www.ji-magazine.lviv.ua
Промови лауреатів премії Фундації Антоновичів
Микола Жулинський
Морально-інтегруюча сила суспільства
Вельмишановні Тетяно
Михайлівно і Омеляне Миколовичу!
Вельмишановні члени
журі Фундації Антоновичів!
Шановні пані й панове!
Глибоко вдячний долі і,
звісно, журі за високу честь бути серед авторитетних, міжнародно знаних лавреатів цієї престижної нагороди й висловлюю жаль, що
наслідки моєї скромної праці навіть не наближаються до бажаних результатів.
Нам, сучасникам, долею судилося, і вже тому не можна й не слід тамувати
величезної радості, будувати нове, відкрите суспільство, адже ми позбулися
тоталітарної системи, яка претендувала на універсальність своєю ідеологією і
політичною системою і була найбільшою загрозою для світової цивілізації. Треба
наголосити, що й самі засновники Фундації Антоновичів, і лавреати
нагород цієї Фундації своєю ініціативою й своїми працями прилучилися до цього
процесу руйнування тоталітаризму як ідеологічної структури, котра методично й цілеспрямовано формувала відповідні суспільні
настрої. Та цей демонтаж тоталітаризму в країнах колишнього СРСР, зокрема і в
Україні, ще не завершився – формально, так би мовити, інституційно це
відбулося, але ще не розгорнувся вповні процес колосально важкого ідейно-світоглядного переформування українського
суспільства. Ми лише на порозі розбудови цивілізованих форм суспільного життя,
ми лише на шляху до відкритого суспільства. Жодні постанови, декрети,
президентські укази не спроможні вплинути на суспільні настрої так, щоб люди
змогли «забути» комуністичне минуле. Воно живе, нагадує про себе, іноді
ностальгічно прокидається в підсвідомості передусім середнього й старшого
поколінь, а особливо в середовищі тих, кого тоталітарна система плекала,
обдаровувала й стимулювала посадами, званнями, нагородами, персональними
пенсіями...
Комуністична ідеологія
витворила комплекс стереотипів та ідейно-світоглядних
установок, які з дитинства врощувалися в свідомість,
в емоційну пам’ять багатьох поколінь. Тоталітарна система винищувала тих, хто
мислив незалежно, нестандартно, хто виокремлювався з загальної маси – не хотів
бути «коліщатком і гвинтиком» цієї всепожираючої машини, і цим самим духовно
та морально ослаблювала народ. Нація втрачала еліту, нівелювалася в сірій масі
одинаковостей особистість – визрівав конформіст,
людина без внутрішнього спротиву, без віри на самореалізацію, без опори на
національні базові цінності, а лише з єдиною світоглядною орієнтацією на
марксистсько-ленінську ідеологію. Це послідовне спустошення нації шляхом
знищення національної еліти, системою цензурних контролювань, обмежень і
заборон, вилученням із національної історії сотень і сотень імен, періодів і
явищ та утворенням на національному материкові культури пустельних «білих
плям», до яких і сьогодні ще не дібралися об’єктивні дослідники, депортація
українців із західних земель, «примусово-добровільна» міграція населення – все
змушує нас самокритично оцінити сучасну ситуацію і виробити систему
національних пріоритетів і цінностей. Очевидно, що ми змушені здійснити те, що
для інших державних народів давно пройдений етап – це переконати кожного
громадянина України в потребі національно-культурного самовизначення.
Необхідно стимулювати процес самовідтворення суспільного життя – спонукати
взаємодію культури й соціальних відносин як необхідних основних конструкцій
національної цивілізації. Не може динамічно
розвиватися морально й духовно ослаблене суспільство без морального ідеалу,
який є ядром культури, не можуть активізуватися духовні стимули культурної
еволюції нації без опори на національну ідею як цілісну систему ціннісних
орієнтацій і суспільства, і окремого індивіда.
