Яап де ХООП СХЕФФЕР: Двері в НАТО для України — відчинені
Наталя ВІКУЛІНА, Брюссель
№95 04.06.2004 «День»
Уже два роки минуло відтоді, як Україна офіційно оголосила про свій намір
інтегруватися до НАТО задля того, аби зрештою стати повноправним членом
Альянсу. Про будь-які дати — коли ж Києву вдасться приєднатися до провідного
клубу в сфері безпеки — ані в Україні, ані в НАТО не говорять. Хоч у Брюсселі
постійно наголошують на підтримці євроатлантичних прагнень України. 6-7
червня у Варшаві відбудеться неформальна зустріч міністрів оборони, які
представляють країни-члени НАТО, з українським керівником військового
відомства Євгеном Марчуком. Більшість експертів погоджується, що саме
під час цієї зустрічі буде окреслено порядок денний стамбульського засідання
Комісії Україна — НАТО. Які настрої панують нині у НАТО стосовно України
— про це в інтерв’ю з генеральним секретарем НАТО Яапом де ХООП СХЕФФЕРОМ.
— Які шанси України стати членом Північноатлантичного Альянсу? Приміром,
зовсім нещодавно президент Парламентської Асамблеї НАТО Даглас Беройтер
заявив, що Київ вступить до Альянсу вже 2007 року. Що ви думаєте з цього
приводу?
— Я ніколи не називав ніяких дат. Але відвідавши Київ не так давно і
перебуваючи в регулярному контакті з українською владою, я дуже добре
усвідомлюю, які прагнення має Україна. Альянс проводить політику відчинених
дверей. Так, ми всі знаємо, що дорога до членства в НАТО може інколи бути
довгою й звивистою. Але я не називаю дат, оскільки думаю, що це взагалі
не допомагає дискусії. Давайте зосередимося на тому, що відбувається зараз,
на виконанні щорічного цільового плану щодо України. Давайте зосередимося
на необхідному поступі — реформі армії, демократичних стандартах і цінностях.
— Тобто ви не називаєте ні країни, які зможуть у майбутньому вступити
до Альянсу, ні час їхнього вступу?
— Я цього не знаю. Я знаю, що є низка країн, які прагнуть стати членами
НАТО. Як відомо, на шляху до можливого членства в Альянсі існує цільовий
план членства, програма «Партнерство заради миру», плани індивідуального
партнерства. Я повторюю, що дуже добре усвідомлюю, які важливі прагнення
має Україна. Думаю, що ми переживаємо дуже важливий період відносин НАТО
з Україною. На порядку денному — дуже багато важливих речей, наступного
понеділка ми маємо дуже важливу зустріч у Варшаві. Тобто ми маємо багато
тем для дискусії. Але рік можливого вступу Києва до Альянсу я не називаю.
— Росія в цілому виступала проти розширення НАТО. Чи впливає така позиція
на наміри Альянсу щодо України? Чи не залишає НАТО для України двері напіввідчиненими
через позицію Москви?
— Ні, двері для України є відчиненими, як і для будь-якої іншої держави,
що має прагнення стати членом НАТО. Так, звичайно, ми бачили деяку критику
з боку Росії щодо розширення Альянсу — що я можу певною мірою зрозуміти.
Але водночас ми в Раді НАТО — Росія маємо дуже хороші відносини з Москвою.
Я дбаю про ці відносини і ціную їх. До речі, зовсім нещодавно російський
міністр закордонних справ Лавров сказав, що будь-яке рішення, яке хоче
ухвалити Україна, — це її суверенне рішення. Іншими словами, я не думаю,
що прагнення України якимось чином мають вплив на відносини НАТО з Росією.
Із іншого боку, Україна є незалежною державою, яка ухвалює власні рішення.
— Чи буде обговорюватися питання свободи слова, справедливих виборів
і демократичних цінностей під час засідання Комісії Україна — НАТО в Стамбулі?
