|
Промови лауреатів премії Фундації АнтоновичівГригорій ГусейновЛекція, виголошена на врученні
Нагороди Фундації Омеляна і Тетяни Антоновичів Львів, 17 серпня 2002 р. Високоповажний Омеляне Миколовичу!
Вельмишановні члени журі Фундації Антоновичів! Шановні пані й панове! Звістка про присудження мені такої
високої та поважної нагороди, як премія Фундації Антоновичів, зрозуміла річ,
мене вразила й збентежила. Надто ще мало я зробив, щоб бачити своє скромне ім’я
поруч з іменами таких визначних людей, які вже мають цю авторитетну нагороду. Я глибоко вдячний Омелянові
Миколовичу за увагу до мене, за його багаторічні меценатські зусилля та щедру
жертовність па користь української інтелігенції, рясну підтримку українського
письменництва та науковців, і гак само дякую Миколі Григоровичу та Сергію Анастасовичу
за багаторічну підтримку й прихильність. Зізнаюся: саме ваша підтримка не раз
ставала для мене опертям і обороною, – а в провінції, яким є, зокрема, й славне
місто Кривий Ріг, це дуже вагомо. Така подія, якою с сьогоднішня, – з
оцим шляхетним залом, поважною аудиторією, зрештою, із самим Львовом, який є
для мене одним з найулюбленіших міст, – непроминальна,
бентежна й зобов’язуюча. Багато з присутніх тут чули, а я тільки читав, а
потім ще й ще перечитував виступи лауреатів премії Антоновичів минулих років. У
кожному з них неодмінною була хвилююча сповідальність,
згадки про найсокровенніше, думки про сьогоднішнє й
завтрашнє. Але неодмінним було й ще одне – в кожному виступі навіч утверджувальна, сповнена надій інтонація. Спробую зберегти
її і я в своєму короткому виступі. Отже, народитися мені пощастило в
знаменитому херсонському степу, що в усі часи мав своєрідну ментальність,
власний характер і ритм життя. Чи не найкраще про наші околиці казав
Винниченко: «Ви уявіть собі: я родився в степах. Ви розумієте, що то значить – «в
степах»? Там перш за все немає хапливости. Там люди,
наприклад, їздять волами. Запряжуть у широкий поважний віз пару волів,
покладуть надію на Бога і їдуть. Воли собі ступають, земля ходить круг сонця,
планети творять свою путь, а чоловік лежить на возі і їде. Трохи засне,
підкусить трохи, пройде з батіжком наперед, підожде
волів, крикне задумливо «гей!» і знову собі поважно піде вперед. А навкруги
теплий степ та могили. Усе степ та могили. А над могилами вгорі кругами
плавають шуліки; часами, як по дроту, в ярок спуститься чорногуз – м’яко,
поважно, не хапаючись. Там нема хапливости. Там кожен
знає, шо скільки не хапайся, а все тобі буде небо та стен, та могили, тому
чоловік собі йде, не псуючи крові хапливістю, й нарешті приїжджає туди, куди
йому треба. Я виріс у тих степах, з тими волами, шуліками, задуманими
могилами. Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а вдень
ширина степів навівала сум безкрайносте. В тих степах виробилася моя кров і
моя душа». За кілька годин можна дійти пішки
від моєї хати до села Григорівки, де пройшли
дитинство й юність Володимира Винниченка. З матір’ю я, зовсім ще малий,
провідував у Новоукраїнській лікарні батька, якого
туди відіслати вмирати зі сталінського кар’єра. Ми щодня проходили повз
одноповерхову цегляну будівлю на три причільних вікна в центрі містечка, де
1936-го, виявляється, пробував заробити на шмат хліба зацькований Микола
Вороний. Школярем якось наважився поїхати поїздом-товарняком на сусідню станцію
Шестаківку, де за кілька кілометрів від залізниці й
нині є, значною мірою занапащений, Хутір «Надія». Була рання весна, на воротях мене зустрів кремезний вусань у кирзових чоботях:
того дня на Ху торі більше нікого не було й ми спілкувалися аж до вечірнього
поїзда. Господар Хутора поїв мене чаєм, розпитував
про батька й матір. І тільки потім я взнав, що опікувався мною, перемерзлим і
голодним, онук того самого драматурга, п’єси якого змушували нас читати в
школі. На моїй рідній вулиці жило кілька
родин Кузьменків, я товаришував зі своїм однолітком Толькою.
И ось він мені по секрету повідомив, що до них має завтра приїхати аж із
Середньої Азії родичка, й не просто родичка, а справжня дружина Нестора Махна.
