www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Іван Дзюба
Суто український феномен
Вельмишановне товариство!
Насамперед дякую засновникам премії –
Тетяні Михайлівні та Омелянові Миколовичу Антоновичам, дякую високому журі,
дякую всім, хто прийшов на цю урочистість.
Я розумію і ціную виявлену мені честь.
Водночас відчуваю деяку душевну мулькість від
невідповідності мого скромного доробку тій шані і тим похвалам, яких тут
зазнав. Кажу це не для красного слівця, це – істина мого самопочування і моєї
вдачі.
Є люди, яких усе життя недооцінюють і
яких то мучить. І є люди, яких усе життя переоцінюють. Одні з них тим тішаться, омилюючи самих себе,
другі ж мають гризоти сумління. Я належу до цих останніх.
У школі мені ставили п’ятірки навіть
тоді, коли я не знав уроку, – бо вже мав статус «круглого відмінника», і
вчитель не міг псувати процент успішності. В інституті мені ставили залік
навіть тоді, коли я зовсім не відвідував лекцій, – бо ж був комсомольським діячем. Коли почав виступати в пресі, то тільки за те, що
вмів елементарно грамотно висловити якісь міркування,
в мені побачили риси таланту літературного критика. А коли написав
«Інтернаціоналізм чи русифікацію?», сказавши про те, що здебільше всі знали,
тільки не могли висловити, – то й зовсім потрапив у клопітну категорію відомих
людей.
Правда, довелося мені чути на свою
адресу й немало хули, але сьогодні знову, може, тимчасово, переважає хвала. За
такої ситуації важливо зберегти тверезу самооцінку. Хай вона зосереджує увагу
не на тому незначному, що зроблено, а на тому незмірному, що стоїть попереду і
не дає душі спокою, вимагаючи праці. А та праця потребує не лише волі до неї, а
й часу, якого з кожним прожитим днем меншає. Особиста ситуація багатократ ускладнюється нинішнім
станом нашого суспільства, коли кожен із нас мусить віддавати сили й більшу
частину свого напруженого бюджету часу справам, нерідко далеким від власних
планів, але необхідним. Мабуть, не один із літераторів переживає сьогодні
драму: доживши, нарешті, до днів, коли має можливість вільно реалізувати себе
як творча особистість, не може з цієї можливості скористатися, бо стихія
громадського життя пхає далеко вбік від робочого столу.
Правду кажучи, я стужився за своїм
робочим столом і нічого так не хочу, як вернутися до нього,– адже там лежать
мої найдорожчі і найважливіші задуми. Життя ставить перед вибором, і часом
жорстоким. Але кожен має право робити вибір сам. І розраховувати на ваше розуміння,
колеги й громадо. Адже є багато способів прислужитися спільній справі, і
найпродуктивніший той, що відповідає твоїй істоті – або, як казав Григорій
Сковорода, «сродний» тобі.
А тепер хочу сказати про важливіше на
цей момент. Про людей, завдяки яким ми тут зібралися. Нам радісно бачити
сьогодні тут такий букет українських інтелектуалів із Сполучених Штатів
Америки – видатного літературознавця-теоретика Івана Фізера,
знаного у нас талановитого поета й блискучого літературного критика Богдана
Рубчака, високопрофесійного історика й політолога Ярослава Пеленського.
А окреме слово слід сказати про славне в діаспорі і поки що менш відоме у нас
подружжя Тетяну та Омеляна Антоновичів. Мені здається, це суто український
феномен, що принципово відрізняється від знаного в історії меценатства, – як і
історія нашого народу відрізняється від історії народів більш «благополучних».
В Україні ніколи не було багато вельможних людей, здатних і охочих підтримувати
національну культуру. Зате завжди були люди, які офірували на неї свою працю і
свій кревний зарібок. Ця українська традиція живе
сьогодні і в діаспорі, завдяки їй існують численні українські видання,
українознавчі кафедри в університетах, науково-культурні фонди.
І подружжя Антоновичів – може, один з
найнаочніших і найблагородніших прикладів цієї
традиції українців. Ці люди – Тетяна Михайлівна і Омелян Миколович – у
спадщину від батьків і від своєї рідної землі одержали тільки світлу голову,
добре серце й працьовиті руки. Життя провело їх крізь тяжкі випробування –
вигнання, злидні, чужина. Тільки завдяки власній праці, розуму й гідності вони
здобули своє добродайне місце в житті і авторитет
серед української громади, а Тетяна Михайлівна – і в світі медичної науки
Заходу. А скромний матеріальний набуток усього свого трудового життя вони
віддають на підтримку української національної культури в діаспорі. Присудження
ж премії Антоновичів спершу Василеві Стусу, потім Ліні Костенко, а тепер і
Валерієві Шевчуку та мені належить до актів, що символізують возз’єднання
різних ланок сучасної української інтелігенції, кличуть до цілісного
культурного самоусвідомлення, перекидають мости між островами й острівцями українськості.
Хочу звернути увагу на моральний урок
життя Антоновичів та їхньої позиції. У нас ніколи не бракувало політичних
незгод і чвар, невдоволених честолюбств, а на
повсякденному рівні – взаємних порахунків, злопам’яті, заздрощів і обмов. Тому
завжди особливо потрібні були ідеї, які об’єднують навколо спільної справи і
спільних моральних принципів, і люди, які є образом і чинником такої злагоди,
що підносить нас над потоком дрібниць, прикрощів і взаємних розчарувань, дає за
минущим побачити неперехідне. На щастя, і ідеї такі, і люди такі у нас завжди
знаходилися. І подружжя Антоновичів – серед тих, хто подає приклад послідовного
чину задля української культури, яка
повинна нас об’єднувати попри всі неминучі, але минущі незгоди, кривди, примхи
настроїв.
Такі хвилини, як оця, повинні
настроювати нас на спільне переживання нашої спільної мети, якою є розкриття
всіх творчих можливостей українського народу серед людства.
Приймаючи премію, можу з чистою душею
сказати, що думаю про працю.
|