повернутися Ї: кордон

09 грудня 2004 http://portal.lviv.ua

Два консультаційні пункти відкрилися на українсько-польському кордоні

9 грудня у в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення „Краківець – Корчова” на території України та „Дорохуськ-Ягодин” на території Польщі відбулось офіційне відкриття консультаційних пунктів, повідомляє прес-служба ДПСУ.

На підставі Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща, укладеної 25 червня 2001 року, про співробітництво під час здійснення контролю осіб та транспортних засобів, які перетинають українсько-польський державний кордон, Голова Державної прикордонної служби України генерал-полковник Микола Литвин та Головний комендант Прикордонної варти Польщі генерал дивізії Юзеф Климович підписали Протокол про створення консультаційних пунктів у визначених пунктах пропуску через державний кордон.

В ході підготовки до функціонування консультаційних пунктів на україно-польському кордоні у вересні цього року відбулися спільні навчання представників прикордонних відомств України та Польщі, організовані за програмою Європейського інституту сприяння демократії у м. Варшава та за підтримки посольства Великобританії у Польщі. У ході цієї роботи українські та польські прикордонники були ознайомлені з роботою аналогічних консультаційних пунктів на польсько-німецькому кордоні.


Нове на кордоні

Тетяна ВОЛИНКА

Поступ, 12 листопада 2004 р. http://postup.brama.com

Піший перехід "Шегині - Медика" на українсько-польському кордоні тепер працює цілодобово, -- повідомила прес-служба Західного реґіонального управління Держприкордонслужби України. Цей термін узгоджено з митними службами Польщі, які підтвердили свою готовність до переходу на цілодобовий режим роботи.

Також заплановано відкрити консультаційний пункт "Краківець-Корчова". Про створення такого пункту говорили прикордонний уповноважений України на ділянці українсько-польського кордону полковник Кучеренко та прикордонний уповноважений Республіки Польща на Бещадській ділянці польсько-українського кордону генерал бригади Хенрік Майхжак.

На зустрічі було погоджено та підписано регламент функціонування консультаційного пункту "Краковець-Корчова". Згідно з регламентом, пункт розташовано на території України у пункті пропуску "Краковець", де для цього відведено окремі службові приміщення та оргтехніку. Представники прикордонної варти Польщі працюватимуть разом із українськими прикордонниками. Залишилося тільки визначити термін та порядок офіційного відкриття пункту.

Створюють консультаційні пункти на підставі угоди між Кабміном України та урядом Польщі. Відповідно до угоди, сторони формують консультаційні пункти в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення Краківець - Корчова на території України та Ягодин - Дорогуськ на території Польщі.

Завдання таких пунктів -- надати інформацію про зміни у законодавстві обох країн, про обставини, що ускладнюють перетин українсько-польського кордону, про надзвичайні ситуації у пунктах пропуску та на під'їзних шляхах, про осіб, яким відмовлено в'їжджати на територію тої чи іншої держави та причини відмови тощо.


Пунктів пропуску побільшає

К. З.

Поступ, 5 листопада 2004 р.  http://postup.brama.com 

Міжнародних пунктів пропуску на українсько-польському кордоні побільшає. Найближчим часом на Галицькій митниці має з'явитися принаймні три нові пункти, -- обіцяє начальник Перемишльської митниці Анджей Карпінський. На відкриття двох із них -- "Грушева" (в Яворівському районі) та "Нежанковичах" (у Старосамбірському районі) -- вже виділено кошти. Питання ж відкриття пункту "Боберка" (у Турківському районі) наразі ще вирішують, -- пояснює начальник Галицької митниці Андрій Цапів.

Збільшення кількості міжнародних пунктів пропуску ініціюють поляки, позаяк, кажуть митники, за міжнародними стандартами, пункти пропуску мають бути бодай щодвадцять-двадцять п'ять кілометрів уздовж кордону. У нас же відстані між ними сягають 60-70 кілометрів.

Крім того, митники сподіваються, що створення додаткових пунктів допоможе нарешті ліквідувати черги на кордоні, адже лише через пішохідний перехід міжнародного автомобільного пункту пропуску "Шегині" щодня проходить близько 3,5 тисячі людей. У свята ж кількість піших туристів тут сягає семи тисяч, -- кажуть митники.


Німецька Хвиля, 01.10.2004 http://www2.dw-world.de

На кордонах України з країнами СНД запроваджується більш суворий паспортний режим

КИЇВ. Міністерство закордонних справ України у четвер повідомило, що перетин кордону з Білоруссю, Росією та Молдовою з наступного року відбуватиметься виключно на підставі закордонних паспортів. Подробиці у матеріалі Олени Гмирянської.

З наступного року український паспорт стане виключно внутрішнім документом. Досі правила перетину кордону з Росією, Молдовою та Білоруссю не вимагали наявності закордонного паспорта. Ужорсточення режиму поїздок країнами СНД домагалася європейська спільнота для зменшення потоку нелегальних мігрантів. Запровадження нових правил перетину кордону з 2005 року збігається з початком видачі в Україні закордонних паспортів європейського зразка. Враховуючи велику кількість українських заробітчан в Росії, на думку фахівців, це може стати масовою проблемою та перешкодою для виїзду громадян. Крім того, попри запровадження суворіших правил поїздок та проголошеної інтеграції в межах Єдиного економічного простору українські дипломати стверджують, що Москва поки не пристала на пропозицію скасування реєстрації громадян України.


