|
Промови лауреатів премії Фундації АнтоновичівБогдан БоцюрківТАК ЗВАНИЙ «САМОРОЗПУСК» УКРАЇНСЬКОЇ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ В 1946 РОЦІ У СВІТЛІ РОЗСЕКРЕЧЕНИХ АРХІВНИХ ДОКУМЕНТІВ
ВСТУП ВІДКРИТТЯ доступу до
низки раніше таємних архівів КПУ та
КПРС і розсекречення окремих досі закритих фондів центральних та обласних
архівів України вможливили дослідникам пролити нове світло на генезу, причини, перебіг та головних акторів т. зв.
«саморозпуску» Української Греко-Католицької Церкви (УГКЦ) в Галичині на
Львівському псевдо-соборі в березні 1946 р. Нові документи розвінчали офіційну
«режимну» версію буцім-то спонтанного та добровільного «возз’єднання» УПЦ з Російською Православною Церквою
(РПЦ). (Остання, до речі, досі не відмовилася від фальсифікованої історії цього
акту насильства над християнською церквою-сестрою, не засудила своєї ролі –
помічника атеїстичного режиму у ліквідації УГКЦ). З другого боку,
розсекречені документи в основному підтвердили, як і скоригували, уточнили й
доповнили, здогади, припущення і гіпотези діаспорних дослідників цього
трагічного періоду української церковної історії. Підготовка до «оправославлення» Галичини почалася ще за першої радянської
окупації Західної України (1939-41
рр.). На це вказують як прилучення православного Крем’янецького
повіту (з православним єпископом у Крем’янці та
Почаївською Лаврою) до Тернопільської області в 1939 р., шантажування органами
НКВД о. Г. Костельника з метою очолити антиватиканський рух, так і заходи Московської Патріархії
в 1940-41 рр. щодо призначення свого єпископа у Львові для поширення православ’я
в Галичині. Але слабкість
розгромленої за попереднє десятиліття РПЦ, пасивність, а то й небажання «возз’єднаної»
православної ієрархії на Західній Волині
й Поліссі включитися в цю акцію та – понад усе – непевна міжнародна ситуація і
стратегічна експонованість Галичини в передбаченні
війни з Німеччиною – не сприяли реалізації планів «возз’єднання» УГКЦ. Зрештою,
партійно-державні архіви УРСР та обласні архіви не зберегли документів, що
стосувалися політики щодо УГКЦ за цей період: вони або пропали підчас панічного
відступу більшовиків у 1941 р., або були знищені, або, можливо, збереглися в
російських архівах. У той же час архіви Московської Патріархії, всесоюзного
НКВД та «спецсектора» ЦК ВКП(б), де могли б
зберегтися документи щодо цього питання, або недоступні, або не вивчалися
незалежними дослідниками. Зовсім інакше виглядає
справа з архівними документами за період від літа 1944 р., коли грунтовно змінилася політика Сталіна щодо РПЦ та коли Західна Україна знову
знайшлася в лоні УРСР-СРСР у докорінно зміненому міжнародному балансі сил,
опинившись у «далекому тилу» нової радянської імперії. За роки горбачовської «гласности» стало можливим окремим «уповноваженим»
дослідникам та аспірантам добитися до деяких центральних архівів, зокрема
фондів Ради у справах релігійних культів (РСРК) та Ради у справах Російської
Православної Церкви (РСРПЦ) у ЦДАОР СРСР (тепер ГАРФ) у Москві. З цих фондів
переписав від руки вибрані секретні документи, що стосувалися ліквідації УГКЦ,
тодішній докторант Академії Внутрішніх Справ Іван Білас;
деякі документи були виявлені й опубліковані в 1990 р. М. Одінцовим,
колишнім працівником Ради у справах релігій у Москві. Окремі засекречені
документи з центральних архівів іншими шляхами потрапили на Захід. Ще до розпаду СРСР
авторові відкрився доступ до відповідних фондів Центрального Державного
Історичного Архіву УРСР у Львові (ЦДІ-АУ), ЦЦАЖР УРСР – тепер ЦЦАВО України в
Києві та Державного Архіву Львівської обласги (ДАЛО),
а після проголошення самостійности України потрапила
в руки автора секретна частина архіву Львівського обкому КПУ за 1944-46 рр. та
окремі документи Івано-Франківського та Тернопільського державних обласних
архівів. У 1994 р. авторові вдалося придбати фотокопії найважливіших, раніше
строго засекречених документів з колишнього архіву Окремого Сектора ЦК КПУ
(тепер ЦДАГОУ), а також відписи й конспекти документів «справи Сліпого» із
колишнього Архіву КГ’Б (тепер СБУ) в Києві. Що ж нового внесла в
історію ліквідації УГКЦ новодоступна документація з
радянських архівів? ГЕНЕЗА ТА ПРИЧИНИ ЛІКВІДАЦІЇ УГКЦ Невдовзі після того, як
Ялтинська Угода з лютого 1945 р. визнала за СРСР майже всю Галичину (та сферу
впливу у східній та південно-східній Європі), Сталін і Молотов доручили
