www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Григорій Логвин
Духовність починається з дитинства
Я ХОЧУ поділитися деякими
спостереженнями. Все починається з дитинства, коли утворюється міцна моральна
підвалина майбутньої людини. Мій дядько Яків узяв мене одного разу з собою на
гостину до вчителя Косатого. В нього я побачив розкішну книгу – «Альбом украинской
старины»
з малюнками Самокиша та Васильківского.
В родині мене оточували любов’ю. Мати мала велике обдарування й поетичну
душу, гарно співала, а коли чепурила комин, співала й малювала різні квіти.
Вишивала незвичайно, і мене по вишитій сорочці знали, що я Мокринин син. Матері
я зобов’язаний розвинутим естетичним відчуттям. А від батька я отримав любов
до порядку, відповідальність за свої вчинки і незалежний характер. На зауваження
бабуні, то він не вчащає до церкви, батько відповідав – до Бога я сам звернуся
в разі чого і не потребую посередника. Він був вимогливий, але й дбайливий, і
вчив не словами, а ділом, даючи приклад. Грамоті я навчився дуже рано, на п’ятім
році. Якось мій брат, старший від мене, прийшов зі школи та показує мені
літери й питає, що то таке. Я кажу – кроква, а він мені – дурню, то літера
«А». Тож я і вивчився читати разом з ним. Відтоді книга стає моїм неодмінним
супутником у житті. Я не уявляю собі життя без книги. Що перші роки життя
дитини важливі, засвідчує й Т. Шевченко:
...Куплю
Паперу аркуш. І зроблю
Маленьку книжечку. Хрестами
І везерунками
з квітками
Кругом листочки обведу.
Та й списую Сковороду.
Моїм духовним розвитком
я завдячую школі й учителям, і найперше моїй вчительці дивної краси Наталії
Олександрівні Кормич, дружині директора школи Кормича, родом з Крюкова поблизу Кременчука. Йото вбили
чекісти. Я був з дідом у крамниці Солошина, нашого родича, там же був і чоловік
Наталії Олександрівни. В крамницю заходять троє військових. Старший з них
запитує: «Кто здесь Кормич?» Той відповідає: «Я». – «Пойдемте
с нами». Вийшли у двір і тут же його вбили.
Я завдячую також Марії
Петрівні, графині фон Зор (по чоловікові), яка
викладала в 6-7 класах українську літературу. Пізніше, у сільськогосподарській
школі завдячую Антонові Середі, колишньому священикові, який під впливом Льва
Толстого зрікся сану й ходив пішки в Ясну Поляну. У 1936 р. він загинув у
таборах, засланий як священик, незважаючи на те, що він від 1907 р. ним не
був.
На формування мене як
дослідника великий вплив справило спілкування з нашим великим ученим Степаном Таранушенком. Завдячую також Іларіонові Свєнціцькому
та Іванові Крип’якевичу. Приїзд до Львова й спілкування з ними були справжнім
святом. Не можу перелічити всіх церковних старост і
священиків, які сприяли мені в дослідженнях українського мистецтва. В подорожах
по Україні часом були незабутні з ними зустрічі, в яких розкривалися їхні душі
в усій красі та величі, найкращі риси українців.
Найважливішим
переломним етапом у моїй долі, що визначив мій шлях аж до сьогодні, був 1941
рік. Я був покликаний до війська. Липень. Відступаємо. Небо безборонне, в нім
господарюють фашистські літаки. На дорозі біля Диканьки вони виявили
відступаючий натовп і почали вишиковуватися в кільватерну колону для атаки.
Під час відступу я вже набув невеликого досвіду. При нападі літаків треба
негайно падати на землю. Що я й зробив, опинившися на
дорозі в пилюці біля коліс передка. Передо мною геть
по шляху – тисячний натовп. На обрії – чорно-зелені дуби, праворуч –
мерехтлива золотава стерня скошеної й складеної в копи пшениці, й над усим – синє-синє небо. По дорозі з’явилися вибухи пилюки,
як то буває, коли падають перші краплини дощу. Падали не краплі дощу, а кулі, і
ці вибухи пилу невмолимо наближаються до мене. Мить – усьому кінець. Відчув
невимовний жаль за цією стернею, копами, дубами й синім небом. Більше їх уже
не побачу. Стрічка куль пройшла біля правого плеча. Смерть обминула мене. Я
зостався живий, а та пережита мить зустрічі віч-на-віч зі смертю вкарбувалася у
підсвідомість і виявилася в інтуїтивному прагненні помилуватися Україною, якщо
лишуся живий, побачити її красу, її людей, її
мистецтво.
