www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Микола Вінграновський
Наливайко
ВІРШ «Остання сповідь
Северина Наливайка під бубнами на Солониці 1596-го» я
написав давно, 26 років тому, коли мені було ЗО років. Так само ЗО років я дав
і самому Наливайкові в романі, бо невідомо, коли Наливайко родився. Одне
слово, від вірша до роману пройшло 26 років – 26 років, і я знову повернувся
до Наливайка! Чи це випадково?
Не знаю, як у кого з письменників,
але у мене випадковостей не буває, бо той світ моїх почуттів, думок і
уподобань у мене закладено, як мені здається, ще до моєї появи на світ... В
силу відомих причин, вірш про Наливайка я зміг надрукувати лише два роки тому,
хоча до цього він ходив серед нашої інтелігенції в списках у самвидаві. Хоч із
цим віршем, відколи я його написав, як і з усіма
своїми творами, я не ховався ніколи.
Перед тим, коли я скажу кілька слів
про самий роман «Северин Наливайко», я хотів би, аби ви послухали самого
вірша. Ось він:
Живу – назад. Я –
Наливайко. Все.
Ми починаєм
битву за Вкраїну.
Наш чорний вус у
чорний гнів тече,
І юний меч наш
розгинає спину.
Не прапор – раб,
не прапор – порохня
Нам обпожежив душу, товариство.
Не встанемо,
братове, із коня,
Доки не стане в
полі нашім чисто.
В суцільних
ворогах пройшли роки-рої,
Руїна
захлинається руїною.
Ми на Вкраїні
хворі Україною,
На Україні в
пошуках її...
Забудьмо все у цю священну мить.
Забудьмо наші розбрати і чвари.
Я – вас веду, і
воля нам горить,
Вона горить нам
вічно, як стожари...
...Забіліли
сніги мої чорні,
Засміялась душа
молода:
Воріженьки
стоять видзігорні,
Воріженьки
стоять, як вода.
І солона моя Солониця
На погибель мені
ще гряде,
Ще у міднім бику
задимиться
Моє тіло, як
сон, молоде,
Ще заплаче
ночами Барбара
Над споляченим
сином моїм,
І розірветься
серце, як хмара,
Від даремних за
мене молінь,
Та і тоді не прокленем ми долю.
Не зречемось
себе, поранених синів,
Коли й побачимо
в кривавищі за волю,
Що наш народ вже
тереном зацвів.
Молодість пройшла, та Наливайко в
мені лишився, і я, несподівано сам для себе, п’ять років тому сів за тиху, але
не менш напружену, ніж політичні бурі за вікном, роботу над прозовим твором про
Наливайка.
Це мій перший роман. І коли я вже
було набрався духу поставити на чистий аркуш паперу перше слово – мене охопило
сум’яття, страх і непевненість, бо слова я боявся
завжди: як у віршах, так само і в прозі. Слово на папері – для мене це щось на
зразок, як для дитини, яка не вміє ще плавати, вперше ввійти в ріку... Слова я
боявся завжди. Особливо цей страх живе у мені, коли починаю перше й друге речення.
Коли я їх уже написав і написав, як хотів, то перед третім реченням я починаю
боятися вже втричі більше. Від часів молодості й по сей день я живу перед
словом від страху до страху. Не боюся я слів лише уві сні, коли слова сняться
мені, як люди, як барви, як глина й пісок, і як дерева і квіти...Одне слово,
впевненим у собі я буваю лише вві сні. Коли ж я пробуджуюсь, то впевненість
мене покидає і я ходжу біля столу над білим аркушем паперу, мов неприкаяний. Я
не знаю, з чого і як почати. Художні образи накидаються на мене з усіх сторін.
Вони налітають на мене з такою силою і в такій незчисленній кількості, що я
під їхнім навальним тиском гублюся. Образи настільки мають свою наді мною силу
і владу, що інколи мені робиться страшно жити. Це, мабуть, те, що ми називаємо
творчістю або натхненням. Щасливі ті люди, які цього не знають і цього не
пережили!..
Пишу я повільно. І повільно не
через те, що не поспішаю, а через те, що вже написане – переписую. Я спостеріг,
що в мене вже виробилась і норма – кожну сторінку я переписую від п’яти до
семи разів. Буває, на сьомий раз від сторінки лишається мало, а то й нічого не
лишається. І все тому, що все те, що я в собі бачу і чую, все, що в мені
утворилося і звучить, я відтворив і скомпонував не так, неповно, одне слово, не
так, як дав мені мій голос душі.
«Северина Наливайка» я написав люто
і ніжно. Але та лютість і ніжність – вони суто мої, як все що я писав і до
цього. У «Наливайкові» я виклався ввесь. У ньому я ввесь, на що здатний. Після
«Наливайка» в мене, окрім порожнечі, не залишилося нічого. А коли щось і залишилося,
то тільки те, про що знати не треба нікому...
Северин Наливайко – це, звісно, я
сам. У нім мій характер, мої інтонації, і моє все. А от історичні події – то
вони вже його, Наливайкові. Северин Наливайко 1594-го року і я 1992-го року –
все це одне й те ж саме. За всі ці часи змінилися лише зброя, одежа, харчі і
людські нерви. А людська душа, пристрасті, віра й любов – не змінилися. У всі
і на всі часи вони єдині. Між ними не змінилося нічого. Як не змінилася, на
жаль, і наша доля, хоча від Наливайка до нас минуло чотириста років, або, коли
їх перемножити на дні, то не змінилося 140 000 днів і ночей. У світі так не
буває, та в нас, в Україні, виходить, буває. «Наливайка» я довго писав іще й
через те, що писав я його лише тоді, коли писалося. У ньому немає жодного
силуваного речення. Через те про «Наливайка» я можу говорити як про своє
щасливе натхнення. І ще би я сказав так: цей твір я писав із приплющеними
очима, бо коли приплющуєш у присмерку очі, то краще й спокійніше видно...
|