www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
В'ячеслав Брюховецький
Висока й світла дія не залишається без наслідків
ДОРОГА Тетяно Михайлівно! Дорогий
Омеляне Миколовичу!
Шановні члени журі! Пані й панове!
Навіть коли кожен із нас озирнеться
в ту дуже невелику історію свого життя, що є лише малесенькою краплиною в
історії людства, і то можна побачити, як швидко відходить усе дріб’язкове, все
марнославне, все, що здавалося в певний момент великим, а через кілька років
уже є нічим. Ми легко побачимо, як швидко минає і не дає ніякого зерна, ніякої
поживи те, що робиться заради слави, заради якихось власних інтересів. Але
навіть у своєму житті ми можемо нарахувати кілька моментів, коли ми бачили, що
певна дія, певна свідома ініціатива були зрушені великою ідеєю, великою справою
і бажанням зробити щось для всіх.
І сьогодні ми навіть дивуємося: як
же в наш час розрухи, розвалу, розламу в наших душах, в наших поколіннях, на
нашій землі відродилася Києво-Могилянська академія? Як це сталося? Шукаючи
відповідь, перенесімося подумки у той день 15 жовтня 1615 року, коли благородна
киянка Галшка Гулевичівна
започаткувала цю велику справу, віддавши свої землі, свої маєтності Київському
братству й сказавши навіки: «Тут буде школа для наших дітей». І це є вічне.
Тому те, що академія відроджується сьогодні, можливо, не є вже такою великою
заслугою навіть тих людей, котрі там працюють. Мабуть, тут увійшли вдію якісь
вищі сили, вищі ідеї і той дух, котрий неминуче лишився. Адже історія не минає,
не зникає. Вона є. І в тому разі, якщо вона світла й життєдайна, вона може
породити своєю енергією якийсь незбагненний крок і відродити те, що мусило
відродитися. І я сьогодні абсолютно переконаний, що людьми, котрі почали
відроджувати Києво-Могилянську академію, керувала невідома нам сила. Повірте, ми не усвідомлювали, що ми робимо, що ми маємо
зробити. Я це тепер добре розумію. Щось нами подвигало. Сьогодні люди, котрі
заходять на територію Києво-Могилянскої академії,
кажуть, що там інакше повітря, інакша атмосфера, струменять якісь живильні
потоки. Я вірю в це, бо це справді так. І це зробили наші великі попередники,
дух яких залишився незнищенним і вічним. І очевидно ними теж керувала якась
вища сила. Тут і дух Мазепи, і дух Сагайдачного, Могили, Сковороди, Орлика,
дух Березовського, Бортнянського, Веделя... І це не могло пройти безслідно, це
залишилося. Я бачу саме в цьому розгадку сьогоднішнього відродження
Києво-Могилянської академії.
Поза тим, звичайно, є й інші
чинники – тяжка й цілеспрямована праця. Тяжка і щоденна праця. І треба вміти
це робити. Я щасливий, що поряд зі мною є багато людей, які вміють працювати.
Вони віддаються цьому сповна, теж, очевидно, рухомі тою великою ідеєю. Додати
до цього слід також їхні особисті якості, їхній патріотизм, знання, вміння,
професіоналізм у своїй галузі.
Це, так би мовити, планетарний,
духовний вимір події, що відбулася за останні чотири з половиною роки, –
відроджена Києво-Могилянська академія. Зовнішній же поштовх був інший. Я мав
певний досвід роботи в американських та канадських університетах, бачив тих студентів,
трохи знав наших студентів, бо свого часу викладав у Шевченковому університеті.
Чесно скажу, що порівняння були на користь українських студентів. Проте для
мене особисто переконання взятися за цю справу звершилося внутрішньо, коли я
поговорив з двома дуже симпатичними, розумними студентами, котрі брали участь у
знаменитому студентському голодуванні. Послухавши про їхню бурхливу політичну
діяльність, я запитав: «Хлопці, а чи не заважає це вашому навчанню?» Й у
відповідь почув: «При чому тут навчання? Ніколи. Нам треба будувати незалежну
Україну», і тоді я внутрішньо здригнувся, зрозумівши, що ми можемо збудувати не
те, що прагнемо. Якщо молоді люди будуть неосвічені, то прийдуть нові
політруки, хай навіть з іншим знаком. І ми знову відтворимо страшну країну.