Німецька Хвиля, 30.09.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Німецькі прикордонники діляться досвідом з українцями та угорцями

МУКАЧЕВЕ. Німецькі прикордонники провели навчально-практичний семінар для своїх колег з України та Угорщини. Тренувальною базою обрано один з контрольно-пропускних пунктів на українсько-угорському кордоні. Повідомляє Наталя Зотова:

Прикордонний поліцейський з Німеччини Юрґен Куп в інтерв”ю “Німецькій хвилі” повідомив, що раніше подібні навчання проходили у Фінляндії, Литві та Росії. Вони ґрунтуються на унікальній комп”ютерній системі, яка за даними заводів-виробників виявляє розбіжності номерних деталей автомобілів. Через обмежені перевірки на внутрішніх кордонах Євросоюзу її не використовують. Тож усі зусилля спрямували на зовнішні рубежі й практичні заняття з новими сусідами. Здобуті знання українські прикордонники застосували уже в перші дні навчання, виявивши на кордоні три викрадені в Німеччині автомобілі. Безпомилково вони зможуть тепер відрізняти й фальшиві паспорти та візи. Німецькі колеги передали усе необхідне для цього обладнання.


Німецька хвиля, 24.09.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

В Україні та Польщі буде створено прикордонні консультаційні пункти

ВАРШАВА. Польські та українські прикордонники домовилися про створення консультаційних пунктів, які мають сприяти покращанню обслуговування при перетині кордону. Відповідні документи було підписано в четвер під час конференції керівників прикордонних служб України та Польщі у Варшаві. Розповідає Володимир Прядко:

Серед загалом трьох підписаних документів один передбачає оперативну співпрацю між прикордонниками обох країн, другий – співробітництво у підготовці кадрів та задіяння спільних патрулювань, а третій - створення двох постійно діючих консультаційних пунктів, що з’являться впродовж місяця в українському Краковці та в польському Дорогуську. У них працюватимуть польські та українські офіцери, одним з головних завдань яких стане врегулювання проблемних ситуацій. Подібні консультаційні пункти успішно працюють на кордонах Польщі з Литвою та Німеччиною. Щодо однієї з найболючіх проблем – хабарництва на українсько-польському кордоні, то голова Державної прикордонної служби України Микола Литвин вбачає їхню причину передусім у чергах. Ці черги будуть ліквідовані, запевнив він у розмові з журналістами у Варшаві. Крім цього, відтепер усі обслуговуючі туристів українські службовці на кордоні будуть мати ідентифікаційні інформаційні планшетки.


Німецька Хвиля, 02.09.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Євросоюз не хоче будувати нову ”залізну завісу” зі східними сусідами

БРЮССЕЛЬ. На кордоні Євросоюзу з Україною, Білоруссю та Росією системи електронного спостереження буде встановлено лише на окремих ділянках. Євросоюз не хоче будувати нову ”залізну завісу” із східними сусідами, наголосив в інтерв”ю ”Німецькій хвилі” прес-секретар Комісара ЄС з питань юстиції й внутрішніх справ П”єтро Петруччі. Продовжить Наталя Вікуліна:

Експлуатувати систему електронного спостереження вздовж усього східного кордону Євросоюзу коштувало б надзвичайно дорого, а починаючи з 2007 року Польща, Угорщина й Словаччина мали б взяти на себе витрати на цю систему. Один з речників Єврокомісії Петруччі повідомив ”Німецькій хвилі”, що стаціонарна система не має ніяких переваг у порівнянні із системами мобільними. Засоби спостереження, приміром, не можуть визначити різницю між місцевими людьми, що прогулюються неподалік кордону, нелегалами та тваринами. Тобто в більшості випадків надходитимуть сигнали фальшивої тривоги, які мобільним системам спостереження перевірити буде набагато легше, ніж системам стаціонарним. Прес-секретар зазначив, що окрім того встановлення електронного спостереження на всьому східному кордоні дало б сусідам Євросоюзу, в тому числі Україні, неправильний сигнал про побудову нової ”залізної завіси”. За словами Петруччі, на переобладнання нового кордону ЄС Польща, Угорщина й Словаччина отримали від Брюсселя понад 500 мільйонів євро. Більшість цих грошей піде на зміцнення прикордонної інфраструктури та навчання персоналу.


Стіна нізвідки

Євросоюз від нас не відгороджуватиметься

Львівська газета, 20 серпня 2004 (№ 475)

Цього тижня українські медіа, посилаючись на “Німецьку хвилю” та ізраїльську газету Globes, повідомили сенсаційну новину: Європейський Союз має намір збудувати стіну, яка б відділяла східні кордони ЄС від нових сусідів, зокрема й від України. Втім інформація виявилася неправдивою.

Як повідомило впливове щоденне бізнес-видання Globes, ізраїльські компанії начебто відповіли згодою на запрошення ЄС взяти участь у побудові загородження, яке повинно запобігти нелегальній міграції з країн Азії через кордони з Україною, Білоруссю та Росією. Спорудженням мали б займатися ізраїльські компанії, у яких є такий досвід, саме вони зводили мур між Ізраїлем і Палестиною. Основне будівництво зосередили б на ділянці угорсько-українського та польсько-українського кордонів, а керував би проектом німецький офіс ізраїльської компанії в місті Маркдорф.

