|
Промови лауреатів премії Фундації АнтоновичівІгор ШевченкоЛекція, виголошена на врученні
Нагороди Фундації Омеляна і Тетяни Антоновичів Київ, 26 травня 2000 р. Вельмишановні Панство Антоновичі, Пане Віце-Прем’єр-Міністре, Дорогі
Колеги, Пані й Панове! Заки перейду до складання подяки
фундаторам і членам жюрі за честь, що мені припала в
цьому році, хочу згадати про дві обставини особистого характеру, що зв’язані і
з місцем, де ми зустрічаємось, і з днем нашої зустрічі. Перша обставина: я в цьому будинку промовляю
вдруге. Перша нагода була десять років тому, на з’їзді Міжнародної Асоціації
Україністів. Перед власною промовою, не замітивши ступеня (ступені в будинку
були значно нижчі, ніж в Америці), я посховзнувся,
впав, вибив собі три передні зуби і розбив ніс. Тому доповідь моя про Україну
між Сходом і Заходом була не зовсім зрозуміла, не тільки через змісту я
шепелявив і говорив через завернений у клаптик марлі
розпухлий ніс. Через падіння не попав я і на
київське телебачення і мусив задовольнитись огляданням
на екрані телевізора класичного і непошкодженого носа присутньої тут Марти Богачевської-Хомяк. Будинок, в якому це все сталося,
називався тоді Музеєм Леніна, і один із дотепних – годі ще радянських – колег
сказав мені: «Вы
поскользнулись на Ленинизме».
Сьогодні цей будинок називається Українським Домом, і, як бачите, все гаразд,
і я поки що не посховзнувся на Українізмі – хоча
промова моя ще не закінчена. Друга обставина: сьогодні 26-те
травня – це, якщо не помиляюся, докладно 74-ті роковини вбивства Симона Петлюри
на вулиці Расіна в Парижі. 26-те або 25-те травня – це для мене важливий день.
Я проходжу біля дому, при вході до якого був смертельно ранений Петлюра,
кожного разу, коли буваю у Парижі, востаннє я там проходив у квітні цього
року. Це емоційне відношення до вулиці Расіна пояснюється тим, що я народився
у колонії петлюрівської еміграції у Варшаві. Один із найраніших
моїх спогадів про яку-небудь розмову між старшими відноситься до літа 1925
року – мені було годі гри з половиною роки: розмова йшла про те, що Леся Петлюрівна дуже хвора на туберкульоз. А в пізньому 1926
році я прислухався до нарад, кого б післати до Парижа
під час процесу Петлюри на боротьбу проти відомого комунізуючого
адвоката Henri Torres’а,
що захищав Шварцбарда. Вибір пав на Левка Євгеновича Чикаленка,
бо той вмів по-французьки. Мета розповіді про всі ці дитячі спогади – пояснити
вам, що Україна, яка запрограмована в мені з дитячих років, – це уявна Україна
перших визвольних змагань паризького часопису «Тризуб» і варшавської «Рідної
мови» Івана Огієнка. Ця уявна Україна більше не існує, але вона окреслила
характер моїх пізніших розшуків у ділянці україністики, і ця уявна Україна
накладається ліпше на сьогоднішню дійсність Українського Дому, ніж на недавню
дійсність Музею Леніна. Після цього вступу надійшов час
подякувати панству Антоновичам за їхню щедрість, а членам журі, професорові
Марті Богачевській-Хомяк, академіку Іванові Дзюбі і
віце-прем’єр-міністрові Миколі Жулинському за їхню поблажливість. Складаючи маленьку
подяку за великий подарунок – я тут перекладаю грецький вислів megalou
dorou
micron
antidoron,
поясню, чому, на мою думку, нагорода імені Антоновичів відіграє особливу роль
якраз у наш час. У грудні минулою року члени малого
товариського гурт ка професорів мойого університету
доручили мені і одному із моїх колег виголосити п’ятнадцятихвилинну
промову під заголовком «Найгірша ідея XX століття». Мій колега – відомий
соціолог – викрутився без проблем: по-перше, він говорив 40 хвилин, а по-друге,
вибрав Ленінізм як найгіршу ідею. Мені ж моє завдання показалося
більш складним. В мойому розумінні воно полягало в
тому, щоб вибирати між ідеями, а не катастрофічними подіями чи винаходами,
отже, такі явища, як обидві світові війни. Жовтнева Революція, Голод, Голокост,
– чи задушливі гази або біологічна війна – як теми відпадали. Далі: мені потрібні були погані
ідеї, чи пак доктрини, що повстали у XX столітті. І тут показалося, що і Фашизм
– правда, саме слово появилося у 1922 році – і Націонал-соціалізм, і Марксизм,
і Комунізм, і Антисемітизм, і Расизм, і Націоналізм, і Тоталітаризм – усі ці
опудала світової ліберальної інтелігенції мали своє коріння у XIX і раніших століттях. Ідеологічними попередниками
націоналізму, фашизму і націонал-соціалізму, можна вважати французького
генерала Жоржа Boulanger
[Буланжера] (п.