Оце й був зовнішній поштовх. А крім того, на той час я дійшов глибокого
переконання, що наші студенти можуть бути набагато цікавішими. І сьогодні можу
засвідчити, то в цілому так воно і є. Принаймні, в нашому університеті. За
багатьма відгуками зарубіжних професорів, які просто кажуть, що в їхніх
університетах вони дуже рідко зустрічають таких
цілеспрямованих і наполегливих у навчанні студентів. Це пов’язано насамперед з
умовами нашого життя. Бо молода людина, котра живе тяжче,
ніж однолітки в багатшій країні, більше вміє і
більше хоче. Це наклалося на ідею відродження, або,
я навіть би сказав, остаточного народження нашої української держави. І це
поєднання створює дуже плідну атмосферу пошуку, коли студент примушує
професора, може, працювати більше, ніж навіть сам працює.
Чотири роки тому часто ставили
питання, яке зрідка можна почути й сьогодні. Створюється новий університет. А
навіщо? Адже ми маємо багато університетів, авторитетних і хороших, зі
славними традиціями, високого рівня професурою... Отже навіщо ще один? Але ми
розуміли, що змінити велику машину існуючого університету, де все пов’язано
видимими й невидимими нитками, практично неймовірно складно або й неможливо.
Нове дуже важко створити, але його можна зводити як справді нове, сучасне. В
цьому була наша перевага. Ми починали з нуля. Було дуже тяжко, але починати з
нуля є велика перевага. Крім того, нам вдалося здобути для університету
максимально можливої на сьогодні автономії і самоврядності, які, правда, на
жаль чи на щастя, не бувають безмежними. Я переконаний, що у нас була в цілому
хороша система освіти. І мені дивно часом чути, що все в нас було погано.
Неправда. Освіта була непогана, і багато наших фахівців високо цінуються в
світі.! йдеться не тільки про точні науки. Це ж можна сказати і про певні
ділянки в галузі гуманітарних і суспільних наук. Навіть при тому, що ми не мали
доступу до інформації і джерел, до літератури, до світу, при тому, що ми не
знали мов, потужні інтелекти виринали й пробивали все
це. І я думаю, що великою мірою завдяки й тій освіті, що була здобута в
Україні. Михайлина Коцюбинська, яка тільки-но виголосила своє мудре слово, –
вона була тоді, і це був прорив. Сьогодні часом кажуть, що багато творилося
старомодного, немодерного. Я не знаю, але здогадуюся, яка інтелектуальна
напруга мусила бути. І не певен, чи кожен дослідник навіть зі світовим іменем,
поставлений в наші тодішні обставини, міг би робити такі прориви. Це міг
здійснювати тільки талант, переборюючи своїм натхненням і громадянською
мужністю ті жахливі для творчої людини обставини. Або ось Іван Дзюба. Його
твори – подвиг внутрішньо освіченого таланту. І наша освіта дозволяла такі
прориви робити. Тому не треба було її геть ламати. Але треба було змінити. Я
відкидаю тут ідеологічні нашарування. Це самозрозуміле. Найприкріше в нашій
вищій школі було, і великою мірою лишається також сьогодні, те, що студент
розглядається лише як об’єкт навчання. Йому в голову вкладається певна сума
знань, його не привчали працювати, здобуваючи ці знання самостійно. Йому не
дозволяли самому вирішувати свою долю, для нього все наперед уже було
визначене. Ми спробували це змінити, надавши студентам свободу, коли в певних,
звісно, межах, кожен себе формує, вибирає шлях в університеті. Він власноруч
творить свою долю і великою мірою за неї відповідальний. І це виявилося дуже
позитивним явищем. Сьогодні всі наші студенти фактично працюють в
університеті, крім того, що вони вчаться в ньому. Це
дозволило вибудувати новий підхід до знань, до процесу здобуття знань, до
стосунків в університеті.