Європейський Союз миттєво відреагував на скандальний матеріал ізраїльської газети. Єврокомісія не підтвердила її інформації. “Наразі ми нічого не знаємо про це”, – сказав один із речників Єврокомісії Фредерік Вінсент “Німецькій хвилі”. Представник виконавчого органу ЄС додав, що при зміцненні зовнішніх кордонів Європейського Союзу не йдеться про побудову стіни – про це навіть мови не може бути. ЄС не брав на себе зобов’язань встановлювати фізичний контроль на нових рубежах. За словами Вінсента, є інші засоби контролювати їх – наприклад, за допомогою пересувного спостереження. При цьому він зазначив, що Єврокомісія наразі не має детальних проектів зміцнення кордонів. Однак ізраїльські компанії можуть узяти участь у тендері на посилення меж ЄС – це дозволяють правила Світової організації торгівлі.

На статтю Globes відреагувало й Міністерство закордонних справ України.

– Ми негайно звернулися за необхідними роз’ясненнями до представників Єврокомісії, – сказав “Газеті” прес-секретар МЗС Маркіян Лубківський. – Нас повідомили, що не може бути жодних аналогій між стіною, яку розбудовували в Ізраїлі, та політикою ЄС щодо спільних із Україною кордонів. Це абсолютно різні речі, які жодним чином не порівняти. Про це заявила офіційний представник Єврокомісії Антонія Моган.

Проте залишаються невідомими причини появи статті в ізраїльському виданні. – Повідомлення ізраїльської газети дуже скидаються на провокацію, оскільки воно є, за нашими оцінками, дуже неприємною компіляцією фактів побудови стіни Ізраїлю та лінією, якою проходить кордон між Європейським Союзом і такими його сусідами, як Україна, Білорусь і Росія, – зазначив Маркіян Лубківський. – Хотів би нагадати, що політика Єврокомісії та Європейського Союзу спрямована на уникнення нових ліній розділу в Європі. Крім того, позиція Європейського Союзу щодо стіни, яку Ізраїль будує на кордоні з Палестиною, солідарна з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, яка рекомендує Ізраїлеві виконати рішення Міжнародного суду в Гаазі – демонтувати її як таку, що суперечить міжнародному законодавству. Тому обізнані люди сприймають це повідомлення як звичайну компіляцію, яка має на меті зашкодити або іміджу нашої держави, або курсу нашої держави на європейську інтеграцію. Отримавши відповідні роз’яснення від Комісії ЄС, ми дійшли до взаємного розуміння, що тут ідеться щонайменше про поганий жарт.

Міністерство закордонних справ України не має наміру вимагати від ізраїльської газети спростовувати інформацію.

– Таких планів наразі немає. Для нас було важливо з’ясувати цю ситуацію з безпосередніми сусідами, Європейським Союзом. Що ми й зробили, – сказав Маркіян Лубківський.

Тарас Бик


Нові горизонти прикордонного бізнесу

Оксана Бойко

Поступ, 26 липня 2004 р.  http://postup.brama.com  

Після травневого приєднання Польщі до Євросоюзу поляки й надалі продовжують купувати на українських прикордонних територіях. Нещодавнє підвищення цін у цій державі, які згодом наближатимуться до європейських, змусило поляків розширити список своїх закупів в Україні. Крім завжди актуальних дешевих цигарок й алкоголю, з'явився попит на бензин, стали популярними цукор, кондитерські, макаронні і круп'яні вироби, масло, м'ясо, закрутки, лікарські рослини, ягоди та інколи навіть хліб, тобто ті товари, які подорожчали в Польщі. Змінилася і валюта, якою найчастіше користуються в бізнесі прикордонної торгівлі. Курс долара в Польщі виріс, а злотого -- стабілізувався. Тож найчастіше поляки везуть в Україну національні гроші і тут обмінюють їх на гривні.

На таку активізацію прикордонної торгівлі найшвидше реагують прості люди, місцеві прикордонні мешканці, для яких цей бізнес уже давно перетворився на основне джерело прибутку. Вони відразу перейшли на потрібні полякам продукти харчування і бензин.

На Західній реґіональній митниці "Поступу" розповіли, що і українці, і поляки найчастіше возять до Польщі гречку, цукор, круп'яні й кондитерські вироби, тобто ті товари, які подорожчали в поляків після вступу до ЄС. Кількість таких перевезень збільшується залежно від того, наскільки ліберальна зміна чергує на польській ділянці кордону. Серед тих, хто часто перетинає кордон заради саме заробітку на різниці в цінах, приблизно 30% українців, решта -- поляки. Якщо везуть товар машиною, то обирають старе авто (є випадки, коли в машині роблять подвійне), яке не шкода втратити у разі конфіскації. Тепер, за словами митників, зменшилася кількість "візитерів" з Польщі, які приходили до нас просто напитися. Нові обставини завжди змушували звичайних людей шукати нові способи заробітку. Але загалом прогнозованого ажіотажу на спостерігається.

У зв'язку з активізацією торгівлі, в цьому реґіоні нещодавно почав працювати торгово-гуртовий комплекс "Євросвіт". Це спільний проект з ринком "Південним", власники якого вирішили зробити щось на зразок спільного ґенделю з поляками. Нині вже приблизно 7 польських фірм оформили договори про оренду площ в "Євросвіті". Однак наразі комплекс розвивається, тож полякам доводиться закуповувати продукти переважно на місцевому ринку.