1891), письменника Томаса Карлайла (п. 1881),
композитора Р. Вагнера (п. 1883) і філософа Ф. Ніцше (п. 1900). Про коріння Марксизму у XIX
столітті тут нічого говорити. Расизм і Антисемітизм (цей останній у його
модерній – біологічній формі, а не у християнській – ідеологічній формі, згідно
з якою вихрист чи вихристка
– в теорії антисемітизмові більш не підлягали) мають свою теорегичну
основу в есе з років 1853-55 графа Ґобіно про
нерівність рас людства і в творчості прусського історика Гейнріха
фон Трайчке (п. 1896). А коли йдеться про тоталітаризм, то
вчені-спеціялісти виводять його ще від Платона, а
вчені-неспеціялісти находять його у кожній державі
минулого, що мала більш-менш розвинений бюрократичний апарат і єдину панівну
ідеологію, – ми вправі дошукуватися неповних форм тоталітаризму і в моїй
Візантії. Навіть така сьогодні модна ідея,
відома і в Україні як багатокультуралізм себто
переконання про рівновартість усіх культур, – я на цю
моду дивлюся скептично, тому що ці, що її найбільш енергійно проповідують, по
суті, незнайомі з багатьма культурами, – навіть багатокультуралізм
має своє коріння в гелленістичній думці і літературі
про «шляхетного варвара» (згадаймо про мешканця українського степу шляхетного
скіфа Анахарсиса, описаного Лукіяном
в 2-му столітті нашої ери). І вже напевно його коріння у віці просвіщення і передромантизму: згадаймо про Перські Листи (1721) Монтеск’є,
Індуську хатину (1791) Бернардена де Сен-П’єр, Гердерове відкриття слов’ян як великої нації, і навіть про
театральні п’єси, писані в Венеції кінця 18-го віку про хоробрих слов’ян-далматинців. Невже XX вік сам не може записати
на свій рахунок ні однієї неуспадкованої і безперечно поганої впливової ідеї?
Стисло кажучи, може й ні, але цей вік винайшов один могутній, й загрозливий, з
мого погляду, ідейний процес. Я цей процес знаходжу у маргіналізації традиційної
елітарної культури нашого світу. Прошу вибачення, що ця формула складається
виключно із чужих слів, але вона не скомплікована:
маргіналізація – це відставлення на бічні рейки;
традиційна елітарна культура – не просто культура еліти, бо еліта нейтральне
поняття: воно існує у кожному суспільному прошарку (згадаймо про воров в законе), але це така культура, якої еліта цінує і
зберігає традиційні вартості. Наприклад, це культура, що ставить пісні Брамса
чи нудного Малера вище за пісні талановитого і, може,
навіть улюбленого нею Висоцького. Коротко кажучи, переважаюча більшість моїх
слухачів у цьому залі – представники традиційної елітарної культури. Коли я розказав про все це членам
Гарвардського гуртка, вони спершу не дуже збагнули, в чому справа, бо,
спілкуючись, головним чином, один з одним по різних Академіях, були переконані,
що вони самі не тільки незмаргіналізовані, але
навпаки, знаходяться і в центрі, і на вершині американського – та й світового –
культурного життя. Мало помогла й згадка про те, що ніякий нормальний
письменний француз сьогодні не вважає Французьку Академію тим чинником, що
нормує сучасну французьку мову і контролює її слівництво,
хоч це було головним завданням Academie
francaise
[Французької академії] при її заснуванні у XVII столітті. Тоді я вдався до argumentum ad hominem. Щоб вказати
слухачам, що справа йшлася про них самих, я звернувся
до 5-го видання Енциклопедії, що вийшло під маркою престижевого
Колумбійського університету у Нью-Йорку у 1993 році. Там очевидно був згаданий
найвидатніший філософ-логік XX століття Van Willard Quine [Willard Van Orman
Quine
–
Уіллард Ван Орман Квайн]. Але він був згаданий у 24 рядках тоді, коли
найвидатнішому із основників популярного типу музики rock and roll, Ельвісові
Преслі (п. після 1975 р.), присвячено було 25 рядків.