Наш зацікавлений,
стривожений і подивований погляду минуле, туди, де
цілі періоди національної історії затаїлися в очікуванні їх відкриття,
засвоєння, введення в сучасну систему культурно-політичних координат,
спрямований не лише заради реабілітації національної історії, не лише заради
досягнення повноти національного історичного досвіду, а й задля усвідомлення
нашим сучасником нинішньої духовної ситуації, задля подолання драматичного
розриву з поглядами минулих епох. Мабуть, нам слід спочатку пройти своєрідне
духовно-моральне очищення – перейти через «реідеологізацію»,
яку свого часу продукували видатні філософи й політологи Заходу – Е. Вінер, Г.
Канн, В. Брюс-Брічче, З. Бжезінський,– з метою
подолання наростаючої духовної кризи й заради консолідації українського
суспільства. Через брак матеріальних можливостей задля прискореного наповнення
духовної атмосфери суспільства благодатними розрядами весняного оновлення у
вигляді видань нових творів як українських письменників, так і зарубіжних,
спадщини репресованих митців, художників діаспори, у вигляді нових кінофільмів,
театральних постановок, мистецьких виставок тощо наше суспільство утримується
й зараз на духовно «голодному пайку». Держава не створює сприятливого клімату
передусім внаслідок податкової політики для видавничої діяльності тих «перших
хоробрих» у ринкових баталіях, які готові взяти за пріоритет видання
україномовної літератури. Пролягає дедалі глибша прірва між економікою і
культурою, між політикою і культурою, а це загрозливо, бо культура здатна
нейтралізувати ті «шкідливі витрати» економічного реформування, які
накопичуються і духовно знесилюють суспільство.
У цей період наростання
соціальної напруги вкрай важливо звужувати амплітуду полярних поглядів,
настроїв, прогнозів щодо перспектив розвитку українського суспільства.
Справді, нам бракує масштабних ідей і цінностей, які б могли інтегрувати бодай
соціально-психологічно суспільство – наростаюча деморалізація свідомості
перекриває шлях до політичної консолідації. Але не можна допускати масового поширення
тих настроїв, які несуть у собі бацили катастрофізму,
відчаю, безнадії, не слід акцентувати увагу на неминучості міжетнічних, етнорегіональних і етнополітичних
конфліктів – цієї загрози нема, якщо її штучно не викликати, мов злого духа,
що, до речі, цілеспрямовано роблять прокомуністичні сили,
Що ж, ідейно-духовна криза наявна, її передумови відомі. Ця криза
– наслідок монополії ідеології більшовизму, ідеологічної міфологізації
суспільства протягом семи десятиріч, репресій,
голодоморів, кардинальних порушень моральних принципів і засад національного
буття, підпорядкування релігійного життя тоталітарній системі тощо.
Я переконаний, що саме
культура здатна суттєво впливати на формування нової суспільної солідарності
України, що саме культура здатна взяти на себе функцію морально-інтегруючої
сили суспільства, особливо в сучасних умовах нерелігійної суспільної свідомості, що саме культура може й
повинна продукувати нові (чи оновлені!) духовні орієнтири особи. Більше того,
слід подбати про формування «нового типу» культури, який би відповідав
соціальній структурі перехідного суспільства, зважаючи на те, що національна
культура повинна відігравати важливу роль у стратегії державного будівництва. А
для цього культура має бути повною – являти собою цілісну систему, а нові
інституції суспільства мають розглядатися як частина культури. Адже культура –
це передусім традиція; це не заміна кращого на ще краще, це не абсолютизоване
заперечення, а примноження, набуття нових якостей, ознак, відтінків; це
виявлений, реалізований у новому стильовому вираженні, втілений у нових формах
естетичний досвід. Тому культура має набути домінуючого значення в
концептуальних принципах державотворення, оскільки для українського суспільства
вкрай важливо подолати наявну й досі ідеологічну одновимірність,
стереотипне мислення, яке методично прищеплювалося
виробленою системою освітніх, пропагандистських, адміністративних інституцій і
ще далі гніздиться в стоталізованій
свідомості більшості громадян України. Ці ідейні та соціально-психологічні
установки нелегко нейтралізувати в умовах глибокої економічної кризи.
Соціальна напруга – благодатний грунт для відрощення, оживлення тих стереотипів мислення і поведінки,
тих ідеологем, які культивувалися комуністичною системою. Цим сьогодні й
займаються носії збанкрутілої комуністичної ідеології в особі компартії і
соціалістичної партії, витворюючи з минулої епохи, особливо періоду Брежнєва,
новий міф, нову утопію з метою організації свідомості, передусім старшого
покоління, в ім’я реставрації тоталітарної системи.
