося
зі мною. Тут я підготувала монографію «Рукописна світська книга XVIII століття
на Україні. Історичні збірники». Вивчала читацьке середовище, книжковий
репертуар та інше. Встановила, що дуже любили українці XVIII століття
переписувати в свої рукописні збірники козацькі літописи Григорія Грабянки й Самовидця, а також копії з історичних
документів. Улюбленими серед них були так звані «Гетьманські Статті» –
міждержавні угоди між Україною і Московською державою, починаючи з 1654 року, а
потім повторялися при обранні кожного нового гетьмана, з великими
односторонніми змінами з боку Москви не на користь України. Значна кількість
списків-копій статей в рукописних збірниках свідчила про заінтересованість в
Україні XVIII ст. проблемами Української держави.
Досліджуючи життя і творчість
Вернадського в Україні, його вчення про живу речовину, біосферу, концепцію
ноосфери, що поєднує історію і природознавство (між іншим, ці створені
Вернадським нові наукові напрямки зароджувалися на український землі, в Києві
й на Полтавщині), я звернулася до його попередника – геніального українського
вченого – Сергія Подолинського, що був автором видатного твору, який випередив
свій час: «Людська праця на землі і розподіл сонячної енергії». Аналіз у
контексті ідей Вернадського й Подолинського дає підставу сказати, що
українське козацтво зробило крок в ноосферу. І це виводить українське козацтво
на планетарний рівень.
Ще неодмінно мушу сказати про
важливий висновок, що українська козацька державність – Запорозька Січ була
історичним антиподом Російській імперії. Запорозька Січ, де не було кріпацтва,
а натомість панували демократичні порядки, становила собою історичну альтернативу
тому шляхові, яким ішла Російська імперія з її феодально-кріпосницьким
гнобленням, що мало чим відрізнялося від рабства, з її колоніальною політикою
денаціоналізації, зросійщення, з абсолютистськи
необмеженою централізованою царською владою. Історія давала шанс народам
Російської імперії йти за Запорозькою Січчю шляхом прогресу, поступального
розвитку економіки, соціальних відносин, своєї культури. Тому то царський уряд
знищував репрезентанта альтернативного шляху, руйнуючи двічі Запорозьку Січ –
у 1709 р. і у 1775 р. , коли її було остаточно зліквідовано Катериною II.
Тепер, у першій половині 90-х
років, вже в умовах розбудови Української незалежної держави, козацтво не
тільки легалізовано як тему, а, більше того, національна свідомість
відроджується великою мірою на грунті його історії. Я
відчула як свій громадянський обов’язок взяти участь у поверненні українському
народові вкраденої у нього історичної національної пам’яті. Багато пишу,
виступаю в газетах, часописах з козацької тематики й відчуваю себе щасливою:
не тяжить наді мною цензура – можу розповідати людям правду про героїчну й
трагічну історію українського народу, яка допомагає розумінню того, що діється
тепер у нашій країні і, взагалі, у світі. У 1991-1994 роках було опубліковано
три моїх книжки: «Розповіді про запорозьких козаків», «Гетьмани України і
кошові отамани Запорозької Січі», «Українсь-
ко-російський договір 1654 р. Міфи і реальність».
|