— Звичайно. Тому що НАТО дбає про цінності, тому що ми є організацією,
яка керується цінностями. НАТО завжди захищало згадані цінності — верховенство
права, права людини, свободу мас-медіа і так далі і тому подібне. Я можу
сказати це без великих зусиль: почитайте щорічний цільовий план — там
усе сказано. Під час візиту до Києва я мав дуже цікаву дискусію з прем’єр-міністром,
президентом, міністром закордонних справ, міністром оборони щодо реформи
армії, щодо Меморандуму про взаєморозуміння про стратегічні перевезення
— це все дуже важливо. Але, безперечно, мова йшла і про цінності. Я думаю,
в цій галузі слід зробити набагато більше. Це — головне послання, яке
також буде передано Президенту Леоніду Кучмі, коли він приїде до Стамбула
наприкінці червня. Ми про це говоримо в рамках Комісії НАТО — Україна:
під час візиту до Києва я мав дуже цікаву дискусію з представниками Верховної
Ради. Глави держав і урядів обговорюватимуть демократичні цінності також
і в Стамбулі.
— Чи не могли б ви докладніше розповісти про зустріч міністрів оборони
України і НАТО у Варшаві?
— Ця зустріч важлива, оскільки на ній будуть присутніми багато міністрів
оборони. Я головуватиму на зустрічі в понеділок, аби показати, що НАТО
взяло на себе зобов’язання, і НАТО зацікавлене в проведенні цих консультацій
на високому рівні. Сподіваюсь, що у Варшаві буде підписано Меморандум
про взаєморозуміння щодо використання транспорту. Як ви знаєте, НАТО використовує
і використовуватиме можливості України в галузі авіаперевезень. Адже в
проведенні операцій дуже важливо бути передбачуваним.
— Чи планує НАТО й надалі допомагати Україні в утилізації боєприпасів
і надмірних озброєнь після трагедії в Мелітополі?
— Думаю, що це дуже важливо. Справді трагічні події в Мелітополі знову
показали величезну важливість програм, які НАТО здійснює для ліквідації
озброєнь. Це великий ризик, як це засвідчили недавні події в Україні.
Звичайно, НАТО матиме можливість допомагати Україні в цій галузі. Можливо,
це буде організаційна допомога, можливо — фінансова.
— Якою буде подальша роль НАТО в стабілізації ситуації в Іраку?
— Насамперед хотів би відзначити Україну за дуже важливий внесок у миротворчі
операції. Як відомо, Ірак не є суто натівською операцією, але з іншого
боку, там перебувають сили 15 держав НАТО. Альянс також надає підтримку
польському керівництву багатонаціональних сил. Дискусія в НАТО щодо Іраку
ще не розпочалася, але це сталося тому, що союзники хочуть бачити процес,
який розгортається в Нью-Йорку. Наскільки я чув, у Раді Безпеки ООН є
новий проект резолюцїі. Ми бачили новий тимчасовий іракський уряд. Ми
бачили обличчя, ми бачили людей. Хто буде вирішальними силами, чи захочуть
вони мати стабілізаційні сили — наразі я цього не можу передбачити. У
будь- якому разі, більш структурна роль НАТО в Іраку — приміром, у багатонаціональних
силах, залежить від багатьох факторів, і союзники ще не розпочали дискусію.
З іншого боку, я усвідомлюю, що саміт НАТО в Стамбулі буде проведено за
день до формальної передачі суверенітету в Іраку, і ми розглядатимемо
Ірак з цієї точки зору.
— Ви вже казали про необхідність проведення чесних виборів в Україні.
Чи залежатимуть відносини Києва й Брюсселя від демократичності цих виборів?
— Союзники НАТО хочуть бачити вибори в Україні вільними і справедливими.
Тому що це один із найважливіших елементів демократії і цінностей, які
НАТО завжди захищало. Я сподіваюсь, що вибори будуть вільними і чесними,
що мас-медіа матимуть змогу робити повідомлення, що не буде залякувань
журналістів чи політиків, як це, на жаль, було за день до мого приїзду
до Києва. Звичайно, поступ у цих галузях є дуже важливим критерієм, за
яким НАТО оцінює стан відносин з Україною. Якщо ж вибори не будуть вільними
і чесними, я можу легко передбачити, що це, безумовно, позначиться на
відносинах України й НАТО. Безперечно, я не сподіваюся, що це станеться
саме так. Я думаю, що відносини НАТО з Україною розвиватимуться в правильному
напрямку.
— Нещодавно Президент Леонід Кучма підписав меморандум, який передбачає
швидкий доступ військ НАТО на територію України. Що це означає для відносин
Києва й НАТО?