тодішньому керівникові секретного відділу НКГБ для «церковників» та
«сектантів» Г. Карпову (який одночасно очолив восени 1943 р. РСПРЦ) скласти
проект «Інструкції» щодо подальшої політики Кремля стосовно УГКЦ та
Римо-католицької церкви в СРСР і в країнах-сателітах, і взагалі супроти
Ватикану. 14 березня 1945 р. Карпов вручив готовий проект «Інструкції» (№58)
Сталіну, Молотову та Берії. Двома або
трьома днями пізніше Сталін повністю схвалив та підписав «Інструкцію», її
доручено для конкретизації та виконання окремим союзним і республіканським
інстанціям партії та держави, зокрема НКГБ, РСРК та РСРПЦ, як теж Московській
Патріархії. «Інструкція» була спрямована на максимальне звантажування
в антикатолицьку боротьбу тотально контрольованої
режимом Російської Православної Церкви. Першою частиною «Інструкції» були
заходи для відриву Української Греко-Католицької Церкви від Ватикану та її
прилучення до РПЦ, хоч про передумову для того – арешт ієрархії та провідних
священиків УГКЦ – там не було мови (про це, мабуть, мовилося в окремій, досі
засекреченій, інструкції органам НКГБ).
Ці заходи включали створення православної єпархії у Львові, видання
відповідних звернень Патріарха Алексія та Екзарха України Іоанна до
духовенства та вірних УГКЦ «повертатися» до РПЦ організацію в лоні обезглавленої
УГКЦ т. зв. «Ініціативної групи по возз’єднанню з РПЦ» тощо. Отже, не
залишається ніякого сумніву, що УГКЦ була ліквідована за особистим наказом
Сталіна. Які ж були причини
цього рішення? З низки документів партійних архівів та збережених там
«доповідних записок» і звітів органів НКГБ/МВД приходимо до висновків, що
підпорядкованість УГКЦ «профашистському» Ватиканові була лише однією, і то не
найважливішою, причиною «саморозпуску» в 1946 р. Важливішими були такі міркування
режиму: УГКЦ була хребтом та основою національної свідомости
галичан, головною перешкодою на шляху до зближення (й майбутнього злиття)
галицьких українців з росіянами та духовною опорою збройної боротьби УПА-ОУН проти радянської влади. В
Галичині та на Закарпатті Українська Греко-Католицька Церква (УГКЦ) була головною
національною інституцією, незалежною від радянської влади, історичною
структурою, що інтегрувала українство на базі ідейно-релігійних
принципів, неприйнятних для радянського режиму. «Возз’єднання» УГКЦ з РПЦ мало нівелювати ці
прикмети та функції Греко-Католицької Церкви й перетворити «возз’єднану»
церковну організацію в інструмент режимного контролю над її вірними (роль, яку
вже від 1927 р., а особливо від 1943 р., відігравала обласкавлена Кремлем
Російська Православна Церква). Ясно, що жодні поступки зі сторони
греко-католицького єпископату не могли зберегти УГКЦ, навіть і її заклики до
капітуляції ОУН-УПА, яких домагалася влада. РОЛЬ У ЛІКВІДАЦІЇ УГКЦ, ЩО її
ВІДІГРАВАЛИ ОКРЕМІ ІНСТИТУЦІЇ ТА ОСОБИ У світлі розсекречених
архівних документів головну роль у цій справі доручено Наркоматові державної
безпеки (НКГБ),
для чого відряджено на Західну Україну літом 1944 р. окрему оперативну групу
на чолі зі старим чекістом і спецом у релігійних справах Сергієм Тарасовичем Каріним-Даниленком, підполковником держбезпеки, котрий ще в
20-х рр. ламав хребет УАПЦ і довів її до «саморозпуску» в
січні 1930 р. Під своїм справжнім прізвищем (Даниленко) та з фіктивною урядовою
посадою «уповноваженого у релігійних справах при Раднаркомі УРСР» – Даниленко ще в 1944 р. розгорнув
акцію збирання компрометуючих матеріалів щодо єпископату й духовенства УГКЦ,
вербування в її
лавах сексотів і агентів, намацування серед греко-католицького духовенства його
слабких елементів та потенціальних лідерів акції «возз’єднання» з РПЦ. В той же
час Даниленко зав’язав стосунки з єпископатом, майстерно годуючи Митрополита Андрея Шептицького, а після його смерти
Митрополита Йосипа Сліпого, ілюзіями про фундаментальну зміну ставлення влади
до релігії, в тому числі й УГКЦ, та надіями на «нормалізацію» стосунків між
греко-католицькою церквою та владою, наполягаючи на доказах лояльности
УГКЦ до Кремля. Після арешту єпископату і провідних священиків Даниленко, за
«Інструкцією» з березня 1945 р., організував т. зв. «Ініціативну Групу» й подбав
про відповідні звернення від неї до влади й духовенства та відповідну реакцію
влади. Згодом, за плечима «Ініціативної Групи»,
Даниленко та його команда організували т. зв. «Львівський собор» 8-10 березня 1946