Проте зміни в
суспільній свідомості відбулися такі, що вже жоден із ідеологічних міфів, жодна
ідеологема не здатні опанувати масові настрої і вплинути суттєво на політичні
орієнтації людей. Та не слід закривати очі на те, що «мовчазна більшість» поки
що «відкрита», не захоплена жодною політичною силою, отже – політично
індиферентна, проте в соціальному плані вона вибухово
«гаряча», оскільки бачить, що її соціальна деградація наростає – проходить у
позбавленому будь-якої системи – планової? ринкової? – розподілі матеріальних
і соціальних благ. Перманентне поглиблення соціально-економічної кризи «лягає»
непосильним тягарем на низький рівень масової політичної і правової свідомості
суспільства. Ми ж і далі ламаємо списи в дискусіях про доцільність чи
недоцільність для молодої держави ідеології та ідеологічних інституцій, які б
відтворювали в масовій та індивідуальній свідомості цю ідеологію. Що ж,
застереження щодо директивного введення національно-державної ідеології
справедливі. Та водночас слід визнати, що в суспільстві й досі домінує
тоталітарна політична й правова культура, яку сьогодні ліві сили використовують
як своєрідну матрицю для реанімації та ідеологічного підживлення тих
орієнтацій, норм і стереотипів, які десятиліттями «закладалися» в масову
свідомість. Тому одним із першочергових завдань на сьогодні є переборення,
«витравлення» з масової свідомості стереотипів тоталітарної ідеології. Це
робити надзвичайно важко, але необхідно. Інакше не розв’язати нам проблеми
суспільної солідарності українського громадянства, проблеми єдності народу,
єдності демократичних політичних сил, взаємодовіри провідної політичної верстви
і всього громадянства. А цього досягнути можна лише за умови формування
системи ідейно-світоглядних, духовних і моральних
вартостей, які в комплексі як система ціннісних орієнтацій викличуть
загальнонаціональне схвалення і збудять державно-будівничий ентузіазм мас. Мова
йде про вироблення науково обгрунтованої і духовно й
політично зумовленої історичним буттям українського народу філософії національно-державного
розвитку українського суспільства на основі національних базових цінностей і
загальнолюдського гуманістичного досвіду.
Сьогодні національний
організм потребує оновлення за допомогою «ідеї державного самоздійснення»
(Олег Ольжич). Це «державне самоздійснення» нації
неможливе бездуховного оздоровлення народу нашого, без запліднення його новим
комплексом ціннісних орієнтацій, який слід реалізовувати через систему
державних і громадських інституцій і організацій. Адже головна мета такої
державної культурної політики полягає передусім у консолідації нації як суб’єкта
державотворення у невіддільному процесі відродження національних форм інтелекту
та духовності, формування культурної і наукової еліти, яка забезпечить
трансляцію духовних цінностей і наукових ідей та знань у національне
духовно-культурне, наукове й освітнє середовище та в систему міжнародного
обміну. Держава має виробити систему комунікацій і забезпечити її функціювання
з тим, щоб не гальмувався процес модернізації української культури, науки й
освіти, щоб створити відповідний суспільний клімат для сприйняття інновацій.
Очевидно, що без
створення нових інституційних можливостей модернізації культури, без нових
механізмів реагування на духовні запити сучасності важко здійснювати
демократизацію суспільства, формувати новий духовний і політичний клімат у
державі, будувати цивілізовані форми суспільного життя. Перехід до відкритого
суспільства неможливий без розв’язання проблеми власної – національної – ідентичності
як кожного громадянина, так і суспільства в цілому. Тому визначення
національних пріоритетів і цінностей в умовах сучасного державотворення,
формування на їх основі системи ціннісних орієнтацій – головне, на мою думку,
завдання як для державних інституцій, так і для творчих спілок, громадських
організацій, рухів і партій національно-демократичного спрямування.
Хай же нам щастить на
цьому почесному, відповідальному шляху державного будівництва в Україні!
|