— Таку домовленість мати важливо. Це — ще один крок у зміцненні співпраці
НАТО й України. Чи ми скористаємось такою нагодою, я ще не знаю. Але,
можливо, ми це зробимо.
Мішель ДЮРЕ: Якби Україна була членом Альянсу, вона
брала б участь у написанні сценарію...
Вадим КРУТІЙ, військовий журналіст
№93 02.06.2004 «День»
28 — 29 червня в Стамбулі відбудеться саміт НАТО. Як стало відомо на
минулому тижні, в рамках цієї важливої зустрічі буде проведено засідання
Комісії Україна — НАТО на найвищому рівні. Про нинішній стан відносин
між Києвом та Альянсом за місяць до «стамбульської події», а також про
оцінку військової реформи, яка проводиться в нашій державі,— в інтерв’ю
з директором Центру інформації та документації НАТО в Україні Мішелем
ДЮРЕ.
— У одному з інтерв’ю ви зазначили, що найголовніше питання, яке необхідно
вирішити українцям, — визначитись, чи справді вони хочуть бачити Україну
в євроатлантичних структурах. У чому, на вашу думку, причина невизначеності
та необізнаності українців стосовно НКТО?
— НАТО — це організація незалежних демократичних держав, які об’єдналися
в союз із власної волі та згоди, а не за чиїмось наказом. На мій погляд,
населенню України бракує не обізнаності, адже про НКТО досить багато говорять,
а реальних знань про поточний стан справ у НАТО та у взаємовідносинах
між Україною та НАТО. І, зрозуміло, люди більше переймаються щоденними
побутовими проблемами, ніж геополітичними питаннями. Я пригадую підсумки
одного з останніх опитувань громадської думки, проведеного кілька місяців
тому, коли виявилося, що не так багато людей в Україні були добре обізнані
з проектом політичної реформи, хоча ЗМІ тоді працювали на повну силу.
Центр інформації та документації НАТО в Києві — невелика організація,
й ми не маємо таких потужних засобів поширення інформації. Відверто кажучи,
брак знань про НАТО — це проблема, з якою ми також стикаємося в державах-
членах Альянсу, де ми маємо так само роз’яснювати фундаментальні зміни,
які сталися протягом останніх років, та розповідати про нові завдання
НАТО. У цьому плані Україна не дуже відрізняється від решти країн євроатлантичного
регіону. У країнах НАТО роз’яснювальні кампанії стосовно Альянсу проводять
національні уряди, а не власне НАТО як організація.
Коли я подорожую Україною, я усвідомлюю, що тут усе ще дуже поширені
стереотипи та викривлені уявлення про НАТО. Населенню досі властива підозрілість
стосовно західних міжнародних організацій, до НАТО зокрема. І це прикро,
оскільки Україна значно більше наблизилася до євроатлантичних структур,
ніж дехто може собі уявити, особливо в оборонній галузі, тому що на державному
рівні проголошено курс на євроатлантичну інтеграцію й навіть розроблено
Державну програму інформування населення щодо євроатлантичного співробітництва.
Водночас у окремих навчальних установах, що готують фахівців для структур
безпеки, все ще використовуються підручники про НАТО… радянського зразка!
Я сподіваюся, що ситуація виправиться.
— У Збройних силах України триває процес реформування. Які труднощі можуть
очікувати на українських військових при вирішенні цього завдання?
— Опиратися змінам — природно для людини. Будь- яка реформа в когось
викликає відчуття розчарування, в когось — задоволення. Україна — не перша
європейська країна, яка має пройти шлях оборонної реформи та усвідомити,
що сама ідея реформи має стати невід’ємною частиною трансформації.
На мою думку, одним з найскладніших завдань в Україні буде переконати
тих, хто підлягає скороченню, що альтернатив реформі не існує, та, з другого
боку, переконати громадськість, що кошти, витрачені на реформу, не змарновані,
але витрачені на користь майбутнього держави. Інше питання — виділити
реальні ресурси, й українська преса зараз багато про це говорить. Психологічні
бар’єри — це ще одна можлива перешкода, через яку можуть виникати труднощі,
наприклад, стосовно розподілу ресурсів, політичної підтримки тощо. Ось
чому виключно важливо підтримувати постійні зв’язки з платниками податків,
надаючи їм відповідну інформацію стосовно перебігу реформи.
