Збігнєв БЖЕЗИНСЬКИЙ: Україна — не «пішак», не «ферзь», але дуже важлива
фігура
Віктор ЗАМ’ЯТІН, «День»
№84 18.05.2004 «День»
Приїзд відомого фахівця з геополітики Збігнєва Бжезинського до Києва
не міг не викликати жвавого інтересу. Хоч колишній радник президента США
з національної безпеки перебував у Києві з приватним візитом, Президент
Леонід Кучма і прем’єр-міністр Віктор Янукович знайшли час для зустрічі
з ним. Пан Бжезинський вже давно відійшов від участі в поточному політичному
житті Сполучених Штатів, однак до його експертної думки ставляться з повагою,
і цілком зрозуміло, що вона береться до уваги американським керівництвом.
Можливо, саме цим фактом і пояснюється значний інтерес української громадськості
до приїзду американського політолога, автора геополітичного бестселера,
в якому чимало уваги приділено майбутньому України, «Велика шахівниця».
Більшість експертів пояснюють нинішню увагу політолога до України передовсім
президентською кампанією в нашій державі. Частково це визнав і сам політолог.
Він, зокрема, зауважив, що зацікавленість інших держав у тому чи іншому
результаті виборів потрібно сприймати як «факт життя». «Я не знаю однозначно,
хто буде наступним президентом України. Я так само не знаю, хто буде наступним
президентом Америки. Але я точно знав ще перед виборами, хто буде президентом
Росії. До тих пір, поки ми не знаємо, хто буде наступним президентом,
доти залишатиметься надія на вільні вибори», — висловив думку Збігнєв
Бжезинський. Його погляди на майбутнє України в інтерв’ю «Дню».
— Минулого разу ви були в Україні напередодні президентських виборів.
Зараз — напередодні президентських виборів. Які зміни за цей час ви помітили?
— Я вважаю, що економічна ситуація вражаюче покращилася. Це може побачити
кожний, це дуже-дуже важливо, і це дає більше оптимізму суспільству. Політична
ситуація — більш неоднозначна. Мукачеве було сюрпризом, і це створило
певні занепокоєння. Я вважаю дуже важливим, щоб Україна продовжувала рухатися
демократичним курсом і демонструвала Європі і Америці, що вона просувається
як до економічного, так і до політичного успіху. Якщо вона продемонструє
такий успіх, це матиме дуже важливий вплив на трансформацію Росії. Очевидно,
що це також в інтересах усіх. Україна — важлива країна, і те, що відбувається
тут, матиме міжнародні наслідки.
— Найвідоміша ваша книга називається «Велика шахівниця». Яку роль на
цій шахівниці відведено Україні?
— Я не можу точно визначити фігуру. Це, звичайно, не пішак, це, можливо,
не ферзь. Але це однозначно дуже важливий елемент шахівниці, один iз найважливіших.
І, як я вже сказав мить тому, майбутнє України важливе для майбутнього
Європи, тому що Україна є європейською державою з великими традиціями,
і Україна має в якийсь момент часу стати частиною Європи, і вона бажає
стати частиною Європи. Але це справа України — вирішувати, чи вона хоче
бути частиною Європи, а не чекати від Європи запрошення для України. Балтійські
країни, Польща продемонстрували свою рішучість стати частиною Європи,
Європейського Союзу, і в результаті вони сьогодні є частиною Європейського
Союзу. На додаток я можу повторити, що те, що відбувається в Україні,
матиме величезний вплив на майбутнє Росії.
— Чи впевнені ви, що політичні лідери в Європі і США поділяють ваші погляди?
— Вони їх поділяють по суті, але вони також більше переобтяжені своїми
власними справами, і їхні політичні рамки вужчі — вони не можуть собі
дозволити бути достатньо вільними, щоб дивитися далі вперед.
— Якщо ви вказали на приклад балтійських країн і Польщі, то чи можете
ви відзначити, чи є між ними і Україною різниця?
— Різниця дуже важлива. Україна повинна подолати більшу негативну спадщину.
Наприклад, Польща була частиною радянського блоку протягом 45 років, і
вона була під правлінням комуністичної диктатури. Але ця диктатура ніколи
не була повністю тоталітарною. Балтійські республіки входили до складу
Радянського Союзу, але він панував там лише 45 років. І це панування було
значно бiльш широким, ніж у випадку Польщі. Україна більше нiж 70 років
була під комунізмом, і вона насправді кількасот років була частиною Російської
імперії на постійній основі, точніше, з ХVII—XVIII століть. Це залишило
свій слід, і це — дуже-дуже важкий тягар, який потрібно подолати.
