|
У ЄС трохи дорожче, зате надійнішеАнджей КЛІМЧАК Високий Замок, 22.05.2004 №89(2769) У Польщі зросли ціни. Кажуть, це природна реакція ринку. Після вступу Польщі до Євросоюзу ціни на більшість продуктів і промтоварів зросли. На думку експертів, це природна відповідь ринку, що реагує на політичні та організаційні трансформації. Про те, що після вступу до ЄС ціни зростуть, у Польщі було відомо давно. Ніхто, одначе, достеменно не знав, наскільки масштабним буде це підвищення. Схожу хвилю підвищення цін пережила кілька років тому Німеччина, входячи до зони євро. Там ситуацію негайно використали виробники, гуртівники та бізнесмени, що працюють у сфері послуг. Ціни підвищили, хоча жодного економічного обґрунтування для цієї сумнівної “операції” не було… У Польщі зростання цін почалося вже за кілька місяців до вступу в Європейський Союз. Цінове шаленство було спричинене ажіотажем у суспільстві - люди купували все підряд про всяк випадок, на запас. До того ж мас-медіа регулярно інформували поляків про неприємні цінові несподіванки, що чекають на них після 1 травня. Гуртом і вроздріб Реакція суспільства на інформацію про майбутнє зростання цін була негайною - люди почали створювати запаси різних товарів. Раптом забракло цукру, який приватні імпортери вивозили до Словаччини. Навчені за комунізму нікому не довіряти, поляки не вірили засобам масової інформації, які намагалися заспокоїти суспільство: мовляв, після вступу до ЄС чимало товарів подешевшають… Інтерес споживачів не обмежився тільки продуктами харчування. Машини купували, як гарячі пиріжки Значне зростання обороту було зафіксовано на ринку автомобілів. Йшлося не про вживані авто, ціни на які в Європейському Союзі нібито мали впасти. Покупці цікавилися головно новими, найчастіше дорогими автомобілями. Фірма MMC Car Poland, яка торгує автомобілями Mitsubishi, зафіксувала протягом перших чотирьох місяців 2004 року значне зростання обсягів продажу - на 61,2% порівняно з аналогічним періодом 2003 року. А компанія Ford Polska продала на 90% автомобілів більше, ніж у цей період минулого року. У Польщі сподівалися, що після вступу до ЄС впадуть ціни на вживані автомобілі. Однак через невідповідність польського законодавства приписам ЄС акциз залишився (до 65%), відтак ціни на вживані авто не знизилися. Іноді вони навіть вищі, ніж у Німеччині. Opel Corsa 1,2 л 2002 р.в. коштує у Німеччині 27 тисяч злотих. У Польщі така сама модель коштує вже 30 тисяч. Подорожчали бензин і солярка Ціна на пальне і енергоносії завжди визначала ціни на інші товари. Відразу після вступу до Європейського Союзу у Польщі зросли ціни на пальне. 98-й бензин коштує 4,11 злотого за літр, 95-й - 3,92, солярка - 3,2, газ - 1,7 злотого. Це не останнє підвищення цін на пальне, значить, мають зростати й ціни на інші товари. Харчі - дорого чи дешево? Ще перед вступом Польщі до ЄС ціни на деякі продукти харчування були в Польщі вищими від німецьких. За прогнозами, ще цього року у Польщі зростуть ціни на яйця, молоко і сир - приблизно на 4,3%. Збільшилася оплата за воду, подорожчали послуги, будівельні матеріали, взуття та одяг. За даними Незалежного центру економічних досліджень, найбільше може цього року подорожчати м’ясо, зокрема яловичина - на 40-60%, свинина - на 10%. Натомість подешевшають зерно, риба й птиця. Загалом ціни на харчі у Польщі й надалі нижчі, ніж у ЄС. Якщо вважати середню вартість продуктів харчування у ЄС за 100%, то найдорожчі вони в Данії - 128%. В Іспанії, Греції і Португалії - 82%, у Польщі тільки 58%. Найдешевші серед країн ЄС харчі у Словаччині - 51%. А як сигарети й алкоголь? Відразу після вступу до ЄС у Польщі подешевшав алкоголь. Утім, цього зниження цін можна й не помітити, - кілька ґрошів на пляшці… Натомість подорожчали сигарети. Зростання цін на тютюнові вироби виявилося не таким масштабним, як очікували, - близько 0,2 злотого на пачці. За прогнозами, ціни на тютюнові вироби зростатимуть аж до вступу Польщі в зону євро. «Неслухняні» компанії каратимуть штрафом У Польщі діють кілька інституцій, завданням яких є моніторинг ринку й перевірка обґрунтованості підвищення цін. Однією з таких інституцій є Управління охорони конкуренції і споживачів. Його голова Цезари Банашинський в інтерв’ю газеті “Жичє Варшави” заявив: “Лібералізація ринку й зростання конкуренції сприятимуть поступовому зниженню цін, - вважає Банашинський. - Чекаємо на сигнали про необґрунтовані підвищення. Новий польський антимонопольний закон є дуже жорстким. “Неслухняну” фірму можемо покарати штрафом у розмірі до 10% її річного обороту”. Євросоюз - це не лише ціни Хоча неприємності, пов’язані з підвищенням цін, не радують поляків, вони задоволені членством у ЄС - особливо молоде покоління. Саме зараз відкриваються нові перспективи, наприклад, з’явилася можливість легально працювати й навчатися за кордоном. Ніхто у Польщі не сподівається на негайні зміни на краще. Але те, що країна обрала правильний напрям політичного й економічного розвитку, дає громадянам Польщі привід для задоволення. |