На митному посту "Мостиська" кореспондент "Поступу" мала змогу спостерігати таку картину: начальник пішого переходу митного поста Іван Білас, розповідаючи про особливості прикордонного бізнесу, паралельно дружньо вітався з постійними польськими відвідувачами. А поляки з прозорими пакетами, в яких найчастіше -- цукор, цукерки і цигарки, одягнені в напхані цигарками куртки, прямували додому. Іван Білас зазначив, що на 2 кг українського цукру поляки економлять 5 злотих. "Цигарки і алкоголь користувався попитом завжди, і це нормально. А тепер ще почали закуповувати промислові товари, техніку, закрутки", -- зауважив він.

За словами начальник митного поста "Мостиська" Олега Олійника, статистики прикордонних закупів у них нема, але, за власними спостереженням, ажіотажу з боку поляків не спостерігається. Просто змінилися часи, і ті товари, які колись везли з Польщі в Україну (переважно продукти), тепер везуть у зворотному напрямку. Хоча таким бізнесом, як вже зазначалося, переважно займаються місцеві жителі. Адже на швидку зміну попиту фірмам важче реагувати: вони на це затрачають більше часу насамперед через тривале оформлення потрібної документації.

Українці теж їздять до Польщі на закупи. Щоправда, привозять вони сюди вже не продукти, а переважно техніку. Побутова, аудіо- та відеотехніка й раніше коштувала в Польщі дешевше, ніж у львівських магазинах. До того ж під час перетину кордону щасливому власникові нової пральки чи телевізора повертали 7% ПДВ (VAT по-польськи), а віднедавна відшкодування ПДВ зросло до 22%.

Окрім продуктів, на українсько-польському кордоні є ще одна, окрема тема -- бензин. Тутешні мешканці розповіли, що на цьому можна непогано заробити. Вже добре знайомі митникам два хлопці, які кілька разів на день перетинають кордон на мотоциклі й провозять по дві каністри бензину, в такий спосіб щодня, за словами людей, заробляють понад 100 євро. Поляки скуповують бензин на прикордонних АЗС, а також у наших водіїв, з якими налагоджена співпраця, і везуть під німецький кордон: чим далі від польсько-українського кордону, тим дорожчий бензин. Однак до самої Німеччини бензин не везуть, бо німецькі митники менш ліберальні, ніж польські.

Як такі "бензинові" реалії впливають на виживання польських прикордонних АЗС, наразі невідомо. А от на деяких німецьких автозаправних станціях, які розташовані поблизу кордону з Польщею, оборот знизився на 30%. Після розширення ЄС на Схід німці, які живуть в східних прикордонних областях, почали масово заправлятися в Польщі та Чехії. Тут літр бензину коштує приблизно 80 євроцентів, майже на третину дешевше, ніж в Німеччині. Якщо ситуацію не змінити, то, за підрахунками експертів, бюджет Німеччини щороку втрачатиме середньому 1,5 млрд євро. Адже понад 70% ціни пального у ФРН складається з податків. Німці навіть запропонували видати кожному, хто проживає в радіусі 100 км від кордону з Чехією або Польщею, спеціальну електронну картку, яка дозволяє заправляти автомобіль за такою ж ціною, як за кордоном.


Модернізація на кордоні

Катерина ЗЕЛЬМАН

Поступ, 26 травня 2004 р.  http://postup.brama.com  

Нову систему паспортного контролю на залізниці незабаром запровадять українські прикордонники, -- розповів на вчорашній прес-конференції начальник Західного реґіонального управління Державної прикордонної служби України генерал-майор Володимир Карась.

Незабаром документи туристів скануватимуть і перевірятимуть на місці, а прикордонникам більше не доведеться носитися із паспортами від потягу до пункту пропуску, позаяк необхідне обладнання буде постійно у них. Стражі українського кордону на залізниці носитимуть із собою переносні портативні сканери та комп'ютери зразка ноутбук, де буде вся база даних: наприклад, які особи перебувають у розшуку чи порушували закон, які паспорти загублено і є недійсними.

Нині необхідна техніка уже закуплена, кажуть у ЗРУ ДПСУ, тож незабаром нею оснастять прикордонні пости. До речі, зауважив пан Карась, сусіди (польські, чеські та словацькі прикордонники) працюють ще за старою системою.

Також планують експеримент спільного патрулювання: українські та польські вартові разом обстежуватимуть прикордонну територію обох держав. Наразі не передбачають, що українські прикордонники (зрештою, так само, як і європейські) перевірятимуть подорожувальників, беручи у них відбитки пальців. Проте, зауважив генерал-майор, таке нововведення цілком можливе.

Водночас з першого травня на польському кордоні вже функціонує нове обладнання, спеціально закуплене на кошти ЄС для ущільнення європейського кордону: тепловізійна техніка (спеціальна апаратура, що за допомогою антени сканує територію в радіусі приблизно 10-15 кілометрів), прилади відеоспостереження та нічного бачення, спецрентгени, що "обстежують" вантажівки.

Проте, вважає пан Карась, така модернізація не надто впливає на результативність роботи на кордоні, важливішим є дисципліна та кмітливість вартових. Бо попри гірше технічне забезпечення, українські прикордонники усе ж працюють значно ефективніше за своїх "новоєвропейських" колег, каже генерал-майор.