— Видається, однак, так, що західні лідери приділяють набагато більшу
увагу Росії, ніж Україні...
— Я вважаю, що вони, звичайно, приділяють набагато більше уваги Росії,
ніж Україні. До певної міри це зрозуміло, і я вважаю, що тут потрібно
бути реалістичними. Я не погоджуюся, що вони не мають інтересу до України.
Однак фактом є те, що західні лідери зараз переобтяжені більш нагальними
проблемами. Європейські лідери зіткнулися з завданням «перетравити» на
десять країн більше. Америка переобтяжена тим, що я у своїй недавній книзі
називаю «новими глобальними Балканами» — величезним простором від Суецького
каналу до кордонів Китаю, від південного кордону Росії до Аравійського
моря. Америка залучена до цього величезного простору і військово, і політично.
І це неминуче концентрує увагу і європейських, і американських лідерів
на більш невідкладних геополітичних турботах.
— Ви критикували політику президента Буша щодо Іраку. Що ви з цього приводу
відчуваєте зараз?
— Я ще сильніше відчуваю: мій критицизм був виправданий. Я відчував,
що не було невідкладної потреби розпочинати військову кампанію за умов,
коли Сполучені Штати були на самоті, можна було почекати більший час для
того, щоб досягти спільної міжнародної позиції. Я вважаю, що планування
тієї фази, яка мала настати після війни, було недостатнім, і проти деяких
в’язнів були допущені очевидні скандальні порушення прав людини. Усе це
руйнує довіру до Сполучених Штатів, і я дуже шкодую з тих рішень і дій,
які мали місце в цій ситуації. Однак я вважаю, що це також важливо, щоб
та солідарність, яку деякі країни, включаючи Україну, мають із Сполученими
Штатами у розв’язанні проблем з Іраком, тривала, тому що погіршення ситуації
у найгіршому випадку вплине на кожного.
— Багато хто вважає, що через залучення України до врегулювання ситуації
в Іраку Сполучені Штати можуть «закрити очі» на внутрішню ситуацію в Україні.
— Я так не вважаю. Я думаю, що Сполучені Штати розуміють: те, що відбувається
в Україні, має значні наслідки для майбутнього цієї країни. Вона є великою
і важливою європейською країною. Ми дуже добре це усвідомлюємо, і тому
ми не можемо не бути зацікавленими в тому, що відбувається в Україні.
Особливо зараз, коли виникають занепокоєння з приводу того, чи продовжиться
демократизація.
— Яким чином, якими засобами можна досягти цієї демократизації?
— Першим і справжнім іспитом цього року будуть президентські вибори.
Необхідно, щоб вони були вільними, прозорими, відкритими і, таким чином,
легітимними. Америка не має свого кандидата на цих виборах. Справою українського
народу є вирішувати. Однак те, як вибори будуть проведені, визначить,
чи є Україна справді повноцінною сучасною демократією, чи до якої міри
Україна все ще обтяжена подвійним спадком минулого, про який я вже згадував
— спадком комунізму і спадком імперіалізму.
— Один з моїх добрих знайомих назвав українську політичну систему «мутацією
радянської». А яка ваша думка?
— Я не думаю так про політичну систему. Політична система все ще в процесі
трансформації, і вона дуже сильно ускладнена персональними і клановими
конфліктами. Партійні структури все ще нестабільні і слабкі. Проте ця
система насправді не є подібною до радянської. Економічна система — дуже
олігархічна, і вона є дивною сумішшю підприємництва і радянського «етатизму».
Я маю на увазі бюрократію.
— Чи не відчуваєте ви, що рівень відносин між американським і українським
керівництвом є недостатнім?
— Я згоден. Цей рівень повинен бути вищим, має бути більше прямих контактів,
більше можливостей для обміну думками, більше візитів високого рівня.
Я дуже задоволений тим, що колишній президент Буш приїжджає сюди. Я думаю,
що це дуже добрий символічний крок.
— Наскільки я пам’ятаю, президент Буш-старший був серед тих західних
лідерів, хто не повірив у ваші прогнози?
— Я не знаю, вірив він моїм прогнозам, чи ні. Але в будь-якому випадку
те, що він приїздить сюди, говорить само за себе, і може щось сказати
про його теперішні погляди щодо України.
— Як, на вашу думку, надалі має виглядати внесок України до глобальної
системи безпеки?
