|
Промови лауреатів премії Фундації АнтоновичівЮрій БадзьоВОЛЯ ЖИТИ - У СВІДОМОСТІ ПРАВА, ПЕРЕД ЛИЦЕМ ЗАГРОЗ І ВИКЛИКІВ ЧАСУЛекція, виголошена на врученні
Нагороди Фундації Омеляна і Тетяни Антоновичів Київ, 26 травня 2000 р. Перший і вирішальний рубіж, шо його
належало подолати, знайти ідею, кут зору, який би об’ємно
схоплював цілість – стан, становище і перспективи нашого народу. Ідею, що
синтезувала б факти, події, повсякденні реалії життя в історичний процес. Так
народилася формула – ПРАВО ЖИТИ. Фундаментальна гуманістична ідея, що виводила
репресивний ірраціоналізм тоталітарної імперської ідеології на денне світло
логіки історії, людської правди. Творила історичний контекст, у якому
становище людини і доля нації існували як взаємозалежні чинники
закономірностей, що визначали завтрашній день. Оптимістичний, мобілізаційний
висновок випливав з аналітичного погляду на сучасне і минуле країни в їхньому причинно-наслідковому
зв’язку, що формував зав’язь майбутнього. Присуд тоталітарній системі був
категоричний: нерівноправність українського народу в складі СРСР,
феодально-самодержавний характер КПРС, радянське суспільство антагоністичне,
антагонізм рано чи пізно долається і в цьому велінні історії українці
отримують шанс звільнитися від імперії – створити власну незалежну державу. Зі
сторінок монографії об’єктивна дійсність поставала структуралізованою
з погляду української правди – з відповіддю на здивування-запитання, що звучить
безпосередньо або ж відчувається в тональності та логіці
тексту: багатомільйонний народ у центрі Європи, народ, за спиною якого
тисячолітня традиція державотворення, – у такому жалюгідному стані? Що це
означає ідеологічно, політично, практично? Чому окупаційній владі вдається
убезпечувати себе демагогією гасел та багатозначністю ідей? Сьогоднішній український світ має
вигляд первозданного хаосу, у якому незатишно й ненадійно. Він дезорієнтовує свідомість і пригнічує волю. Свобода,
демократія і навіть державна незалежність України не стали для нас історичною
твердю під ногами. «Права людини» обертаються ідеологічною зброєю проти нас.
Демократія дає свободу дій завойовникам. Приватизація перетворюється на розграбування
державного майна. На книжковому та газетному ринках, в інформаційному просторі
країни панує вчорашня імперія, Росія. Культуру вочевидь витісняє індустрія
примітивних, бездуховно-наркотичних розваг. Мовна
русифікація не слабне, колонізація свідомості триває. У сутінках занепаду
блимає, як рятівний вогник, «національна ідея» – щось невловне й хистке –
соломинка, за яку хапаємось. Нині, як і двадцять років тому,
дивуємось-запитуємо: чому? чому Україна, політично вже вільна і начебто з
добрими початковими можливостями, опинилася в такій глибокій, тривалій і
всебічній кризі – економічній, культурній, моральній і, що найстрашніше, демографічній
– на шляху фізичного ураження та вимирання народу? Що це – загадка історії? Або ще метафізичніше – таємниця долі? Є й така спроба, вже ближча
до раціонального погляду: пояснити минуле та сучасне українське лихо
особливостями національного характеру. Очевидно, це гаки реальна проблема – зв’язок
натури народу з його історичною долею. Проблема, яку можна і слід розглядати
аналітично, по-науковому. Український кордоцентризм,
переважання художнього сприйняття і мислення над конструктивізмом раціоналізму,
споглядання – над дією, внутрішньої людини – над зовнішньою (спрямуванням
назовні) – аксіоми нашої духовності, які мусимо враховувати, коли говоримо про
стан і перспективи нації. Ця наша своєрідність – культурна перевага, одначе
вона входить у суперечність з егоїстичним практицизмом політичного світу інших
– і програє. Українська хитрість, яку міфологія, очевидно, небезпідставно,
приписує нашій натурі, – енергія розуму, аналітичного сприйняття ситуації й
адекватної поведінки, але сильніші, завойовники, таки притлумили наш
раціоналізм, загнавши українську увагу в чуттєву сферу – адже удари були надто
жорстокі і тривалі. Умови виживання, в яких ми перебували покоління за поколінням,
спрямовували раціональну енергію на перемогу над безпосередніми, найближчими
обставинами, над ближнім – а найближче був свій... Звідси гріх самопоборювання, м’якше – брак національної солідарності,
слабкість загальнонаціональної волі бути й перемагати. У нашій визвольній ідеології
(Дмитро Донцов) та практиці (ОУН 30-40-х рр.) психологічний феномен волі заявив
про себе як ідея – філософська, ідеологічна основа політичної доктрини,
внутрішньої політики організації. Український визвольний рух під проводом ОУН,
