|
Ігор АНДРУСІК: Кордон охоронятимуть за новою системоюПоступ, 9 березня 2004 -- Пане Ігоре, чи після того, як Україна набуде статусу сусіда ЄС, передбачають якісь нововведення власне кордоні? -- Переважно зміни та нововведення передбачають тільки з боку польських прикордонників, що зумовлено умовами Європейського союзу. Наприклад, з 1 травня, коли Польща офіційно стає членом ЄС, на їхньому кордоні буде створено окрему смугу для проїзду громадян країн Союзу. До того ж, зважаючи на вимоги Євросоюзу вдосконалювати охоронну систему на кордоні зі східними країнами, польська сторона зараз розпочала запроваджувати нове технічне забезпечення. І, до речі, ладна "поділитися" ним з нами. На їхньому боці функціонуватиме модернова техніка спостереження, яка "оглядатиме" польський і заодно український кордон. Це в їхніх інтересах. Також вони запроваджують електронну систему обліку автомобілів. Отож нині, перевіряючи кожне авто, вони мусять також заносити її дані до комп'ютера. Можливо, зараз це забирає чимало часу й додає проблем (наприклад, львів'яни скаржаться, що їх надто прискіпливо перевіряють, саме тому й утворюються черги), зате пізніше буде значно простіше. В нас, до речі, теж є внутрішні зміни. Наприклад, нещодавно ми запровадили нову систему автоматичного зчитування номерів на автомобілях. Про якісь додаткові пільги для жителів прикордонних районів після вступу Польщі до ЄС (як-то безвізовий режим), наразі не можна сказати чогось конкретного. Загалом це можливо. Проте такі питання однозначно вирішуються на рівні урядів двох держав, а не прикордонників. Зараз же наші прикордонники дуже активно розробляють та впроваджують нову охоронну модель. Насамперед вона полягає в попередньому збиранні та обробленні інформації про потенційних нелегалів та контрабандистів, запобіганні правопорушенням. Ми розпочали тісніше співпрацювати з органами, які між собою взаємодіють, -- працівниками міліції, СБУ, -- розробляти спільні заходи. Разом з тим удосконалюємо співпрацю з місцевим населенням. -- Загалом місцеве населення схильне допомагати українським прикордонникам чи контрабандистам і нелегалам? -- Звісно, трапляється, що власне жителі прикордонних населених пунктів допомагають нелегалам, переводять їх через кордон, навіть дають їм притулок у власних домівках. До речі, останнім часом, на жаль, така тенденція сприяння міґрантам щораз частіше набуває рис організованої системи. Проте це однозначно винятки з правил, бо переважно місцеві жителі дуже активно нам допомагають, адже вони знають в обличчя своїх сусідів, тож як тільки бачать підозрілого чужинця, повідомляють нам. Я б навіть сказав, що бажання сприяти прикордонникам є приємною характерною рисою мешканців власне Західної України (Львівська та Волинська області). Зараз ми створюємо громадські формування, членам яких є й місцеві мешканці. -- Останнім часом багато говорять про те, що власне зараз, коли Україна стане сусідкою Євросоюзу, можна очікувати напливу до нас нелегальних міґрантів з Азії та СНД. Мовляв, вони прямуватимуть до Європи, але оскільки кордон буде щільнішим, то "осідатимуть" у нас. -- Не можна сказати, що зараз збільшився потік нелегалів. Сьогодні міґранти намагаються перетнути кордон не частіше, ніж раніше. Хоча, згідно із статистикою, за останній рік кількість затриманих нашими прикордонниками нелегалів значно зросла. Але такі цифри з'явилися тому, що торік наш загін охороняв лише територію Львівської області. Тепер же під їхньою егідою ще й Волинська. А загалом, минулого року на нашому кордоні у 130 випадках було затримано 504 нелегалів. При чому, 164 із них - громадяни, які намагалися перетнути кордон, аби у європейських країнах знайти собі роботу. Взагалі, переважно нелегалами є вихідці із пострадянських країн: Російська федерація, Молдова, Грузії. Або - азіати - індуси, пакистанці, афганці, китайці. Значно рідше трапляються турки та поляки. Затриманих відправляють до ізолятора для встановлення особи (інколи це забирає чимало часу), а потім депортують до країни, з якої вони вийшли. Зрештою, саме розташування України сприяє міграції через неї. Адже, у Західній Європі давно відомо: найбільше нелегалів можна чекати із Сходу (Україна та Білорусія), Заходу (Португалія та Іспанія) і Півдня (Греція). Отож, я думаю, через Україну завжди буде рухатися потік мігрантів. -- Пане Ігорю, чи почастішали спроби перевезти через кордон контрабанду? -- Випадки перевезення контрабанди не почастішали. Але, я б сказав, що останнім часом частішають спроби "перекидати" контрабанду власне через прикордонні ділянки, а не через перепускні пункти. Але варто зазначити, що взагалі наші громадяни не надто "грішать" кримінальною контрабандою, як то, наркотики, зброя чи дорогоцінні метали. У більшості вони просто хочуть заробити гроші на різниці в цінах на різні товари у державах. Тож, переважно возять різноманітні продукти (скажімо, цукор, цибулю), компакт диски і цигарки. Останні, до речі, в сусідніх країнах коштують разів у 5 більше, ніж у нас. А коли Польща ввійде до ЄС, ціни там зростуть ще більше. Загалом же, за останні півроку на кордоні вилучили 1 кілограм 212 грамів наркотичних речовин і 55 психотропних таблеток, 3 одиниці вогнепальної та 5 холодної зброї, 26 набоїв та 1 електрошоковий засіб. Зате товарів (передусім це - продукти 1-24-ої груп) намагалися переправити на загальну суму близько півтора мільйони гривень. До речі, українцям варто було б знати про деякі недавні зміни в українському законодавстві. Так, якщо громадянин намагається перевезти через кордон у власному автомобілі контрабанду або ж нелегальних мігрантів, то його машина підлягає конфіскації. Звичайно, ця процедура проходить через суд. І якщо, наприклад, люди везли на 2 кілограми цибулі більше, ніж дозволено, у них не відбиратимуть авто. Хоча, згідно закону, це цілком правомірно. Розмовляла Катерина ЗЕЛЬМАН |