Тому що Quine
[Квайн] був членом нашого кружка, всі раптом зрозуміли,
що я мав на думці. Щоб закріпити мою тезу, я ще
вистрілив із статей Енциклопедії про знаменитого історика Америки, професора
Колумбійського університету Henry
Steele
Commager
[Генрі Стіл Комаджер] (16 рядків) і про, як
показалось, ще більш знаменитого Уілта Чембсрлена, чемпіона баскетболу (17 рядків); далі про
Мадонну, тепер вже 40-літню актрису і співачку, яку знає увесь молодий Київ (13
рядків) і про трохи старшого (йому 2300 років) поета Менандра,
автора нової античної комедії, що рішуче вплинув на класичну латинську комедію
(12 рядків). Накінець,
я процитував найновіший напів-енциклопедичний словник
Encarta,
виданий у 1999 році. У цьому словнику ми знаходимо Bill Gate’s [Біла Гейтса], що покинув
Гарвардський університет, не закінчивши його, хто знає, може, його знеохотив
хтось із моїх слухачів похилого віку. Як засновник фірми Майкрософт і найбагатіша людина на світі, Gates
має там власний портрет і 6 рядків тексту. З другого боку – Імануїл
Кант не має у словнику Encarta
портрета
і вміщається у 5 рядках. Після моєї короткої промови були навіть чемні
аплодисменти. Не важливо, чи процес
маргіналізації традиційної елітарної культури – це справді найгірший ідейний
процес із цих, що виникли у XX столітті. Важливе щось інше: цей процес – факт,
і він почався досить давно. Його не завжди зауважують культурні еліти так
званого першого світу, але свідками його є всі кияни, що дивляться на реклами і
інформації про біжучі події через канал «Інтер» телебачення чи проходять повз багатокультуралістичну крамницю United Colors of Benetton на Хрещатику. Що ж
відноситься до докладних причин цього процесу, то вони ясніші соціологові і спеціялісту від економіки, як звичайному історикові культури.
Але і цьому останньому в загальному зрозуміло, що процес цей зв’язаний із
поліпшенням економічних умов мас (принаймні у першому світі) і, як наслідок, з
ростом масового, тепер уже глобального, ринку. Цей ринок розвинувся
швидшими темпами, як темпи проникання вартостей традиційної елітарної культури
до масових споживачів. Мені сьогоднішнє інтелектуальне
положення в незалежній Україні в подробицях невідоме. Не знаю, наприклад, чи
існують сьогодні продовжувачі останнього мені відомого маніфесту у захист
елітарних форм літературної творчості я маю на думці поетичний маніфест
неокласиків, знищених у 30-х роках не економічними перемінами, але поліційними
методами. Зате знаю, що сьогодні, подібні зусилля для створення і в Україні, і
деінде ніш або закутків, де могла б плекатись і
виживати загрожена традиційна культура; такі ніші
необхідні, щоб дати цій культурі змогу вижити і знову стати признаною і
важливою складовою частиною загальної культури. У творенні таких ніш почини, що
походять від фундації Антоновичів, відіграють першорядну роль. Тому й складаю
подяку панству Антоновичам не тільки від себе, але від усіх, хто працює для виживання
і будування української елітарної культури як шанованої частини культури
української і світової. |