усупереч сумнозвісному «менталітетові» нації, виявив незвичайно високий рівень
організованості, активного прагматизму та героїки. До речі, породжена Другою
світовою війною українська еміграція, і не тільки галицька, а й наддніпрянська,
зуміла, причому негайно, ще в таборах переміщених осіб, створити
високоефективний діловий український світ – зуміла добре організуватися
потім у країнах своїх поселень і цілеспрямовано працювати над збереженням
власної національної ідентичності, діяти в інтересах України, про що свідчить
і патріотична, загальнокультурного масштабу, діяльність добродійної Фундації
подружжя Омеляна і Тетяни Антоновичів, зокрема – присудження премії їхнього
імені. Та повернімося до філософії
волюнтаризму. Звичайно, акцентування уваги на проблемі волі, на необхідності
почуватися і ставати сильними напружувало інтелект українців і спрямовувало
нашу енергію в діловому напрямку. Але не думаю, що донцовська
ідеологія ірраціоналізму, тим паче заснованого на стихії негативістських
інстинктів, відігравала істотну роль у мобілізації патріотичного духу загалу,
проте очевидно, що вона, звужуючи простір думки та аргументації, толерантності
у сприйняти осмислень, деструктивно впливала на
внутрішню політику проводу, аж до саморепресій та
розколу, не подоланого й досі. Організаційними розколами, слабкістю
солідарності, консолідації національних рядів «славиться» і сьогоднішнє політичне
українство. Партійний партикуляризм щоразу бере гору. Вожді так званої «потужної»
партії таврують решту – «кишенькових», прагнучи підім’яти
їх під себе. Радикали ганьблять «демократів». «Демократи», завдаючи шкоди
найважливішому – дооформленню та консолідації нації,
витрачали свою енергію на цькування «партократів», компартійної
«номенклатури», начебто відновлена українська держава могла постати й
утриматися без успадкованого управлінського апарату, всупереч його соціальним
інтересам. N-не
(енне) угруповання «націоналістів» називає себе «ОУН-державників», нібито інші
відгалуження ОУН не державники. В ідеологічному
арсеналі українського буття подибуємо ідею помсти.
Деякі визвольні видання (зовсім периферійні, щоправда) – суцільне шаленство
ірраціональної стихії ненависті й ідеологічного погрому. Чули ми в незалежній
Україні, в наших рядах, і мову про «запах крові». У цьому поколотому дзеркалі
політичного українства народ не бачить себе – свого обличчя, реального стану і
перспектив. Національний організм ледь не розполовинений: провід вовтузиться в
колі своїх корпоративних інтересів, народ, пригнічений економічно, зосереджений
на одному – як вижити. З цих майже автономних броунівських порухів
загальнонаціональної волі жити – волі до життя – не виникає. Отже, проблема існує, проблема історичного виміру.
Наш дотеперішній визвольний досвід і логіка узагальнень спонукають до
висновку, що воля до життя мусить грунтуватися на
раціональній основі. Лише на цьому шляху маємо перспективу перемогти. Чуття
слабнуть і випаровуються, ідеї залишаються. Матеріалізовані образні уявлення
та емоції (мистецтво, відповідної стилістики публіцистика) будять дух, ідеї зорієнтовують у лабіринтах історичного буття, конструктивно структуралізують
підсвідоме. Наша найбільша слабкість нині – у
сфері інтелектуального, аналітичного опанування ситуації. Тільки маючи ідею,
доктрину, концепцію, лише після їхнього утвердження можливі ефективна дія,
послідовність, цілеспрямованість у досягненні мети, загальнонаціональна
консолідація зусиль. Ми не даємо аргументованої відповіді на запити життя, не
відповідаємо з гідністю й раціонально на ворожі виклики в середині країни та
з-за кордону. Губимося перед інтелектуально
простими, а політично визначальними колізіями: Вітчизна і демократія;
індивідуальне право людини і колективне, історичне, право нації; економічна
свобода особи і економічна основа державності; явище інтеграції та
глобалізації і доля – сучасна та майбутня – нашого народу, нашої культури... Щоб розкріпачити свідомість нації,
звільнити наш дух (підсвідоме) від інерції песимізму, утвердивши натомість
інтенцію конструктивної дії, мусимо насамперед вольовим, доступним нам чином
УВІЙТИ В ІСТОРІЮ – розглядати свої проблеми в історичному контексті, витворити
ідеологію буття і перспектив нації, нашої правди і свободи на основі
загальнолюдських цінностей і з урахуванням характеру і тенденцій світового
розвитку. Такий погляд – перша, визначальна ознака АДЕКВАТНОГО реагування на
обставини, адекватного – тобто живого – реагування здорового організму в особі
суспільної еліти. Українське суспільство не бачить і не відчуває такої
