www.Ukraine-Poland.com
Через кордон - з вітерцем
Україна зголосилася спростити перетин вантажів через свої кордони
Олена ДОБРОНРАВОВА
2002-08-12
Найближчим часом суб'єкти ЗЕД витрачатимуть менше часу на випуск ввезених
товарів у вільне використання і легше перевозитимуть транзитні вантажі
українською територією. Митні новації зумовлені приєднанням України до
міжнародної Конвенції про узгодження умов проведення контролю вантажів
на кордонах. Членство у конвенції легалізовано Указом Президента від 4.06.2002
року №616/2002.
Про наміри приєднатися до однієї з основних митних міжнародних конвенцій
Україна заявила раніше на законодавчому рівні. Зокрема цей крок регламентовано
Законом "Про транзит вантажів" і Програмою інтеграції України
в ЄС. "Необхідно враховувати сучасні тенденції розвитку світової
економіки. А саме - розширення господарських зв'язків і міжнародної кооперації,
що сприяє зростанню транснаціональних вантажопотоків, - говорить експерт
Центру розвитку українського законодавства Олег Сидорець. - До 2005 року
вантажообіг між країнами Західної Європи і Азії, Північної Європи і Близького
Сходу може зрости на 15—20%. В України також є всі можливості збільшити
обсяги транзитних вантажопотоків. Щоправда, для цього нам потрібно відповідним
чином відкорегувати своє законодавство. Конвенція — важливий нормативний
акт, який дасть Україні змогу належним чином організувати транзитні перевезення".
Конвенція вимагає зменшення формальностей
Основною метою конвенції є скорочення вимог щодо дотримання формальностей,
видів і тривання контролю вантажів під час їх переміщення через кордон.
Конвенція рекомендує країнам, які приєдналися до неї, застосовувати простий
і прискорений режими контролю транзитних вантажів, у тому числі шляхом
національної і міжнародної координації проведення відповідних процедур.
У випадках, коли не існує небезпеки зараження, сторони звільняють такий
транзит від медико-санітарного, ветеринарного і фітосанітарного контролю.
Крім того, країни-учасниці зазвичай не проводять контроль відповідності
технічним стандартам і контроль якості стосовно вантажів, що перевозяться
в режимі наскрізного транзиту.
Щодо експортно-імпортних товарів, конвенція рекомендує для полегшення
їх провезення організовувати спільний (митниками сусідніх країн-членів
конвенції) контроль вантажів і документів шляхом встановлення єдиного
обладнання, що використовується для таких процедур; по можливості, встановити
аналогічні години роботи і служби контролю прикордонних постів. Норми
конвенції застосовуються до всіх без винятку вантажів, що перетинають
кордон. А положень цієї міжнародної угоди мають дотримуватися всі служби
контролю.
Очікується скорочення перевіряльників на кордоні
Митники змушені констатувати, що нині вантажі, які ввозяться в Україну,
проходять подвійний контроль - під час перетину кордону і в процесі митного
очищення. Повноваження з перевірки експортних товарів мають з десяток
відомств: Держкомкордон, митна служба, Мінагрополітики, Мінекології і
природних ресурсів. На різних етапах до контролю також можуть долучатися
представники Мінтрансу, МВС, СБУ і навіть Міністерства культури. Зрозуміло,
наявність такого широкого кола перевіряльників призводить до суттєвого
збільшення часу, який необхідно витратити на випуск ввезеного вантажу
у вільний обіг.
Головний інспектор Управління організації митного контролю Держмитслужби
Сергій Ізотов: "Приєднання до конвенції зобов'язує нас спростити
контроль вантажів у пунктах пропуску через кордон. Держмитслужба зініціювала
розгляд можливості встановлення такої процедури: митна служба на кордоні
прийматиме попереднє рішення щодо пропуску експорту в країну. Усі заходи
щодо його перевірки уповноваженими структурами відбуватимуться безпосередньо
на місці розмитнення вантажу, де є всі умови і для його зберігання, і
для нормальної роботи всіх служб. Це дасть змогу скоротити термін, необхідний
для переправлення вантажу через кордон, у кілька разів, оскільки митна
служба зараз розробляє часові нормативи проведення тієї чи іншої операції
або обробки конкретного документа".
Прискорений пропуск через кордон застосовуватимуть лише в разі ввезення
безпечних вантажів, а також тих, що не потребують окремого експертного
висновку. Щоправда, митники висловлюють побоювання, що такому спрощенню
процедури перетину кордону для експортних вантажів опиратимуться відомства,
які нині мають відповідні контролюючі повноваження.
Вочевидь без зайвих перешкод відбуватиметься узгодження дій наших митників
з діями колег суміжних держав. "Скажімо, нині пункти пропуску однієї
із сусідніх держав працюють тільки вдень, а наші пункти - цілодобово.
Через таку неузгодженість перевізники подекуди втрачають на кордоні по
дванадцять годин, - пояснює Ізотов. - Або така проблема: пункт пропуску
сусідньої держави може обслуговувати вантажі з підакцизними товарами,
а наші, приміром, - ні. Тепер цю невідповідність можна буде ліквідувати".
Нарешті, приєднання до конвенції, на думку експертів, відкриє для України
додаткові можливості отримання кредитів для облаштування прикордонних
пунктів пропуску експортних товарів. Утім, залучення коштів залежатиме
безпосередньо від того, наскільки добросовісно ми виконуватимемо приписи
документа. Позаяк його положення мають рекомендаційний характер, і жодних
прямих санкцій за їх ігнорування міжнародне право не передбачає.
|