— Ви робите внесок до глобальної системи безпеки. Ви берете участь у
миротворчості на Балканах, ви залучені в Іраку. Ви є важливим партнером.
Я вважаю, що такі країни, як Україна, Польща, Італія, Нідерланди, які
мають значні сили, задіяні, наприклад, на Близькому Сході, мають також
бути залучені до формування політичних перспектив щодо проблем цього регіону,
і вони не повинні боятися висловити ці політичні перспективи іншим, включаючи
Сполучені Штати, так само як і в ООН. Внесок, зроблений Польщею у 2 тисячі
військових, чи український у 1700 військових, чи італійський у близько
3 тисяч військових, — це не робить великої різниці. Але якщо скласти разом
війська, які надіслали Польща, Україна, Італія, Нідерланди, то це стає
дуже важливим чинником, який має бути переведений і в політичний вплив.
Не вирішальний, звичайно, я його не перебільшую, але у політичних розв’язаннях
ті країни, які надають війська для розв’язання конфліктів, повинні мати
мати право голосу при визначенні політичних рішень. І цей голос буде сильнішим,
якщо вони висловлять його разом.
— Чи має Україна реальні шанси стати членом НАТО?
— Я думаю, так, якщо Україна цього дійсно хоче. Я на цьому особливо наголошую
— ні НАТО, ні ЄС не переймаються тим, щоб надсилати запрошення і шукати
нових членів. Я думаю, що є певне нерозуміння з цього приводу в Україні:
існує тенденція очікувати запрошення і висловлення обома організаціями
бажання того, щоб до них приєдналася Україна. Так не буває. Наприклад,
балтійські країни і Польща зробили дві речі. Перше, вони зробили абсолютно
ясним те, що вони хочуть бути членами ЄС і НАТО. І друге — вони зробили
все необхідне, щоб продемонструвати, що вони досягли критеріїв для членства.
Це виключно важливо. Це не операція, подібна до отримання кредитної картки,
це довготермінова справа. Я вражений тим, що українське міністерство оборони
проробило дуже добру роботу для підготовки до членства в НАТО, і я не
маю сумнівів, що за нинішнього керівництва Україна досягла дуже значного
успіху в досягненні критеріїв, необхідних для членства в НАТО, у досягненні
саме військових критеріїв. Але навіть у випадку НАТО критерії — не лише
військові. Є також і політичні критерії. І найважливішим політичним критерієм
для вступу до НАТО є те, щоб країна довела, що вона є успішною демократією.
— Чи можете ви зараз сказати, якою має бути роль НАТО у глобальній системі
безпеки?
— НАТО, і це зараз ясно, є не лише європейською оборонною системою. Це
є трансатлантична система безпеки зі зростаючим глобальним охопленням.
Наприклад, НАТО залучене в Афганістані, якоюсь мірою буде, можливо, залученим
в Іраку, і в забезпечення ізраїльсько-палестинського миру. НАТО розширює
свою роль, стає не лише сконцентрованим на Європі оборонним союзом, але
широкою міжнародною системою безпеки.
— Чи могли б ви дати прогноз майбутнього Європи, трансатлантичних відносин,
вражених іракською кризою, на наступні 10 років?
— Це дуже велике питання, я не можу відповісти на нього кількома реченнями.
Я зараз пишу книгу в Америці, присвячену цим темам, вона матиме назву
«Вибір». І це буде книга про американську зовнішню політику, про американське
глобальне лідерство. Я в цій книзі дискутую той вибір, який Америка має
зробити, особливо у відносинах з Європою.
— У тому числі і з нашою країною?
— Я вважаю Україну важливою європейською країною. Але рішення — чи бути
частиною Європейського Союзу — ваше. Не наше.
«Не треба двозначностей»
Якою повинна бути стратегія відносно України та ЄС?
Сергій СОЛОДКИЙ, «День»
№84 18.05.2004 «День»
Розширення Європейського Союзу, а також останні заяви деяких брюссельських
чиновників про відсутність перспективи членства України в ЄС, поставило
перед Києвом чимало нових запитань. Головне з них — якими мають бути подальші
відносини України і Євросоюзу? У спрощеному вигляді відповідь на нього
зводиться до двох варіантів. Перший — нас там не чекають, тому краще підемо
до ЄЕП. Другий — треба стукати в брюссельські двері, і нам рано чи пізно
їх відчинять. Будь-який варіант вимагає від України визначення чіткої
зовнішньополітичної стратегії. Про це, зокрема, йшлося під час конференції
«Україна і Європейський Союз: взаємні інтереси», яку було організовано
Інститутом євроатлантичної інтеграції та Представництвом Фонду Конрада
Аденауера в Києві.