З’ясувалося, що далі вокзалу власті їй не дозволили нікуди їхати, й от до
втомленої тривалою дорогою літньої жінки один за одним приїжджали її вцілілі
родичі Кузьменки (в більшості їхали возами, бо такий у середині 1950-х років
був у степах транспорт), їхали з її рідного Піщаного Броду, з Добровеличківки, з нашої станції. Ми з Толькою
тоді цілий день просиділи з нею на лавці під кремезними станційними деревами. В
неї були величезні очі, повні печалі, й сиве, наче вилиняле, волосся. Вона
більше слухала й ніби сама собі печально всміхалася. В кінці 1980-х я приїхав у сусідній
з Кривим Рогом Новий Буг, на батьківщину Спиридона Черкасенка.
Доробок письменника тоді вже значною мірою повернувся в Україну, але багато ще
лишалося невиявленим, неопублікованим, недослідженим, життя митця знаємо й нині
тільки поверхово. Зрештою, він і сам усвідомлював, що хрестоматійним в Україні
йому ніколи не бути. Про це писав ще в 1929 році: «Колись навідав я у
віденському шпиталі Євгена Чикаленка й він попрохав
принести йому мої п’єси – «Казку» й «Тирсу». Коли я прийшов удруге, він довго
дививсь на мене, а потім промовив: «Які гарні ваші п’єси! Читав, упивався вашою
мовою й дивувався, як це сталося, що я раніш не звергав на них уваги». Отож, майже через шістдесят років
після смерті письменника в далекій Чехії я приїхав у Новий Буг. В районному
центрі, в краєзнавчому музеї, не було жодного натяку на те, що тут народився
український письменник. На околиці, яку віддавна – від перших поселенців-запорожців
– зовуть тут Копіянами (від слова «копійка», назва на
знак того, що куток ніколи не був безгрошівним), мені
показали батьківську хату Черкасенка. Я запитав у
теперішніх її господарів, чи чули вони про свого земляка. «Ні, – відповіли
люди, – не чули, й книжок його ніколи не бачили.» За якийсь десяток кілометрів від
моєї рідної залізничної станції була церква, в якій хрестили малого Марка
Кропивницького. В тому селі його батько був керуючим маєтку й саме тут мати
кинула дрібного Марка й утікла з якимось
військовиком. Я, тоді ще школяр, ходив селом, кружляв довкола порослого дерезою храму й раптом відчув, що замурзаний, голодний і неприхищений, нікому не потрібний, позбавлений опіки й
турботи, Марко Кропивницький, тут, поруч, – варто тільки простягнути руку, й
можна торкнутися його, почути дитячу сповідь; я відчував його присутність у
забутому Богом селі. Хто знає, може, надто спекотним того дня видалося сонце, й
усе це мені лише уявлялося... Але саме тоді прийшло ще не усвідомлене розуміння
виявляється, час нікуди й ніколи не зникає, він обов’язково матеріалізується,
має здатність повертатися, а повернувшись, може покарати або винагородити, але
головне – він має стати повчальним для тих, хто йде слідом. Я ходив у такому ж безталанному
селі Глиняному й записував імена тих, чиї батьки могли бачити тут Миколу
Вороного чи тих, з ким його брутально хапали на тутешніх вулицях енкавеесівці, щоб за кілька днів розстріляти. В
Первомайському я стояв разом з місцевим краєзнавцем біля залізничного переходу
саме в тому місці, де 27 листопада 1952 року впав (знеможений голодом) і помер
видатний історик Михайло Слабченко. Випадковій людині
запам’яталися його останні слова: «Боже, помирає нізащо український академік». Про все це «Господні зерна». Пішло
на них майже два десятиліття. Зрозуміла річ, у вже доволі далекому 1983 році я
і не планував, і не думав, що книжка вийде саме такою, – але склалося як
склалося. Коли 2000 року я нарешті надрукував перших три книжки, то склав увесь
тираж у редакції. Й тільки через рік наважився книжку показати. Один із перших
відгуків на неї був у інтерв’ю Івана Михайловича Дзюби. Книжку похвалив Павло
Архипович Загребельний. А прихильне ставлення до «Господніх зерен» та «Кур’єра Кривбасу»
Миколи Григоровича Жулинського обернулося для мене сьогоднішньою подією,
усвідомити яку мені, нехапливому – згадуючи незотліваюче
визначення Винниченка – нехапливому степовикові, не так просто. Хіба за порадою
того ж таки Володимира Кириловича варто було б, повернувшись зі Львова,
запрягти в широкий поважний віз пару волів, покласти надію на Бога й поїхать... Воли собі ступатимуть, земля йтиме
круг сонця, планети творитимуть свою путь, а я лежатиму на возі і їхатиму.
Трохи засну, підкушу трохи, пройду з батіжком наперед, підожду
волів, крикну їм задумливо «гей!» і знову собі поважно піду вперед. А навкруги
теплий степ та могили. Усе степ та могили... Дякую. |