адекватності, і найперше цим можна пояснити неймовірну кволість українського
національного відродження в умовах незалежної України. І справа гут зовсім не в «менталітеті»
– причина в історії. УРСР стала державою, не маючи власного – національного,
тобто українського, – суспільного проводу, сформованого і зрілого політичного
класу. З цього вирішального погляду Україна на постімперському просторі була
(хіба що за винятком Білорусі) чи не в найгіршому становищі. Друга,
комуністична, російська окупація України завершилася фізичним винищенням
української еліти – політичної, наукової, культурної; істотним підривом
виробничого та соціального потенціалу народу (мільйонні жертви голодоморів у
наддніпрянській Україні, репресії і масові депортації західноукраїнської
людності). Перед цією кривавою реальністю бліднуть окупаційні режими класичних
європейських колоній. Було розірвано зв’язок поколінь, спадкоємність і
цілісність історичного процесу. Тотальна фальсифікація української історії, яка
через це перестала бути самодостатньою; комуністична ідеологія майбутнього, у
якому для націй місця не залишалося (звичайно, крім російської); зведення
української культурної атмосфери до рівня провінційного, декоративного додатка
російської; репресивне переслідування будь-якого живого українського вияву –
усе це означало, що завойовник досяг неймовірного: ЗНИЩИВ УКРАЇНСЬКИЙ ІСТОРИЧНИЙ ЧАС. Українці опинилися поза
історією; якщо говорити мовою біології – без кисню в повітрі. І виною тут не «менталітет»
народу, а підступність, жорстокість окупанта. Отож стає зрозумілою причина
аморфності, ідеологічної слабкості політичного українства, низької
сприйнятливості суспільства до українських національних потреб. Стає
зрозумілим, де шукати вихід зі становища, – у відновленні, утворенні українського
історичного часу. В усвідомленні своїх історичних прав – того, що територія
сучасної України – це етнічна територія українців, наша історична власність (у
Криму ми ділимо ці права з кримськими гагарами), і на цьому географічному
просторі ми ні з ким не зобов’язані ділити свободу свого національного буття.
Поняття «етнічна територія», «корінний народ» (як суб’єкт державного
самовизначення), «національні меншини» чи «етнічні групи», «право націй на
самовизначення» усе це категорії міжнародного права, які цілком узгоджуються з
демографічною та політико-правовою історією наших земель. Від такого
раціонального погляду на дійсність, погляду з висоти права та принципів
світобудови, український хаос починає кристалізуватися, і нам раптом
відкривається неймовірна істина: ми на своїй землі, у своїй державі,
нерівноправні; ми на становищі завойованого народу; країна в стані окупації,
державна незалежність території не стала підґрунтям, матерією і гарантом
української свободи. Мовлю не про спадщину минулого, для подолання якої
потрібен час. Стан окупації фактично конституйовано, політична влада у своїй
ідеології та практичній політиці не уособлює державну суб’єктність українською
народу, реваншизм отримав права громадянства, культурно-мовні
завоювання Росії в Україні, по суті, узаконено, зокрема мовною
поведінкою державних чинів, які, виступаючи публічно російською мовою,
утверджують культурно-мовний розкол України, підживлюють
реваншистські настрої в суспільстві, гальмують національне відродження
українців. Українська історична ситуація
наприкінці XX ст. – випадок рідкісний, але закономірний. Здобувши і
конституювавши державну незалежність України, ми не завершили визвольного
періоду своєї історії. Отож українська національна ідея нині – ідея визвольна,
ідея визволення України від наслідків тривалої варварської окупації Росією
наших земель, від внутрішнього ворога, у двох його іпостасях – комуністичних
реваншистів і тих російських чи російськомовних ліберальних демократів, так
званих громадянських патріотів, які обстоюють чи принаймні лояльні до
державної незалежності України, але хотіли б зберегти в ній своє російське
панування, увічнити нашу країну такою, якою вона є сьогодні,
російсько-малоросійською. Отже, історія триває, боротьба
також. Порівняно з радянським періодом нове для нас полягає в тому, що раніше
ми рухалися в одному загальнодемократичному потоці, і це нарощувало наші сили,
а тепер, у жорстких, суворих умовах конкуренції, ми полишені на самих себе.
Тобто мусимо ще більше напружити свою волю жити й перемагати. Оптимістично
дивлячись у майбутнє. Бо якщо ми усвідомили проблему і навіть окреслили її
аналітично, то це означає, що ми живі і вже зробили перший, вирішальний крок –
ступили на шлях визволення. |