Слід особливо звернути увагу на те, що жоден із послів, які представляли
країни ЄС, так само як і дипломат із Представництва Єврокомісії не відважилися
підтвердити заяви Проді чи Ферхойгена. Навпаки, більшість із них наголошувала,
що ЄС знадобилося п’ятдесят років, аби досягнути нинішнього рівня єдності
і процвітання. Тому останнє розширення аж ніяк не слід вважати фінішем,
а швидше — невеличкою перервою. Посол Німеччини в Україні Дітмар Штюдеманн
окрему вагу приділив «вербальним сигналам» Брюсселя (заявам про безперспективність
української євроінтеграції). Він, зокрема, пояснив, що ЄС зараз у дуже
«складній ситуації». «Нас у Євросоюзі тепер не 15, а 25, і нові країни
пов’язують великі сподівання з отриманим членством», — зауважив дипломат.
При цьому він наголосив, що подібна ситуація не означає відсутності чіткої
політики ЄС щодо України. Він заявив, що ініційована Брюсселем політика
сусідства — «інструмент, який зблизить Україну з ЄС». «Якщо ви хочете
більш фундаментальних заяв, то подивіться Римський договір, де прочитаєте,
що двері до Євросоюзу не зачинено», — підкреслив Штюдеманн. «Я готовий
визнати, що ЄС, можливо, недостатньо зробив, але й Україна має певні недоліки.
Тому давайте не будемо один одного звинувачувати», — сказав німецький
дипломат. До «двозначностей» із боку Києва посол зарахував ратифіковану
угоду про ЄЕП. «Якщо ви хочете йти до Євросоюзу, то не треба давати неоднозначних
сигналів», — зауважив він. Прогнози щодо того, якими будуть відносини
між Україною та ЄС у близькій і віддаленій перспективі, висловив «Дню»
один із учасників конференції доктор історичних наук, завідувач відділом
етнополітології Інституту політичних і етнонаціональних досліджень НАН
України Олександр МАЙБОРОДА.
— Перспективу нашої співпраці можна розглядати лише в контексті двосторонніх
відносин. Усе залежатиме в цьому випадку меншою мірою від України, а більшою
— від ЄС, тому що двостороннє партнерство не передбачає обов’язково виконання
Копенгагенських критеріїв, вступу до СОТ, статусу країни з ринковою економікою
і так далі. Тут йтиметься про взаємну вигоду. Ясно, що співпраця з ЄС
більше вигідна Україні, ніж Євросоюзу. Для нас ці стосунки матимуть переважно
економічний характер, для ЄС — стратегічний. І це може бути головним сигналом
для України. Якщо Євросоюз піде в своїх відносинах на поглиблення співпраці
з Києвом, то це означатиме, що Брюссель хоче бачити Україну розвинутою
країною, а тому своїми контактами і підтримкою допомагатиме нам. Якщо
ж із боку ЄС не буде бажання розвивати двосторонні стосунки, то це надсилатиме
інший сигнал — стратегічну безперспективність. Що стосується стратегії,
то вона залежить у більший мірі від самої України. Я загалом згоден із
тими, хто каже, що для нас головне не вступ до ЄС, а життя за європейськими
стандартами. Є ж приклади Швейцарії, Норвегії... Треба мати також на увазі,
що для членства в ЄС необхідно бути виробником великої кількості конкурентноспроможних
товарів. Для цього Україні потрібні, по-перше, великі інвестиції, а по-друге,
нові технології. Щодо інвестицій, то існує два джерела — повернення вивезених
коштів і залучення інвесторів. Про залучення коштів інвестора я говорив
вище — у цьому якраз і буде відображатися політика ЄС. Інше питання —
технології: тут має бути абсолютно зрозуміло, що жоден єдиний економічний
простір нам не допоможе! Росія сама має загалом слаборозвинуту технологічну
базу. Основні технології, звичайно, на Заході. Тут усе залежить від нас
— чи створимо ми сприятливий клімат? Стратегія відносин зміниться, виходячи
з ситуації. Змінилася ситуація — зміниться і стратегія. Зрозуміло, що
тепер йтиметься не про підготовку до членства, а про поетапний розвиток,
поетапну підготовку. Хоч врешті-решт для вступу до ЄС особливої стратегії
і непотрібно. Це питання насамперед внутрішнього розвитку — виконає Україна
необхідні умови чи ні.
|