р., на якому стероризовані «делегати» «розв’язали» Берестейську Унію та «возз’єднались»
з Російською Православною Церквою. Вся акція «переконування» греко-католицького
духовенства наперед конспіративно велася органами держбезпеки, щойно опісля
скликали деканальні конференції священства Костельник, Пельвецький та
Мельник, з якими всюди їздив представник РСРПЦ з Москви (чекіст). Виявлених «упорствующих», котрі не піддавалися шантажу та погрозам,
включно з ігуменами всіх монастирів, репресовано. У всій акції годі було
відрізнити роль уповноважених РСРК та РСРПЦ від ролі НКГБ/МГБ. Одночасно
працював під керівництвом Компартії увесь пропагандивний
апарат, ховаючись за плечима «В. Росовича»
(Я. Галана). Як виходить із наявних тепер документів, роль Московської
Патріархії та взагалі РПЦ була
третьорядною. Вона виконувала доручені їй «Інструкцією» Карпова функції без
особливого ентузіазму: є навіть підстави сумніватися, чи авторство Патріаршого
звернення проти УГКЦ належало Патріархові Алексію (Симанському),
який, між іншим, неприхильно поставився до пропозицій о. Г. Костельника організувати «возз’єднуючий»
собор у Львові та дозволити греко-католицьким священикам-«целебсам»
одружуватись уже після свячень. В обох випадках влада підтримала Костельника, а не Патріарха. МОТИВИ КОСТЕЛЬНИКА У АКЦІЇ «ВОЗЗ’ЄДНАННЯ» З архівних документів,
як радянських, так і західних (ЗП УГВР), стає ясним, що Костельник
не залишився таємним греко-католиком. Зразу після арештів єпископату він
зламався, коли НКҐБ шантажувало його попередньою антирадянською діяльністю та
долею його двох синів- добровольців в Дивізії СС «Галичина» (він тоді ще не
знав, що його сини живі, в британському полоні, і що їх не буде видано
більшовикам). Він прийшов до переконання, що провід УГКЦ вже не повернеться з
ув’язнення та що радянська влада ніколи не дозволить відновлення Церкви. Тому
він прийняв з рук НКГВ тимчасовий пост адміністратора Львівської архиєпархії УГКЦ. Тому теж на вимогу Держбезпеки очолив
«Ініціативну Групу», щоб «переконати» священиків (вже й так стероризованих
органами НКҐБ) не чинити безнадійного – з його погляду – опору акції «возз’єднання»
з РПЦ, а залишитись на парафіях та зберегти історичну роль священиків як
провідників і довірених своїх вірних. Одночасно Костельник
зумів переконати владу та Московську Патріархію, щоб не поспішали з «оправославленням» обряду та виглядом «возз’єднаного»
духовенства й храмів, зберегти в Галичині українську вимову церковнослов’янської
мови й низку місцевих традицій, щоб не імпортувати з-поза Галичини
зрусифікованих православних священиків та щоб із місцевих неодружених
священиків висвятити єпископа-помічника для імпортованого з Києва єпископа
(потім архиєпископа) Макарія
(Оксіюка) у Львові та єпархів
Станіславського (Івано-Франківського) та Дрогобицького. Він покликався на те.
що маси віруючих греко-католиків (які фактично не були охоплені акцією «возз’єднання»)
лише таким чином залишаться при «новоправославних»
священиках, які повністю будуть матеріально залежні від віруючих. Інакше вірні
обернуться проти «возз’єднаної» церкви та підтримають катакомбні залишки УГКЦ,
зосереджені кругом монаших чинів Василіян,
Студитів та Редемпторисгів,
або ж стануть відвідувати ще існуючі римо-католицькі церкви. Мимо доносів
владики Макарія та «староправославних»
священиків, що за «інтригами Костельника» криються
плани в пригожий момент перетворити «галицьку РПЦ» в українську автокефальну
церкву, всесильні органи держбезпеки і їм підконтрольна Патріархія погодилися
з аргументами Костельника, бодай до його вбивства в
1948 р. Але запланованих пастирсько-богословських
курсів у Львові таки ніколи й не було відкрито, як і не організовано в Галичині
(в кордонах до 1939 р.) жодного православного монастиря за весь час існування
СРСР. Збереження українського характеру православ’я в Галичині (поза
приєднаним до Тернопільської області колишнім Кременецьким повітом Волині) аж
до розпаду більшовицького режиму – це заслуга не тільки і не так Костельника, як упертого консерватизму віруючих, високого
рівня їхньої національної свідомости та паралельного
існування «катакомбної» греко-католицької церкви. ВИСНОВКИ Хоч архіви
«Ініціативної Групи», «Львівського Собору» та самого Костельника
досі недоступні, наявних документів включно з «Діяннями» «Собору» 1946 р.
