|
Плюси і мінуси розширенняХристина ФЕНЦИК 1 травня 2004 року відбудеться офіційне розширення Європейського Союзу, до складу якого увійде 10 нових країн-членів. Відтак Україна стане безпосереднім сусідом ЄС, що призведе до досить відчутних економічних змін. Спеціалісти вважають, що в короткотерміновій перспективі розширення ЄС потягне за собою значні збитки для української економіки, які, на думку президента Центру ім. Разумкова Анатолія Гриценка, можуть скласти 100-120 млн дол. Передусім це стосується зовнішньої торгівлі, адже нові члени провадитимуть спільну з ЄС зовнішньоторговельну політику. А тому чинні тарифні та нетарифні обмеження, які діють у 15 країнах-членах, після розширення ЄС автоматично поширяться ще на 10. Це, особливо зачіпає інтереси України щодо експорту чорної металургії та промислової хімії, бо призведе до скорочення його обсягу. Однак є й певний позитивний момент. Так, знизиться сама ставка митного тарифу, оскільки він визначається як середнє арифметичне від ставок у всіх країнах. Завдяки цьому можна буде знизити ціни на українську експортну продукцію, а отже, зростатиме попит та обсяги продажу. Ще одним позитивним результатом розширення ЄС можна вважати покращення якості митної служби та контролю на кордоні України з ЄС. На початках це призведе до скорочення обсягів прикордонної торгівлі, але надалі -- зменшуватиметься контрабанда, яка поступово ставатиме легальною. Прогнозується економічне зростання прикордонних з ЄС західних областей України, позаяк саме тут є для цього сприятливі економічні передумови: близькість до євроринків, дешева і досить висококваліфікована робоча сила, спеціальні економічні зони. Очікується збільшення прямих іноземних інвестицій у внутрішню економіку України. Так, прогнозується надходження 50 млн дол. в 2004 році від нинішніх членів, і 200 млн дол. протягом 2005-2006 від нових членів. Зростання ПІІ стане можливим внаслідок подорожчання робочої сили в самому Союзі та потребі виходити на нові ринки збуту (на внутрішніх ринках ЄС посилиться конкуренція), тому очікується перенесення виробництв на територію України. Небезпечною для нас в цьому плані є перспектива перенесення екологічно шкідливих видів виробництва. Щодо експорту послуг, то, на думку експертів, його сукупний розмір не зазнає суттєвих змін. Щоправда, матимуть збитки українські перевізники через запровадження візового режиму з новими членами ЄС та підвищення вимог до технічного стану транспортних засобів, які виїжджають на їх територію. Анатолій Гриценко зазначає, що Україна не зможе отримати від ЄС компенсації за ці можливі втрати, оскільки для цього "немає юридичних підстав" (Україна не входить у СОТ). "Можна ставити це питання у політичній площині, але ми вже почули на нього відповідь: ЄС нічого компенсувати нам не буде". Вступ до СОТ, на думку Гриценка, дозволить ввозити українські товари в ЄС на принципах вільної торгівлі. Це означає, що нетарифні обмеження щодо нашого експорту ЄС скасує (60 млн дол. прибутку щороку). Якщо ж ні, то нетарифні обмеження скоротять не більше ніж на половину від того, чого домагатиметься Україна (приблизно 150 млн дол. втрат щорічно). Вступ до СОТ -- справа вкрай важлива. "Я не зараховую себе до оптимістів, які вважають, що наступного року, Україна стане членом СОТ, -- сказав Анатолій Гриценко. -- Однак загалом вступ у СОТ -- це перспектива, оскільки саме вона, як мінімум, необхідна умова для того, щоб Україна приєдналася до вільної торгівлі з Євросоюзом і взагалі могла говорити про можливість інтеґрації". Крім того, щоб використовувати потенційні можливості, які постають перед Україну і водночас мінімізувати негативні наслідки розширення ЄС, пріоритетом має стати виконання Угоди про партнерство та співробітництво між ЄС і Україною, зокрема у питанні відповідної адаптації вітчизняного законодавства, а також отримання статусу країни з ринковою економікою. Рішення щодо надання Україні статусу країни з ринковою економікою буде ухвалено відразу ж після розгляду відповідей української сторони на запит єврокомісії та інформації, отриманої з незалежних джерел, -- запевнюють представники комісії. Крім цього, в базовому антидемпінговому регламенті ЄС не визначено термінів, протягом яких має розглядатися запит держави на надання їй статусу країни з ринковою економікою. |