Німецька Хвиля, 19.05.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Порушення прав людини – одна з проблем на українсько-польскому кордоні

ЛЬВІВ. Порушення прав людини залишається донині однією з проблем на українсько-польському кордоні. Про це заявив уповноважений з прав людини у Польщі Анджей Золль, перебуваючи у вівторок у Львові. Детальніше Галина Стадник:

Анджей Золль повідомив, що на українсько-польському кордоні, як і на кордоні Росії з Польщею, права людини порушуються чи не найчастіше. Передусім це стосується умов перетину кордону. Три роки тому, нагадав польський омбудсмен, було підписано угоду про спільні дії щодо покращення умов перетину кордону між Україною та Польщею. Втім, особливих зрушень у плані захисту прав людини не має, каже Анджей Золль: ”Проблема не тільки в тому, як трактують службовці на кордоні права громадян, але і в організації роботи пунктів перетину кордону. Адже лише водії вантажних машин змушені по кілька годин чекати, щоб перетнути кордон”. За словами польського омбудсмена, виправити ситуацію дуже непросто, бо кордон – це місце, де існує матеріальне зацікавлення та сплетіння інтересів багатьох. Анджей Золль також повідомив, що українці в Польщі не часто звертаються за допомогою омбудсмена, передусім через свою непоінформованість.


«Ратифікований кордон»

№82 14.05.2004 «День»

Верховна Рада в середу ратифікувала договір між Україною та Румунією про режим українсько-румунського державного кордону, співробітництво та взаємодопомогу з прикордонних питань. За закон про ратифікацію договору проголосували 269 депутатів. Договір про держкордон між Україною та Румунією, підписаний президентами двох країн у червні 2003 року в Чернівцях, підтверджує лінію державного кордону, визначену 1961 року. Цей договір регламентує сухопутний кордон між Україною та Румунією. Пошук компромісу в делімітації континентального шельфу та морської зони триває.


Німецька Хвиля, 03.05.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Українські та польські митники підписали угоду про порозуміння при перетині кордону

ЛЬВІВ. Українські та польські митники підписали минулими вихідними угоду про порозуміння при перетині кордону. Мета угоди – зменшити черги біля пунктів пропуску та пришвидшити процедуру огляду вантажівок. Докладніше Галина Стадник:

Зі вступом Польщі до Європейського Союзу на українсько-польському кордоні запроваджено певні зміни. Зокрема сума, яку при собі повинен мати український громадянин, в’їжджаючи до Польщі, зросла від 150 до 300 американських доларів. І хоча офіційні польські джерела спростовують інформацію про нові обмеження у ввезені алкоголю та тютюну, людей на пішому переході ”Шегині-Медика” першого травня повертали через гроші, відсутність страхового полісу та понаднормове ввезення алкоголю, себто за дві пляшки. В угоді, яку підписали керівник Західної регіональної митниці Тарас Козак та директор митної палати в Перемишлі Марек Кахана, йдеться про відкриття додаткових смуг на пунктах пропуску та визначення мінімальної кількості вантажних автомобілів, які повинні пройти за одну зміну через один перехід. Загалом прикордонно-митний контроль за один день повинні пройти не менше 1060 авто. За затримку на кордоні передбачена відповідальність обох сторін. А з 10 травня як експеримент на всіх пунктах запровадять спільний огляд автомобілів, які перетинають кордон смугою спрощеного контролю.


Прикордонна статистика

К. З.

Поступ, 30 квітня 2004 р. http://postup.brama.com

Спільний статистичний щорічник "Українсько-польське прикордоння: Львівська область -- Підкарпатське воєводство" видаватимуть незабаром статисти України та Польщі. Позаяк нині, коли триває євроінтеґрація, для будь-якої транскордонної діяльності чи реґіонального аналізу слід розробити систему порівняльної статистичної інформації відповідно до стандартів Євростату.

Цього тижня фахівці у сфері статистики обох держав уперше зібралися на Міжнародному науково-практичному семінарі з проблем транскордонної статистики, аби обговорити проблеми інформаційно-статистичного забезпечення розвитку спільного кордону.

Учасники семінару також мають намір звернутися до урядів своїх країн стосовно створення цільової програми формування системи транскордонної статистики.


На митницях знову корки

Юлія КУРИНКІНА

Поступ, 28 квітня 2004 р.  http://postup.brama.com  

Через ремонт дороги поблизу Ягодина, тамтешня митниця зачинена вже шостий день поспіль. Отже, всіх, хто хоче перетнути кордон із Польщею, скеровують до пунктів пропуску "Рава-Руська", "Шегині" чи "Краківець" у довжелезні черги з усіма їхніми "принадами", наприклад, відсутністю туалетів...

Нагадаємо, що спільний Наказ Державної митної служби України та Державної прикордонної служби України "Про затвердження Порядку загального огляду автомобільних транспортних засобів, які використовують для перевезення зовнішньоекономічних вантажів" уже набув чинності. Відповідно до нього, огляд транспорту ці дві служби проводять не за чергою, а одночасно, що має скоротити для перевізників час проходження митного контролю. Якщо колись спочатку прикордонники, а потім митники реєстрували автомобіль і оформлювали вантаж, то тепер ця процедура виглядає так: прикордонники реєструють авто, а митники оформлюють вантаж. Якщо пощастить і водія не запідозрять у намірі порушити митні правила чи перевезти контрабанду, то розпломбовувати автомобіль для перевірки вантажу не вимагатимуть (це на власний розсуд служб). До речі, тут відтепер свої перевірки проводитимуть й інші служби контролю (ветеринарна, екологічна, фітосанітарна).