— Ви як колишній голова експертної групи НКТО з питань соціальної адаптації
розумієте, що реформування армії веде до суттєвого скорочення її чисельності.
Це, на жаль, створює соціальну напругу в суспільстві. Чи може бути корисним
досвід країн НКТО при вирішенні цього питання?
— Думаю, усі погодяться з тим, що це вкрай складна проблема. Рівень демократичності
держави вимірюється тим, наскільки в ній цінують людей. Досвід країн НАТО
як такий відрізняється за національними особливостями, втім, може наштовхнути
на певні корисні ідеї. Багатого досвіду з реформування набули колишні
країни-учасниці Варшавського договору, й саме їхній досвід міг би бути
особливо корисним Україні з огляду на близькість економічних умов. Україна,
безумовно, може використовувати досвід НАТО, але ми вже докладно вивчали
та опрацьовували це питання разом.
Я хотів би лише закликати Україну залучити досвід НАТО в напрямі розробки
програм фінансування за рахунок зовнішніх джерел, щоб дещо послабити суспільну
напруженість. Відповідно до результатів дослідження Світового банку, проведеного
в Хорватії у 2000 році, комплексна оборонна реформа та програми працевлаштування
звільнених військовослужбовців можуть сприяти збільшенню ВВП майже на
1%. Звільнені військовослужбовці мають розглядатися не як проблема, а
як новий кадровий потенціал, насамперед — ними ж самими, а вже потім —
державою. Збільшення ВВП означатиме, що Міністерство фінансів матиме більше
ресурсів, а отже — більше коштів на оборонну реформу. Таким чином, позики,
взяті в крупних установ, як один з варіантів вирішення проблеми, можна
буде повернути в коротший термін. Безумовно, існують інші можливості,
починаючи від двосторонньої адресної допомоги до технічної та консультативної
підтримки. Учасникам процесу добре відомі ці підходи. НАТО надавало й
нині продовжує надавати підтримку в цій галузі семи країнам, Україна —
одна з них. Так, НАТО сплачує символічну суму за проведення мовних курсів
для офіцерів, які підлягають звільненню. І це, на мою думку, можна вважати
чудовим прикладом успішної співпраці.
— Наскільки важливою є миротворча діяльність Збройних сил України в сучасній
системі міжнародної безпеки?
— Починаючи з набуття незалежності, Україна визначила для себе роль активного
учасника, я б сказав, донора безпеки. У НАТО насправді високо цінують
роль українських миротворців на Балканах. До того ж, участь у операціях
НАТО навчила українців ефективно взаємодіяти з військами під проводом
НАТО. І ми ніколи не сумнівалися, що це врешті-решт трансформується в
здатність проводити ефективні військові миротворчі операції на високому
рівні оперативної сумісності.
Стосовно ж сучасної системи міжнародної безпеки, я переконаний, що роль
України є та має бути визначною. Стаючи знаним «миротворцем», як ми це
бачимо на прикладі Іраку, Україна поліпшує свій міжнародний імідж, утверджуючи
себе як держава, чиї політичні та демократичні цінності збігаються з цінностями
тих держав, які діють у небезпечних районах, де виникає потреба встановлювати
або підтримувати мир.
— Яке місце в загальній системі безпеки НКТО, зважаючи на своє геополітичне
розташування, зможе посісти Україна за умови вступу до Альянсу?
— Бути членом НАТО означає не просто грати певну роль. Членство в НАТО
— це не театральна п’єса, яку хтось написав для вас. Ніхто не дає членам
НАТО ту чи іншу роль. Натомість вони разом «пишуть сценарій». Якби Україна
була членом Альянсу, вона брала б участь у написанні сценарію нарівні
з усіма іншими країнами-членами. Знаєте, сьогодні недоречно говорити про
географію. Сила країн НАТО полягає не в їхній географії, але у здатності
виділяти оборонні та інші ресурси для виконання зобов’язань, які визначені
Вашингтонським договором, стосовно інших країн-членів.
— Який вплив на процес євроатлантичної інтеграції України матиме Стамбульський
саміт НКТО?
— Євроатлантичне майбутнє України — в її руках. Очікувати саміту означає
зосередити увагу на конкретній події, тоді як загальний процес є набагато
важливішим. Країни-члени НАТО прагнуть побачити реальний успіх у виконанні
Україною Плану дій Україна — НАТО.
|