вистачає, щоб визнати цей фільмований збір заляканих, ніким не обраних
«делегатів» (які, вступаючи до «Ініціативної Групи», заздалегідь зобов’язалися
прилучитися до РПЦ), не скликаний і не керований греко-католицькими
єпископами, а вже таємним православним ядром «Ініціативної Групи», – неканонічним «лжесобором» – інсценізованим МГБ. Ні
католицькі, ні православні канони не визнають правочинности
таких «соборів», скликаних іншою церквою, та рішень, «прийнятих» на них під
поліційним примусом призначеними «Групою» та перевіреними НКҐБ «делегатами».
Тому «саморозпуск» УГКЦ не мав канонічно-правового значення, а визнання його
владою як «делеґалізацію» УГКЦ та консеквентне переслідування законом і
судами ще діючих греко-католицьких священиків, монахів та монахинь за «нелегальну»
діяльність (тобто «криміналізація» греко-католицької церкви) були грубим
порушенням діючих тоді конституцій СРСР і УРСР, законодавства про «культи» та
міжнародних угод і пактів, що гарантують право на свободу сумління. Розсекречені радянські архівні
документи проливають нове світло на масштаби репресій, застосованих органами
НКГБ/МВД, прокуратурою та судами проти «упорствующих»
греко-католицьких владик та священослужителів, які
нерідко були перебільшувані греко-католицькою «мартирологією» та взагалі західними публікаціями про
ліквідацію УГКЦ. Згідно із строго таємним листом голови РСРПЦ Г.Г. Карпова Хрущову
з 1956 р., загальна кількість репресованих «служителів культу» з Галичини та
Закарпаття за спротив «возз’єднанню» з РПЦ в 1945-50 рр. становила 344 особи,
не включаючи монахів (ні, очевидно, монахинь), а не 1000-1500 священників та
ченців, як про це досі пишуть «мартирологи». Очевидно, що в процесі вербування
«підписчиків» до «Ініціативної Групи» та
застрашування духовенства й чернецтва УГКЦ могли бути арештовані 1000 або й
більше осіб, але тих, що не зламалися під терором і не загинули підчас
тюремного слідства, було репресовано (тобто, засуджено в 1945-50 рр. від 5-ти
до 25-ти років концтаборів) 344 священослужителів,
включно з єпископами. З них лише 264 особи (включно з двома
єпископами-помічниками та таємним єпископом Хірою)
повернулись у західні області до 8 грудня 1956 р.. завдяки хрущовським
амністіям та «десталінізації» карально-репре- сивноїсистеми. З інших єпископів-«неповоротців»
залишився в живих тільки Митрополит Йосип Сліпий – на засланні в Сибіру.
Більшість «неповоротців» померли в ув’язненні або на
засланні. З раніше таємних
документів довідуємося також про існування після т. зв. «саморозпуску»
нелегальної, переслідуваної, «катакомбної» УГКЦ в Галичині та на Закарпатті. З
поворотом «репресованих» єпископів та священиків зростає в силі та ефективності
нелегальна греко- католицька церква. До неї потайки повертається певна частина
насильно «возз’єднаних» священиків, зокрема в роки хрущовської антирелігійної
компанії 1958-64 рр., коли владою закрито більше половини православних храмів в
Україні. З тих часів аж до її «легалізації» в 1989 р. УГКЦ в «катакомбах» діє
вже під безперервним єпископським керівництвом та навіть нелегально вишколює й
висвячує певне число нових священиків. Отже, розсекречені радянські документи
підтверджують інші, раніші джерела в тому, що жодного
добровільного «саморозпуску» УГКЦ не було, що т. зв. Львівський Собор 1946 р.,
який «уневажнив» Берестейську Унію 1596 р. та «возз’єднав»
греко-католиків із Російською Православною Церквою, був запрограмованим
Сталіном актом насильства над стероризованою НКҐБ/МВД групою священиків, та
що, перейшовши на 43 роки в підпілля, Греко-Католицька Церква не припинила
свого існування в Україні. |