Звичайно, можна довго описувати, що
є відмінного в навчальних програмах і планах Києво-Могилянської академії. І тут
справді є багато цікавого. Але я хочу сказати загальніше, для чого потрібні
такі ініціативи, що дають поштовх іще й поза академією. Ви подивіться на торішній
випуск студентів вищих навчальних закладів України. За офіційними даними до
70% цих молодих людей працевлаштувалися не за здобутим фахом. Це велика
проблема для держави в цілому. Адже витрачаються великі кошти на функціонування
розгалуженої освітньої мережі, а виявляється, що вчать не тому, що хочуть
студенти. І на жаль, міністерство освіти на це не реагує, й далі триває
підготовка вузьких спеціалістів. Наприклад, інженер залізничного транспорту. А
чому залізничного? Якщо це інженер, то він повинен бути скрізь інженером. От і
виходить, що більшість молодих людей, тільки-но закінчивши навчання, відразу
змушені перекваліфіковуватися. А тим часом існує й інший шлях – підготувати
людину до того, що їй в житті кілька разів може буде потрібно змінювати свою
професію. Нічого в цьому поганого немає, але людина повинна бути дуже
адаптивною і вміти пристосовуватися до змінних обставин життя. А для цього
треба мати широкий спектр знань. І на ґрунтовному загальносвітоглядному
фундаменті людина сама повинна творити себе. Молодих людей цьому треба навчити,
а інтуїтивно вони це й самі знають. Хай сьогодні багато хто йде торгувати в
кіоски. Це нам не подобається. Але ми повинні вітати цю ініціативу – люди
творять себе. Сьогодні це кіоски, а завтра будуть і серйозні ініціативи. Молоді
люди сьогодні справді інакше сприймають світ. І їм треба допомогти. А здійснити
це можна, здійснити поєднавши найпередовіші модерні освітні технології з
історичним національним досвідом, традицією. Ми це спробували зробити.
Наскільки це вдалося, судити іншим – за тим, якими будуть наші випускники.
І ще один момент, який не так
просто пояснити. Він, гадаю, пов’язаний з тим, із чого я почав свою промову.
Висока й світла дія ніколи не залишається без наслідків. Я пам’ятаю кілька
страшних днів, може, найстрашніших у моєму житті. 1992 рік. Ми підготувалися
до прийому студентів. Вивісили оголошення. Опублікували його в пресі. І нас
ледь не щогодини тягло до приймальної комісії: чи є заяви вступників? А заяв не
було. День – нема. Два – нема. Три – нема. Чотири. Нема заяв. Знаєте, це
страшно. Бо люди тяжко працювали, працювали з великим натхненням. І раптом – не
йдуть. А може, ми робимо те, що нікому не потрібно...! тоді прийшла бабуся.
Старенька. І спитала: «Синочки, а це ви відроджуєте Києво-Могилянську
академію?» – «Ми». – «І церкву відкриєте?».– «Відкриємо». – «Хай вам Бог
помагає. Дитиною я ходила до цієї церкви. Відродіть її. Я знаю, вам допомагають
люди. Я на старість лишилася сама, у мене немає грошей. Але хочу допомогти. Я
принесла кошик полуниць із свого саду. Ви з’їжте їх, і вам додасться
сил». Ми зі сльозами на очах з’їли ті полуниці. І прийшов перший абітурієнт...
Усім нам, хто працює в Академії,
треба бути гідними старенької бабусі, яка не забула
те велике духовне свято її маленької душі, що потім паплюжилося
протягом семи десятиріч. Але воно лишилося з нею на
все життя. Вона його не забула, і прийшла з цим
кошиком полуниць.
Я дуже вдячний своїм колегам, своїм
студентам. Хоча ця висока премія дається мені, розумію, що без них цього би не
сталося. Зважаючи на все це, я прийняв_рішення
передати грошову винагороду за цю премію на розвиток Києво-Могилянської
академії. За двадцять днів у нас и відбудеться перший великий випуск студентів.
Ці гроші підуть на оплату пошиття бакалаврських мантій. Я запрошую всіх прийти
28 червня о шостій вечора на ці наші урочистості. Подивіться на цих молодих
людей. І придивіться уважніше. Запам’ятайте їхні обличчя. Я глибоко переконаний,
що серед них буде майбутній Президент України.
Ще раз дякуючи Тетяні Михайлівні й
Омеляну Миколовичу за високу відзнаку моєї праці, я гадаю, що Вас також
зігріватиме думка про те, що за двадцять днів одну з мантій, які пошиті за
зароблені Вами гроші, одягне майбутній Президент України.
Дякую.
|