www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
о. Борис Ґудзяк
ПОДЯКА ЗА БЛАГОСЛОВЕННЯ АНТОНОВИЧІВ ТА ОБІЦЯНКА НЕСТИ ЙОГО ДАЛІ
Лекція, виголошена на врученні
Нагороди Фундації
Омеляна і Тетяни Антоновичів
Львів, 19 травня 2007 р.
Сьогодні Фундація імені Омеляна і
Тетяни Антоновичів, їхня родина, Рада цієї Фундації та професор Марта Богачевська-Хомяк чинять шляхетний і щедрий жест
благословення. Правдиве і щире добре слово – це не просто мовлення, виголошення
думок чи сентиментів, а змістовний акт, творча дія. Сила благословення може
долати велике зло, небезпеку чи горе. Тому в усіх християнських літургіях служитель
так часто повторює слова благословення; тому в усіх істинно духовних культурних
традиціях стільки застережень щодо лихословлення: «благословіте, а не кленіте» (Рим.
12:14). Вага і ефект жесту благословення та відповідальність, яку він накладає,
заслуговують на велику увагу й пошану передовсім від тих, до кого він
скерований.
Добре слово має потужну життєдайну
силу. «Словом» Всемогутній покликав усе до буття. Ним Він дає життя. Самі глаголи «слово» і «благий, благе, благо-» викликають у нас
глибинні духовно-богословські, антропологічні, культурні асоціації: Eν αρχή ήν ό λόγος,
Ви началі бі Слово, «Споконвіку було Слово» (Йо.
1:1). Сотворивши Всесвіт, землю і, нарешті, людину, Господь «побачив, що воно
було дуже добре» (Буг. 1:31). Благословення, добре слово про сотворення стало його завершенням і його гідністю. У світлі
цього правдивого, фундаментального розуміння «доброго слова» сердечно дякую Вам
за Ваше благословення.
Без сумніву, такий безкорисливий і
щедрий жест здійснюється в дусі Божої благодаті, дає життя та поширюється на
багатьох. Мабуть, зайве наголошувати, шо отримувач благословення є лише
представником чи символом набагато більшої дійсності і спільноти, яку відзначає
Фундація Антоновичів. Я не раз і в різних середовищах мав нагоду засвідчити високодостойність, шляхетність і компетентність своїх колег
в Українському Католицькому Університеті: вони були і будуть запорукою його
якісного служіння, від них я маю честь вчитися, до них прагну доростати. Кожсн член Ректорату УКУ, багато його працівників і
викладачів та чимало студентів є такими, на яких я можу рівнятися, і за це я
особливо вдячний Богу. Навколо нас – безліч справжніх друзів, доброзичливців
Університету, які добрим словом і ділом докладалися до розбудови тієї справи,
яку я маю честь перед Вами представляти.
Усі ми – я маю на увазі не лише УКУківців – дедалі більше переконуємося в тому, наскільки
в нашому житті передумовою і матір’ю шляхетного діла є добре слово. Причинно–наслідковий
зв’язок між благословенням і його плодом часто не є очевидним, він не лежить
на поверхні, бо захований десь у самих основах, у ядрі справи. Благословення,
хоча й може зарум’янити обличчя і навіть зцілити поранену плоть, все ж
найпотужніше діє в душі, у серці людини. Інколи від пророчого слова до його
здійснення треба пройти довгий і тернистий шлях; але раз пророк прорік слово
благословення, його сила – вічна.
В УКУ ми постійно пересвідчуємося в
тихій, але доконечній динаміці благословення. Столітню траєкторію постання
Українського Католицького Університету накреслив Слуга Божий Митрополит Андрей ІІІептицький, а з
креслення перевів у чин спершу в Богословській Академії у Львові, а згодом у
Вічному Місті Патріярх Йосиф Сліпий. На українській
землі УКУ постав на 98-му році праці над проектом. Ця траєкторія була наскрізно позначена благословенням: надійним, постійним
словом, бадьорим закликом, відвертим, безкорисливим жестом. Таке благословення
давали і засновники-будівничі, і широка громада славних сподвижників та щедрих
жертводавців, і безліч безіменних молільників.
Візія
цього університету мала у своїй основі непорушне переконання, що київське
християнство загалом і наша Церква зокрема готові й гідні породити такий
заклад; що український народ із його духовністю здатний творити позитивні, а то
й авангардні зміни в людській свідомості і суспільних інституціях; зміни, які
дадуть українській громаді змогу творити найвищі зразки у світовій освіті,
науці й культурі. Українській громаді, Церкві, яка покликала УКУ до життя, –
але не тільки їм. Адже йдеться про університет, який є καθολικός, тобто соборний
та вселенський у своїй настанові, відкритий та екуменічний, національний і
міжнародний – який є universitas у найглибшому сенсі.
Ця тотожність вже існує, але існує в зародку; вона випливає з першого слова,
виголошеного про цей проект, але ще довго вимагатиме праці для своєї реалізації
та збереження.
Якщо подумки повернемося до початку
минулого століття, коли Митрополит Андрей в
австрійському парламенті вперше задекларував намір створити університет, якщо
згадаємо підпільні лекції таємного університету у Львові в 20–30-х роках
минулого століття, якщо спробуємо відтворити в уяві ту політично, психологічно
і матеріяльно складну атмосферу, в якій здобувало
свою вищу освіту покоління наших фундаторів і меценатів Омеляна і Тетяни
Антоновичів, – то зрозуміємо, наскільки неправдоподібними здавалися тоді наміри
і плани створення українською християнського вищого навчального закладу.