Якщо наказ, який покликаний пришвидшити процедуру, чинний, то не зрозуміло, чому черги не зменшуються? На це запитання у Львівській реґіональній митниці відповіли, що нововведення працює, а винуватцями черг є ... поляки. "Винні поляки, вони значно затягують процедуру через свої проблеми, зокрема нещодавній скандал із хабарами, -- коментують у ЗРМ і додають на підтвердження: -- Ми вчора їздили на "Краківець", там наш митник стояв без роботи і читав газету".

Що ж до запровадження принципу однієї зупинки для автоперевізників, то, на думку обох відомств, це крок не тільки їм назустріч, а й до більшої прозорості. Теоретично не випадає брати хабарі, коли поряд представники інших служб.


Митниця не дрімає

Ірина СИРИВКО

Поступ, 9 квітня 2004 р.  http://postup.brama.com 

Незважаючи на запевнення польських дипломатів, що після вступу Польщі до Євросоюзу правила перетину українсько-польського кордону майже не зміняться. Митна служба нашого західного сусіда все ж дещо відкоригувала списки товарів, які українці можуть ввозити на територію Речі Посполитої без мита. Зміни здебільшого стосуються тютюнових виробів і товарів, які містять спирт.

Отже, відповідно до нових правил, які розпочали діяти з 1 квітня цього року, громадяни України можуть завезти до Польщі не більше ніж літр спирту та алкогольних напоїв, два літра вина та п'ять літрів пива. Що ж до тютюнових виробів, то митниця дозволяє взяти із собою не більше як 200 цигарок або сто цигарок, важчих ніж три грами. Якщо хтось курить сигари, то їх можна буде провезти не більше від 50-ти штук, або 250 грамів тютюну. Обмеження торкнулися навіть парфумів. Як застерігають польські митники, перевозити до Польщі без мита можна лише 50 міліграмів парфумів, або 250 міліграмів туалетної води. Ліків же можна брати із собою стільки, скільки вам потрібно. Загальна вартість іншого товару в багажі не повинна перевищувати 175 євро. Що ж до громадян, які не досягли 15-річного віку, то вони не мають права перевозити без мита товари, вартість яких перевищує 90 євро.

Попри це, навіть товари, на які не накладають мита, українці обов'язково повинні назвати в письмовій декларації. При цьому вид і кількість товарів, які перетинатимуть українсько-польський кордон, не повинні вказувати на те, що вони призначені для продажу.

Для осіб, які мешкають у прикордонній смузі Республіки Польщі й які перетинають кордон, позаяк працюють у сфері обслуги транспортного засобу, який використовують у міжнародному русі, або виконують роботи у прикордонній зоні, норми перевезення товарів є дещо суворішими. Ці особи, зокрема, можуть перевозити не більше ніж півлітра алкоголю, 20 цигарок, або 15 великих цигарок, 5 сигар, чи 20 грамів тютюну. Парфуми лише -- до 25 міліграмів, а туалетну воду -- не більше як 100 міліграмів. Загальна вартість іншого товару не повинна перевищувати 80 євро.

До того ж перевозити алкоголь та цигарки без мита польська сторона дозволяє українським громадянам не частіше ніж один раз на місяць. Та й обов'язковою умовою звільнення товарів від митного збору є досягнення особою, яка їх перевозить, повноліття.


До Польщі - через Закарпаття

Олександр БРОДИЧ

Високий Замок, 01.04.2004 №61(2741) http://www.wz.lviv.ua

Незабаром буде відкрито новий прикордонний перехід.

Закарпаття відзначить Рік Польщі в Україні відкриттям прикордонного переходу, на яке очікували понад 20 років. Таке сподівання висловив голова ОДА І. Різак на зустрічі з головою Товариства польської культури у Закарпатті Галиною Вакаровою. “На першому етапі цей перехід працюватиме в режимі пропуску пішоходів, але вже тепер слід досягати домовленості з польською стороною про можливість руху через нього автотранспорту”, - зазначив голова облдержадміністрації.

Перехід мали відкрити ще до початку московської Олімпіади 1980 року і пропускати потоки авто з Польщі та інших країн. Хоч будиночки для митного догляду звели, та автодорогу не завершили - питання “зависло” на довгі роки. Водночас для пожвавлення торгово-економічного та туристського обміну між двома країнами, а також прикордоними регіонами відкриття цього пункту є дуже важливим. Закарпаття має з Польщею 36 кілометрів спільного кордону, однак щоб потрапити до сусідньої країни, слід їхати або через Львівську область, або через Східну Словаччину. Перехід поблизу села Лубня, що у Великоберезнянському районі (з іншого боку кордону — польське Волосате), вже чекає відкриття.


Німецька хвиля, 24.03.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Зміни в правилах перетину кордону

ЛЬВІВ. З 1 квітня польська сторона вносить зміни до правил перетину українсько-польського кордону. Про це "Німецькій хвилі" повідомив начальник штабу Львівського прикордонного загону Валерій Фадєєв. Докладніше Галина Стадник: В основному зміни запроваджуватимуть на ввезення окремих видів товару. Зокрема йдеться про алкоголь та тютюн, норма перевезення яких зменшується вдвічі. Одна особа зможе перевести за місяць лише одну пляшку та один блок цигарок, повідомив Валерій Фадєєв. До того ж поляки вимагатимуть заповнення митних декларацій та внесення даних у комп'ютерний реєстр. Ці нововведення, на думку українських прикордонників, аж ніяк не пришвидшить і без того затяжну процедуру перетину кордону. Охочим в'їхати до Польщі власним автотранспортом нині доводиться чекати у чергах не менше п'яти годин, оскільки огляд однієї машини польська сторона здійснює близько двадцяти хвилин. Валерій Фадєєв також повідомив, що у пунктах пропуску поляки відкриватимуть окремі автосмуги для громадян країн шенгенської зони. А з першого травня за його словами, українці зможуть в'їхати на територію Польщі лише за наявності міграційної карти, де прикордонні служби фіксують дату в'їзду та виїзду з країни.