Мені треба було бути
Сковородою, необтяженим родиною. Але доля склалася інакше. Я вдячний родині –
дружині, тещі, дітям. Вони з розумінням, безмовно, терпляче зносили всі
обтяження життя й створювали найкращі умови для моєї наукової роботи,
звільнивши мене від рутинних щоденних клопотів, які виснажують сили, висушують
почуття, гасять поривання.
У часи сучасного
безголов’я багато говорять про духовність, але не живуть за її засадами. Багато
говорять про патріотизм, любов до України й хизуються цим, але реально нічого
не роблять для України. Вони «те Отечество так люблять, так за ним бідкують»,
та як липку його обдирають, а інші байдикують, існуючи за принципом «де б не
працювати, аби не працювати». Доки не позбудемося цього, не виберемося з
багнюки «соціалістичної утопії», не бачити нам ні добробуту, ні могутньої
України «в колі вільних народів». Лише приватна власність є міцною підвалиною
держави й народу. Це ясно було ще дві з половиною тисячі років тому грекові Гесіоду,
але неясно нашим парламентарям, які лише мелють язиком, і так довго мелють, що
можна вмерти з голоду, не дочекавшися борошна.
Духовна, культурна спадщина має велике значення в житті народу. Про її вагу
сказав у своїй Нобелівській промові французький письменник Альбер Камю: «Немає
культури без спадщини, як життя без дихання». Що треба робити, аби її зберегти?
Один хлопчик зі США в
шкільному творі на тему захисту пташок написав одну фразу – «ніщо так не охороняє пташок, як
любов до них». Справді вустами дитини мовить істина. А любити нашу спадщину можна,
лише знаючи її, а щоб любити Україну, її народ, мову, мистецтво, треба знати
їх. Недарма в Японії є правило – учні за час навчання мають відвідати всі
префектури країни. Один із найвидатніших українських архітекторів, Кость
Жуков, автор будинку інституту в Харкові, де я вчився, збудував його в стилі
українського модерну, і ця споруда разом з будинком земства в Полтаві,
збудованим Василем Кричевським, є пам’яткою європейського рівня. Він запросив
мене бути співавтором у проекті конкурсу на будинок культури для колгоспників.
Він розмовляв добірною українською мовою. І от за чаєм, коли почалися задушевні
розмови, я дізнався, що він росіянин, родом з Саратовщини.
Перемігши в конкурсі на будівництво мистецького
училища в Харкові, приїхав в Україну, щоб втілити свій проект. Став вивчати її
архітектуру, їздити по ній і так полюбив Україну, її мистецтво, мову народу, що
нічим не відрізнявся від уроджених українців.
Подолати бездуховність,
неандерталізацію можна, лише зрозумівши її небезпеку
для майбутнього роду людського. Недарма я зазначив, що становлення людини
починається з перших років дитинства. Отже, розбудовувати духовність треба
розпочинати з дитячого садка і з родини. Що мати вкарбує дитині, з тим вона й
піде в життя. У вихованні роль мистецтва дуже важлива. Мистецтво звертається до
людини своїми образами, які вкарбовуються в глибинні структури мозку, в
підсвідомість, вони зумовлюють емоційний світ людини. А тільки він один
здатний зробити людину людяною. Бо ніяке раціо, ніяка
наука не може проникнути у внутрішній світ людини, а лише завдяки емоціям ми
можемо зрозуміти іншого шляхом співпереживання, співчуття.
Але, як виявилося,
мистецтво має й негативну сторону. На це вказав Іларіон Свєнціцький
ще сімдесят років тому у своєму творі про друковану книгу, яку стали любити й
ненавидіти, – «книга стала виразником нагої людської душі в усій її красі і гидоті». Це саме
можна сказати й про сучасну книжку й мистецтво. Виявилося, що вони можуть
нести і зцілення людині, і отруєння, не оздоровлювати людину, а духовно її
розтлівати. Тому на таке мистецтво, що руйнує духовне здоров’я людини, треба
накладати табу. Але зробити це шляхом декрету неможливо. Воно може бути
реалізоване шляхом вільного вибору мистця.