Почавши з Богословської Академії, Митрополит Андрей
доручив візію університету о. д-ру Йосифу Сліпому, а
той ішов до її здійснення переконано і цілеспрямовано, ціною титанічної праці й
з незламної волі, – хоч нерідко наражався на нерозуміння, а то й іронію в
середовищі семінаристів, клиру й громадського загалу.
Коли після десятиліття (1929-1939
рр.) систематичної, планомірної праці вже на базі Богословської Академії
постала основа для університету, обставини перетворилися з важких на неможливі.
Як і напередодні Першої світової війни, так і в 1939 році на перепоні створення
університету стали глобальні катаклізми. Геноцид цілих народів, нівеляція моралі,
руйнація столітніх надбань матеріяльної культури, повна розруха економіки, що
стали наслідками Другої Світової війни, перекреслювали не лише університетські
перспективи. Але й кінець війни не поклав краю її жахіттям. Ідеологія, яка
завдяки війні тільки набрала сили, ще довго не давала людям спокійно жити на
українській землі.
Одних (зокрема наших шановних
фундаторів і багатьох представників їхнього покоління) терор змусив рятувати
життя вимушеною еміграцією на Захід. На чужих землях, долаючи бар’єри чужої
мови і культура, починаючи зі злиднів, багато в чому тяжчих за випробування
сьогоднішньої, четвертої хвилі українських емігрантів, вони не лише працювали
на забезпечення власних родинних інтересів, а й жертовно вибудовували спільноту
духу і надії на краще майбутнє своєї Церкви і народу. Наскільки драматичним
був їхній шлях, настільки гідні поливу їхні здобутки.
І все ж доля на вигнанні була
далекою від казкових сюжетів. На кожного, хто, переїхавши на Захід, спромігся
якось дати собі раду в особистому, родинному і громадському житті (як
української діяспорної спільноти, так і загалом
довколишнього суспільства), припадало один-двоє з надщербленим здоров’ям і
зраненою душею, яким таки не вдалося завершити життєву стрічку голлівудським hарру
еnd-ом. В пам’яті успішних біженців, а тим більше в пам’яті
переможених долею зберігався – як джерело наснаги і надії – образ того, як їх благословили
в путь батьки, рідні, друзі. В душі вони трималися пережитих колись добра і
краси. Добре слово про рідну землю, яке постійно скріплювало їхню ідентичність,
благословило і підтримувало їх у моменти великих випробувань.
Щодо більшосте народу, який
залишався на своїй землі, то для нього тривав ідеологічний терор, тривали
штампи на тілі й душі, що їх поставила війна. Чи переслідувані на батьківщині,
чи перебуваючи на східному засланні, український інтелігент, духовний провідник,
політик, підприємець, господар – зрештою, проста українська душа – переживали
добу невимовних випробувань, наслідки яких ще довго буде важко збагнути.
Тоді Архиєпископ,
а після смерти Андрея
Шептицького – Митрополит Йосиф очолив ряди тих, хто став на дорогу боротьби з
найбільшим лихом XX століття. Лише глибоке пережиття
Божого благословення, невід’ємна тотожність гідности «образу і подоби» Божої
(Бут. 1:27) і здатність передавати це благословення й цю ідентичність через
спільноту ісповідників та мучеників – широко
розсіяному Божому людові, дозволили беззбройним, по-людськи безборонним
постатям подолати спершу свастику, а згодом серп і молот, подолати ҐУЛАГ і всі
інші безглузді та лукаві витвори гордовитого ідеологічного утопізму. Ця мова
благословення, наука його приймати і передавати, вимагає терплячого вивчення
відповідної граматики і лексики; вона мала б бути основною методологією УКУ. Не
тому, що Український Католицький Університет якийсь особливий, вищий чи
винятковий, а тому, що Бог у Своїй премудрості й безмежній любові сотворив
кожну людину для життя гідного й вільного, і саме до такого життя її кличе.
Покликання усіх нас – спомагати
одне одного, вчитися тому, що провадить до гідности, плекати її до повного
розквіту: озброюватися всіма можливими засобами – духовними, інтелектуальними –
для захисту від втрати цієї Богом даної гідности і свободи. Кожна мудра людина
– зокрема українські батько, мати, дідусь чи бабуся, які провели своїх дітей і
внуків крізь життєвий лабіринт, де під ногами крилася не одна міна, що
шматувала і тіло, і дух, може посвідчити, скільки ця школа гідности вимагає
терпеливої педагогії та постійного, невтомного, різноманітного любовного
благословення. Прикладом такого жанру доброго слова про інших, яке заохочує,
вказує і помножує благодать, є це щорічне благословення Тетяни та Омеляна
Антоновичів.
Зазнавши в житті обильної Божої благодаті, здобувши благословення Йосифа
[Сліпого], Мирослава Івана [Любачівського] та
Любомира [Гузара], а в цих днях – Ігоря [Возьняка] і Гліба [Лончини],
Омеляна і Тетяни [Антоновичів], Марти [Богачевської-Хомяк];
Міста, Сенату і студентів; моєї мами (тут присутньої) і Вас усіх, висловлюю
свою глибоку вдячність. Я розумію, що кожне отримане благословення є закликом
його передавати, є новою відповідальністю і новою радістю. А понад усе воно є
даром – а дар дається даром, зі щедрости: йому чуже
посягання, його отримують не за заслугами, а за благодаттю. Усякий правдивий
дар породжує мир і щастя. Велике спасибі за досвідчене благословення; тепер ми
сміло й радісно йдемо далі у своїх роздумах і своїй праці.
|