www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Володимир Дрозд
Справжній митець - вуста всесвіту
ЧИ ЗАМИСЛЮЄМОСЬ ми у суєті щоденній
над одним із найбільших чудес світу сього – народження письменника, становлення
письменника як особистості, як речника свого народу, сотворіння письменником
Книги, тої єдиної Книги, задля якої письменник, власне, і приходить у світ
земний? Яка нездоланна сила рухає ним, звідки черпає він снагу для тривалої у
часі, у самотині, каторжно виснажливої, ніким і ніколи гаразд не поцінованої
праці? Що за дивні голоси він чує в собі в хвилини так званого натхнення, а
насправді – у хвилини неймовірної конденсації думок і почуттів, духовних, та й
фізичних сил? Звідки й чиї це голоси? Богині Музи, народженої уявою древніх
греків? Доброго янгола, відповідального за літературу та мистецтво в небесній
християнській ієрархії? НЛО, що його вималювала апокаліптична фантазія нашого
сучасника? Звідки у письменника відчуття, коли Книгу дописано, що не він
написав її кращі сторінки, а їх письменнику надиктовано
кимось, значимішим, вищим од його земної малості? Звідки цей нескромний, майже
єретичний здогад, що Бог сотворив світ лише для того, аби письменник сотворив
його вдруге – у вдячному слові?
Осмілюся твердити, що письменник – це не
професія, і навіть – не покликання, як ми звикли казати. Письменник – це доля.
І накреслена вона не лише на небесах. Вона запрограмована народом, речником якого
судилося письменникові стати. Джерела сили, духовної енергії письменника,
витоки голосів, які надиктовують його найкращі
сторінки – у колективній пам’яті народній, у багатостраждальній душі народній,
у духовній сфері, зітканій із тяжкого земного досвіду, із душевних мук, із
моральних пошуків поколінь – минулих, нинішніх, а може – і майбутніх. Цілком
ймовірно, що літературне покоління шістдесятників, до якого маю високу честь
належати, буде останнім, для якого література – щось значно більше, аніж гра в
слова. Сподіваюсь, уже ближчі літературні покоління в незалежній Україні
зможуть дозволити собі таку розкіш – творити мистецтва задля самого мистецтва,
безоглядно експериментувати зі словом в ім’я власного самоутвердження. Таке мистецтво,
талановита, вишукана гра в бісер слів, як трава аїр у водоймищах для наших
предків, свідчитиме, що течія суспільного життя – чиста, придатна для
людського існування. По-доброму заздрю майбутнім творцям, вільним від
суспільних обов’язків і суспільних пут. Власне, мистецтво, аби досягти світових
вершин майстерності й бути цікавим для інших народів, і має стати саме
творчістю, у високому значенні цього місткого слова, розкутим, вільним
сплеском душі митця.
Але ми, шістдесятники, хай, можливо,
і останні з могікан, були, є і вже будемо до останнього подиху свого –
заангажованими. Заангажованими народом і власною совістю писати реальність,
якою вона є, берегти душу народну, боронити право своєї нації, її культури на
існування у цьому жорстокому світі. Так сталося, і це багато що пояснює, що на
початку шістдесятих ми прийшли, фактично, на руїну. Покоління творців
двадцятих-тридцятих років було знищене фізично, наступне покоління знищувалося
духовно. Ми прийшли в країну тотальної брехні. Брехні, облагозвученої
продажними талантами. Виховані з раннього дитинства на високопрофесійних одах
про «людину у сірій шинелі», яка «стоїть у зореноснім Кремлі», на солодкослів’ї класиків соціалістичного романтизму, і ми
досить легко могли стати словоманами й словоблудами.
Та й що приховувати, наркотичний вплив пишномовної неправди таки позначився на
душах наших. Ми довго ще жили у світі рожевих ілюзій, у своєрідному
політичному задзеркаллі. Віру в суспільство соціальної справедливості багато
хто з нас проніс крізь десятиліття, й вона досі живе
в глибині нашої свідомості.
І все ж покоління, подолавши
успадкований від батьків страх перед безжальною системою, уже з перших кроків своїх
у літературі, мистецтві, громадському житті заговорило голосом щирим,
правдивим, голосом реальності, а не пишномовної брехні. Юні ідеалісти, як
згодом назвуть покоління шістдесятників, на повний зріст стали перед бастіонами
тоталітаризму, ще такими, здавалося, всесильними. «Літературні молодики», як охрещували нас із високих урядових трибун, не просто
розширили партійні рамки літератури (а навіть це суворо заборонялося) – вони
розірвали окови догматичного мислення, і це – історична заслуга покоління
шістдесятників, ще гаразд не проаналізована нашим убогим літературознавством.
Знаменитий «ніж у, сон це» став ножем у серце
Системи, бо естетична революція завжди передує революції соціальній,
національній. Шістдесятники першими, ще за десятиліття до перебудовчого
вибуху в суспільстві, розповіли правдиво, наскільки вдавалося прориватися крізь
цензурні терни, і про трагедію колективізації, і про трагедію голодоморів, і
про моральну катастрофу суспільства так званого розвиненого соціалізму, і про
зграї чиновників-вовкулаків на усіх поверхах влади. Гідна подиву, можливо, ними
самими гаразд не усвідомлювана (ще – імпульсивна) мужність, з якою це
покоління заявило про принципово нове бачення реальності не лише в літературі
та мистецтві, а й у суспільному житті. Українське духовне відродження
розпочалося не сьогодні й не вчора, воно розпочалося із ще несміливих, ще
досвітніх смолоскипних вогнів, з якими ішли ми
вечірнім Хрещатиком, колоною справді таки юних ідеалістів, до пам’ятника Івану
Франкові, на початку шістдесятих років. Воно започатковане найчеснішими
з-поміж нас і наймужнішими, хто, вибираючи у сімдесяті роки між словоблудством
і казематами, свідомо обрав каземати.