20.03.2004  http://www.obozrevatel.com.ua/ukr

Україна просить Польщу вжити заходів для прискорення перетинання кордону автомобілями

Заступник міністра закордонних справ Олександр Моцик у ході зустрічі з Послом Польщі в Україні Мареком Зюлковським у п'ятницю висловив прохання польській стороны вжити усіх можливих заходів з метою прискорення перетинання кордону автотранспортом.

Моцик звернув увагу Посла, що в пунктах пропуску на українсько-польському кордоні створюються великі черги транспорту, і його перетинання займає інколи більше доби, повідомили агентству "ІНФА" у прес-службі МЗС України.

Для обговорення питань, пов'язаних з необхідністю поліпшення ситуації з автотранспортним перетинанням кордону, Моцик запропонував провести найближчим часом зустріч на кордоні заступників міністрів закордонних справ за участю представників митної, прикордонний служб і місцевої влади. Така зустріч могла б відбутися вже на початку квітня.


Зміни на кордоні

Марія ШОЛОМИЦЬКА

Поступ. 16 березня 2004 р.  http://postup.brama.com 

Незабаром українські громадяни відчують всі "радощі" сусідства з Євросоюзом. З 1 квітня польські митники запроваджують нові правила для тих, хто бажає перетнути українсько-польський кордон. Як повідомив "Поступу" начальник Львівського прикордонного загону, підполковник Ігор Андрусік, відтепер для українців перевезення деяких товарів до Польщі буде обмеженим, а крім того, ще й прискіпливо контролюватиметься польською стороною.

Скажімо, впродовж місяця громадянин України зможе перевезти через кордон з Польщею тільки одну пляшку горілки (0,5 л) та один блок цигарок. Сподіватися на те, що до наступної поїздки поляки вже "забудуть", скільки спиртного та тютюну ви везли минулого разу, марна справа. Позаяк інформацію про товари, які перевозитимуть до Польщі, детально фіксуватимуть митники. З початку квітня польські митники вимагатимуть, щоб українці заповнювали митні декларації, і вноситимуть дані в комп'ютер.

За словами Ігоря Андрусіка, запровадження нової системи призведе до збільшення черг на кордоні. Хоча українські прикордонники зі свого боку не затримуватимуть автомобілів додатковими перевірками, заповнення митної декларації однаково забиратиме доволі часу.

Як повідомили "Поступу" у прес-службі Західної реґіональної митниці, про нові обмеження польської сторони тут нічого не знають, оскільки таку інформацію спершу вивчають у Києві і лише потім передають у реґіони. Взагалі, на думку українських митників, обмеження польської сторони є не таким вже важливим питанням, адже українські громадяни повинні насамперед послуговуватися українським митним кодексом. До речі, обмеження на вивіз до Польщі цигарок та горілки вже існує. Проте це стосується лише пішохідних переходів -- там наразі дозволено з цими товарами перетинати кордон двічі на місяць.

Зрозуміло, що жодні обмеження не заважають громадянам обох країн перевозити заборонені товари контрабандою. Лише впродовж минулих вихідних українські митники знайшли близько 1000 пачок сигарет. Чи призведуть нові обмеження до збільшення випадків контрабанди на українсько-польському кордоні, митники коментувати не беруться. Хоча, на їхню думку, після вступу Польщі до ЄС поляки кинуться до нас за дешевими товарами, адже коробка сірників у них коштуватиме 80 центів, а найдешевші цигарки -- 4 євро. Вже зараз польська сторона активно виступає за створення цілодобової пішохідної смуги на пунктах переходу. Нагадаймо, що наразі пішохідний перехід працює лише з 8 до 20 години.


Німецька Хвиля 05.02.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

Знову автомобільні черги на українсько-польському кордоні

СМІЛЬНИЦЯ/КРОСЦЕНКО. На українсько-польському кордоні знову вишикувалися автомобільні черги. Як повідомляє наш кореспондент, режим спрощеного контролю автотранспорту фактично не діє. Репортаж Галини Стадник:

Черги є практично на всіх пунктах пропуску. Зокрема, в середу на міжнародному автомобільному переїзді Смільниця/Кросценко, де українські та польскі служби здійснюють контроль на спільній польскій території, зосередилося близько 150 автомобілів. Говорить власник автотранспорту, який стоїть у черзі: "Сім годин стоїмо - проїхали сто метрів." До речі, більшість транспорту належить польским громадянам. Як повідомили "Німецькій хвилі" в західному регіональному управлінні державної прикордонної служби, після запровадження візового режиму громадяни Польщі вдвічі частіше перетинають кордон. Українські прикордонники запевняють, що здійснюють контроль автотранспорту не більше трьох хвилин і що з їхнього боку затримок немає. За словами прикордонників, польські колеги можуть виконувати цю процедуру і півгодини, особливо якщо транспорт з українськими номерами.Черги виникають від неузгодженості дій між митною та прикордонною службами Польщі, припускають українські прикордонники. Вони розповіли, що поляки постійно нарікають на недоукомплектованість персоналу.


