www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Іван Драч
Подолаємо Чорнобиль у собі
Кажуть, що Мистецтво і,
зокрема, Література – від Господа Бога, Політика – від Диявола. Як поєднати
непоєднуване? Що сильніше приваблює людину з творчими потенціями – запах
Істини, чи запах Влади? Я не знаю такого Політика, який би не наслідив. Бо
там, де ступає Політика, Кров виступає з її слідів...Чому в центральній і східній
Європі драматург Вацлав Гавел, музикознавець Вітаутас
Ландсбергіс і перекладач Звіад Гамсахурдіа
намагаються гримати в руках, крім пера, і булаву, а Вільям Голдінг і Гюнтер Грасс не боролись із Маргарет Тетчер та Гельмутом
Колем за владу? Коли Поета викидає на невідомий острів буря в океані, він
запитує мешканців того острова: Хто на ньому править? Хто б не правив, я буду
проти... Бути супротним – чи це постійна місія
мистецтва, місія літератури?.. Але й Мистецтво може бути лише там, де є
Меценат. Суперечності наповнюють душу нашого світу. Колись видатний поет
української діаспори Євген Маланюк сказав: «Як в нації вождя нема, Тоді вожді
її – поети...» «Мистецтво – це останній острів Свободи», – казав Олесь Гончар у свому романі «Собор».
З
того останнього острова Свободи виступають літераторо-політики
чи політико-літератори. Такі собі кентаври. Бо інших – немає, або інші –
гірші. Або політика інших – не туди.
Оскільки
моя премія межова – і літературна, і політична, то я спробую пройтися по лезу
бритви: зачепити і літературну, і політичну сфери. Колись на письменницькому з’їзді
довелося мені виступати, може, занадто емоційно (бо
одразу після Чорнобиля) і я вжив таку фразу: «Атомна блискавка Чорнобиля
ударила в генотип української нації».
Рідні донощики з
української літератури донесли Яковлеву, який тоді керував ідеологією у
Горбачова, що Драч звинувачував Систему в геноциді щодо українського народу.
Генотип і геноцид – дуже близько.
А
Яковлев, який до того був послом Союзу в Канаді, дуже активно заперечував
Голод-33 в Україні, воюючи проти тверджень українських канадців та і взагалі
всієї світової громадськості, був наче спійманий на гарячому. Так слово й
поняття «геноцид» стосовно України поставало на світ божий ще раз, і на цей раз
поштовхом йому був Чорнобиль.
Я
згодом дуже довго думав над тим, чому один із провідних діячів «перестройки»,
майже духівник Горбачова, дав собі таке завдання і перепитував письменників з
України: так генотип, чи геноцид – яке слово було вжито?! Був 1986 рік, рік
Чорнобиля, рік продовження геноциду України, зенітом якого був, мабуть, рік
1933-й.
І
я тоді ще раз подумав над реальністю впертої фрази, яка звучить так: російська
демократія закінчується там, де починається незалежність України.
Та
все ж Чорнобиль був стимулятором усіх демократичних процесів в Україні,
польська «Солідарність» – взірцем, а Спілка письменників –
колискою, де вигойдувались і Товариство української мови, і «Зелений світ», і
«Меморіал» і, нарешті, Рух.
Чорнобиль
стрепенув нашу душу, реально показав нам, що підійшли
ми до прірви, до безодні – і всі наші культурницькі змагання – марнота марнот –
собаці під хвіст, троянда під бульдозером. Був ще живий і царствував
Щербицький, і писати про Першого, який не сидить на лаві підсудних, було не
зовсім безпечно. Господь Бог тріснув батогом, чорним батогом над нами – ми
відчули і стрепенулися. Стали мужніми од безвиході. Та чи достатньо було сил у
спаралізованого інваліда, якого ховали протягом століть, а він усе якось жив,
якось існував на своїй правічній території, то бунтуючись, то вдаючи з себе покірного
– прапокірного хохла-малороса, який уже давно здався
і на все готовий перед ґвалтівником. Іноді ця облудлива покірність нас рятувала,
можливо, більше, аніж хвалена й розрекламована на всі чотири сторони світу
козацька мужність. Піди знай, як воно важиться на терезах історії. Отой
спаралізований інвалід часом рухався лише однією частиною тіла – і дуже часто
то був рух навколо, тобто майже рух на місці. Але той рух уже ж був дикою
апатією, лютою стагнацією, неймовірною зневірою. Народові треба було
розрухатися, розправити члени й суглоби, провітрити душу, спитати себе – чи я
ще є?
Часом
ми рухалися лише галицькою стороною нашого буття, але коли рік тому донецькі
шахтарі з синьо-жовтими прапорами будили зі сну оспалий
Київ, з’явилася надія, що можна розрухати й розправити всю Україну – навіть
після Чорнобиля. І, можливо, саме завдяки Чорнобилеві, який звів нанівець наші
ілюзії, відродив залишки нашого зеленого стебла.
Чи
страх, апатія, зневіра – діти
Чорнобиля? Ні. Чорнобиль не може бути батьком усього. Але ось що спостерігають
іноземці: «Як видно, влітку в Україні свідомість і далі визначатиме буття. Але
тільки до осені, оскільки тоді, якщо Фокіна не скинуть парламентським способом,
цим займеться народ, і дивно, чому він цього не робив
досі». З недостовірних джерел за кордон просочилася інформація про слова, кинуті
зопалу в кулуарах сесії ВРУ головою СБУ Марчуком: «Покажіть мені ще такий
народ, який мовчав би навіть після того, як за короткий час ціни у його
країні піднялися в 50 разів!».
Коли
батько цьому – Чорнобиль, то дід – 1933 рік, а прадід – отой рабський дух
Соловків, Магадану, Колими, який століттями стояв над нашим краєм.
Лише
коли подолаємо Чорнобиль у собі, страх у собі, – матимемо українську поезію,
українську політику, українську державу.
Слава
Україні!
|