І все ж, що сталося у шістдесятих?
Які сили – земні? космічні? – вклали у вуста справді таки юних, двадцятилітніх
«новобранців літератури», правдиве, реалістичне, естетично та й політично
вибухове слово?
Глибоко переконаний, що у світі діють
ще не заналізовані нами закони накопичення духовної
енергії. Глибоко переконаний, що народи, мовчати яких примушують тоталітарні
режими, конденсують у собі, незважаючи на репресії, війни, голодомори,
вільнолюбну силу, передаючи її у спадок дітям та онукам своїм. Ми прийшли не з
палат білокам’яних, вимуруваних на кошт народу для партійно-державного панства,
ми прийшли із повоєнних землянок, ми виростали із личаків та куфайок, на хлібі із цвіту акацій та гнилої картоплі, ми прийшли із
повоєнного, сталінського неоліту. І. здобувшись на голос, ми піднесли його на
захист рабів німих, жертв незнаного досі в історії людства експерименту надлюдьми, супроти класу номенклатурників,
які за бутерброд з ікрою уже давно зрадили, хай, можливо, і утопічній, ідеї
соціально справедливого суспільства.
Історична доля покоління
шістдесятників у подальшому залежатиме від того, чи
знайде воно в собі сили служити сьогодні народу й демократії, а чи уклінно
обслуговуватиме, за звичкою частини інтелігенції недавнього минулого, нових
володарів життя, політичну й фінансову олігархію. Ситуація надзвичайно складна
й делікатна. Так, ми маємо сьогодні, хай і відносно, але незалежну Україну, про
яку мріяли, до народження якої прилучилися більшість літераторів. З іншого
боку, спостерігаємо з болем, та й відчуваємо на собі, страшне зубожіння широких
народних мас в результаті економічної кризи в молодій державі. Уже не можемо не
помічати елементарної некомпетентності політичних новобранців, корумпованості,
продажності на різних поверхах нової влади, змикання на полі життєвих благ
учорашніх номенклатурних вовків і їх недавніх мітингових опонентів. Учорашні,
та й сьогоднішні спекулянти рвуться до політичної влади, розштовхуючи
демократичних ягнят. Замість недавньої тотальної русифікації, а точніше –
поруч із русифікацією, яка фактично триває, лише набираючи інших форм, маємо реальну
перспективу англіїзації, американізації суспільства.
Здається, усе, що можна було зібрати на духовних смітниках Європи. Америки та й
Росії, уже випало чорними отруйними дощами на розуми й душі нашого
незагартованого люду. Пропагуючи секс і насильство через усі засоби масової
інформації, чого немає в жодній цивілізованій і не цивілізованій країні,
принаймні, в таких відвертих виявах, ми тим самим успішно куємо молоді кадри
для борделів і мафіозних структур усіх континентів. Навальне, жорстоке розмежування
на багатих і бідних, та ще в суспільстві, яке десятиліттями виховувалося на
солодких соціальних утопіях, загрожує неминучими соціальними катаклізмами і, в
наслідку, новим тоталітарним режимом. Чи вистачить мужності поколінню
шістдесятників, яке нині – на порі творчої зрілості, написати правдиво про стан
справ у вимріяній нами незалежній Україні і захистити словом покривджених та
ошуканих, як це було завжди в традиціях демократичної української літератури? Я
вірю у непідкупність і мужність свого покоління. Справжній талант – завжди в
опозиції. Але ця опозиція – не супроти молодої української держави, а – в ім’я
розбудови держави. Без вільного слова не буде вільної України, а буде той-таки
тоталітарний режим, лише під іншими прапорами.
І все ж, письменник, митець – щось
значиміше, аніж навіть речник народу. Справжній митець – творець прекрасного.
Він вуста Всесвіту, голос Бога на землі. Спочатку світу було не просто Слово,
була – творчість. У кривавому кружелянні людства по
колу історії ясними зорями сяють звершення творців прекрасного. Шаную чесних
політиків, але низько схиляюся перед самобутніми митцями, зосередженими на
творчості, книжниками, які і в часи історичних катаклізмів не зрадили
талантові своєму. Шаную чесних комерсантів, але схиляюся перед служителями Муз,
які в часи первісного накопичення капіталу накопичують, часто – у бідності,
забутті, духовний капітал людства. На жаль, як свідчить історія, мистецтво не порятовує світ від зла й ненависті. Але мистецтво
виправдовує існування не вельми праведного світу перед Богом і людьми. Тож творімо прекрасне усупереч жорстоким
реальностям буття. Творімо в несміливій, але одвічній надії, що добро в душах людських таки переважить
зло.
Високоповажна пані Тетяно!
Високоповажний пане Омеляне! Високоповажне журі премії Фундації Антоновичів! Я
глибоко вдячний за високу оцінку вами моєї скромної літературної праці.
|