27.01.2004  http://www.obozrevatel.com.ua/ukr

Вступ Польщі до ЄС не матиме негативних наслідків для українсько-польського співробітництва, заявляє посол Польщі в Україні

Надзвичайний і повноважний посол Республіки Польща в Україні Марек Зюлковський заявив, що вступ Польщі в Європейський Союз не матиме негативних наслідків для українсько-польського співробітництва.

"Я бачу лише позитивні наслідки", - підкреслив Зюлковський на прес-конференції в посольстві Польщі у вівторок. За його словами, позитивні результати будуть як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі.

З 1 травня 2004 року Польща буде застосовувати митні тарифи Євросоюзу, що у середньому, є нижче польських. Крім цього, для України діятимуть митні привілеї, передбачені для країн, що розвиваються.

Нові держави-члени Європейського Союзу користуватимуться Загальним митним тарифом ЄС (Common Customs Tariff) у його прикладній версії, що називається Об'єднані митні тарифи Євросоюзу (TARIC).

У середньому, рівень захисту національного польського ринку зменшиться на 8.2%.

Як відзначають у посольстві, товарна структура імпорту з України остаточно сформувалася, у ній переважає сировина і продукція первинної обробки. Найважливіші з них - залізна руда і концентрати заліза, руда і концентрат марганцю, насіння льону, казеїн, глина і живиця, відходи металу і металобрухт, електроенергія.

За оцінками польських експертів, після вступу Польщі до ЄС структура експорту України до Польщі істотних змін не зазнає. Передбачається, що в 2004 році збережеться сформована ще в 2002 році товарна структура експорту України на польський ринок.

Передбачається зниження митних зборів на металургійні вироби і казеїн, розпилену деревину, амоній, соняшникову олію, кальциновану соду, смолу, електроенергію, що може сприяти збільшенню імпорту цих товарів з України.

Разом з тим, збільшиться мито на алюміній, карбанід, поліпропілен і деякі вироби гарячого прокату.


Німецька Хвиля 26.01.2004 http://www2.dw-world.de/ukrainian

На українсько-польському кордоні великі автомобільні черги

ЛЬВІВ. На українсько-польському кордоні останнім часом утворилися великі автомобільні черги. Причиною такої ситуації стало те, що польська сторона не дотримується правил "зеленого коридору". Детальніше - Галина Стадник:

Охочим перетнути українсько-польський кордон у будні дні зазвичай доводиться стояти у черзі годинами. Черги сягають до 150 автомобілів. Як пояснили "Німецькій хвилі" у прес-центрі державної прикордонної служби, основна проблема в тому, що польська сторона, незважаючи на домовленості про роботу у режимі спрощеного контролю, і надалі продовжує працювати у звичайному режимі. Огляд одного легкового автомобіля займає в середньому 20 хвилин, хоча попередньо йшлося про дві-три хвилини. Польські митники запевняють, що працюють у межах закону, захищаючи свої економічні інтереси. З огляду на дії митників, Польща не зацікавлена у функціонуванні "зеленого коридору", або ж хоче показати Європейському союзу, що вправно контролює кордон з Україною, - припускають у прес-службі. До того ж, з введенням візового режиму поляки перебрали в українців човниковий бізнес. По кілька разів на день вони безвізово в'їздять до України, де закуповують паливо, цигарки та спиртні напої, які в Україні майже втричі дешевші.


Посольство Федеративної Республіки Німеччина інформує
www.german-embassy.kiev.ua

Київ, 22 січня 2004 р.

Федеративна Республіка Німеччина підтримує державну прикордонну службу України

Наслідком дотеперішньої двосторонньої співпраці між прикордонними організаціями України та Федеративної Республіки Німеччина стала допомога у вигляді устаткування вартістю бл. 100 000 євро, надана Федеральним міністерством внутрішніх справ Академії державної прикордонної служби України.

23 січня 2004 року в Академії державної прикордонної служби в Хмельницькому відбудеться передача матеріалу для освітньої підготовки і підвищення кваліфікації Міністром-посланником Посольства Федеративної Республіки Німеччина в Україні паном Гансом-Йохеном Шмідтом. Серед матеріалу 2 транспортні автомобілі ГАЗ, 25 комп’ютерів для оснащення робочих місць, а також устаткування для лінгафонного залу для вивчення німецької мови. Крім того, у лютому прибуде експерт зі школи охорони кордону з Любека, який здійснить оснащення мультимедійного залу.

З огляду на реорганізацію Державної прикордонної служби в правоохоронну установу, одним з основних напрямків має також стати широка правоохоронна підготовка, а також актуальне підвищення кваліфікації співробітників. У цьому підтримку надає Федеральна прикордонна служба, вживаючи заходи у школі охорони кордону в Любеку в рамках обміну персоналом, а також у формі переданої тепер допомоги оснащенням.

З 1995 року Федеративна Республіка Німеччина надала Державній прикордонній службі України допомоги на суму бл. 2 мільйонів євро.

Це – вирішальний крок до спільної цілі боротьби з транскордонною злочинністю та професіоналізації при виконанні правоохоронних завдань на кордоні.