Перед людством, як і Україною, стоїть
велика небезпека – руйнація середовища. Довженко свого часу оспівав перебудову
й поліпшення природи в своєму сценарії «Поема про море». В подорожі по Дніпру
1994 р. я побачив на власні очі ці «рукотворні моря», що перетворилися на
мертві, над ними навіть чайки не літають, бо в мертвій воді немає нічого
живого, чим би вони поживилися. Отже, найбільша небезпека полягає в тому, що
людям властиво свої історично обмежені знання видавати за абсолютні.
Другу загрозу, що чекає
на людство, виокремив видатний вчений сучасності Дайсон.
Він зазначає, що людська цивілізація розвиватиметься безконечно, «якщо люди не
втратять інтересу до життя». Тоді я запитую, як одна героїня фільму О.
Довженка «Земля»: «Боже! Без попа ховають! Добре ж, як Бога немає, а яке?»
Добре ж, як не втратять, а як втратять? Питання лишається відкритим. Лунають
голоси, що мистецтво вмирає, мистецька потенція людства вичерпалася. Такі
скептики своє безсилля, свою мистецьку імпотенцію сміливо переносять
на все людство. Але забувають, що потяг до прекрасного притаманний людині і
такий природний, як дихання. Отже, я дотримуюся думки, що доки існуватиме рід
людський, доти існуватиме мистецька творчість. Але яке втілення вона отримає –
нам невідомо. Це сховано за таємницею майбутнього.
(…………………………
пропущена сторінка!)
називав мій вуйко ім’я та прізвище того
духівника, що не повернувся із Сибіру.
Згодом і мій вуйко
Микола Гулей, хоч і підписав православ’я, поїхав на
10 років у концлагер у Караганду, а його родина, вуйна з трьома дітьми, аж у Томську область. Бо допомагав
нашим партизанам і, очевидно, як священик не відходив від греко-католицької
традиції в церкві та парохії. Удома часто велися
розмови про долю священиків та єпископів, які були заарештовані більшовиками
чи совітами (така термінологія побутувала на моїй
малій батьківщині). Скільки трагічних історій доводилося нам, дітям, почути
(звичайно, ми глибоко не брали до серця ці жахливі щоденні новини – ми ще були
замалі усвідомлювати весь їхній трагізм) і багато розповідалося про долю священичих родин: діти гинули в підпіллі, а батьків
вивозили в Сибір. Я тоді запам’ятав історію священика, що мав шестеро (чи
семеро) дітей: три хлопці загинули, а три дочки опинилися з батьками на
засланні. Не знаю, чи не про цю сім’ю прочитав недавно у львівській газеті –
сім’ю отця Северина Габрусевича із села Вільховець, що на Перемишлянщині.
Найстарший син Антон загинув ще будучи в Українських Січових стрільцях.
Михайло розстріляний німцями в Бабиному Яру, Іван загинув у Заксенгаузені
в 1944р. (він був членом проводу ОУН,
публіцист), а Володимира замордували енкаведисти вже по війні. Отець Габрусевич із трьома дочками був вивезений і помер на
засланні. Звичайно, що це не єдина свідома священича
родина з такою трагічною долею (згадаймо хоча би долю родини отця Андрія
Бандери. Сам отець Андрій Бандера, також капелан УГА. був розстріляний
більшовиками перед самою війною в 1941р. Два його сипи загинули в німецькому
концтаборі, третій пропав безвісти десь в 1947р., будучи в УПА, три дочки вивезені в Сибір –
щойно недавно дві з них повернулися звідти, третя там і залишилася в землі. А
сам Степан Бандера, як відомо, загинув від руки кагебіста в 1959р.). Тепер не одну таку трагедію відчитую в
різних публікаціях, спогадах і документах. І краю їм нема, бо нема меж
повоєнної трагедії нашого народу, як і меж його героїзму. Можливо, тому він
підійшов до кінця століття таким знівеченим і розгубленим. Напевно ті почуті історії
відкладалися на дні дитячого серця. Минали літа. І щось із того відкладеного прокльовувалося у поезії.
Адже недарма мене судили і за релігійні мотиви, і за... клерикалізм.
Згодом, у роки
національного відродження, був я (і моя сім’я) близький зі священиками і єрархами нашої церкви, що виходила з катакомб – і чули
себе до обов’язку допомогти їй? А пройнявшись долею героїчної церкви, теж
підносили свої серця д’горі.
|