повернутися Ї: кордон

Член Римського клубу Богдан Гаврилишин: Через 30 років Україна могла б розраховувати на повноцінне членство в ЄС

Сергій Лещенко, УП , 23.01.2004 http://www.pravda.com.ua

77-річний Богдан Гаврилишин – один із українців, який пробився у світову еліту. Серед своїх друзів, наприклад, він називає президента Єврокомісії Романо Проді. Неформальні контакти з міжнародними діячами роблять Гаврилишина українцем – посередником у західному світі. У різний час він був радником Кравчука-президента, прем'єрів Ющенка, Кінаха і Януковича, спікера Плюща.

Гаврилишина, уродженця Тернопільщини, в 1943 забрали до Німеччини. Через чотири роки – переїзд до Канади, де Гаврилишин зробив блискавичну кар'єру.

У 1968 році Гаврилишин став директором Міжнародного інституту менеджменту в Женеві і керував їм наступні вісімнадцять років. За час роботи в МІМ-Женева Гаврилишин виростив фахівців вищої кваліфікації для сотень компаній в усім світі – від Мексики до Індії і від Швеції до Японії.

На початку 1970 цей інститут 25-річчя свого існування вирішив відсвяткувати по-особливому. Так було засновано всесвітній форум у Давосі, куди щороку стали з'їжджатися перші особи світового бізнесу і політики.

Одночасно Гаврилишин є членом Римського клубу (Club of Rome) – це об'єднання 100 науковців, які виробляють практичні пропозиції для розв'язання проблем, що постають перед людством.

Це інтерв'ю Гаврилишина "Українській правді" виходить у день приїзду до Києва президента Росії Путіна. Має бути визначено, який же сценарій переходу (чи непереходу) влади від Кучми влаштовує Кремль. Європи в Україні стає ще менше.

Гаврилишин радить не реагувати різко на нинішні скромні пропозиції Євросоюзу Україні. А краще спробувати переконати ЄС не економічною статистикою зростання ВВП, а політичними здобутками. Головний екзамен – вибори президента в 2004. І не головне, хто переможе. Головне – що відбуватиметься протягом року до дня голосування.



– У 2004 відбудеться найбільша хвиля розширення Євросоюзу, після чого до ЄС приєднаються ще Болгарія і Румунія, а також, можливо, Туреччина і балканські країни. На думку багатьох експертів, власне на цьому розширення ЄС і зупиниться. Як ви вважаєте?


– Я думаю, що вони мають рацію. Але треба розуміти, який часовий проміжок ми аналізуємо. Якщо наступні 10 років, то тоді є безпідставною заява, що Україна стане членом ЄС у 2011 році [про що кілька років тому заявляв Кучма]. Але виключати взагалі можливість, що Україна вступить у ЄС, теж неправильно.

Хіба, справді, сама Україна передумає і вирішить, що краще бути в євразійському просторі. Але цей вибір був би дуже поганий. І для Росії теж, бо замість того, щоб зосереджувати свої ресурси на модернізаціі, щоб займатися демократизацією, вона б тоді – якщо б Україна пристала до її блоку – зосереджувалася на відбудові імперії.

А для України це жах як було б не корисно: в Росії немає передових технологій, немає привабливого політичного ладу, немає поєднання політичних свобод, економічної ефективності і соціальної справедливості, які є в ЄС.

– Але що цікавого ЄС може побачити в Україні, окрім величезної території, економіка якої буде на рівні середньоєвропейської дуже нескоро, і небезпеки незаконної міграції?

– Коли будуть передумови для переговорів про членство України в ЄС, то рівень життя тут буде такий, який не змушуватиме українців звідси тікати. Чим цікава Україна для Європи? Україна має добрий рівень освіти, є досить великий промисловий потенціал.

І якщо б Україна увійшла до ЄС, зникла б небезпека відтворення на сході Європи імперії, яка б гостро конкурувала чи навіть конфліктувала з ЄС. Ця імперія не в інтересах ЄС. Зближення України з ЄС, певна форма асоціації було б певною формою забезпечення більшої стабільності у Європі.

– Кажуть, ви спілкуєтеся з людьми, які входять до керівництва європейських структур?

– Так.

– Чи існує хоч мінімальне усвідомлення єврочиновниками необхідності входження України до ЄС?

– Може, цей рівень усвідомлення менший, ніж нам потрібно. З одного боку, вони надто обережно ставляться до України, бояться, коли Україна гостро ставить питання про бажання стати кандидатом, асоційованим членом. Але це тому, що існує замало контактів між Україною і тим Євросоюзом.

Є замало людей, які б мали діалог з ЄС. Я знаю Романо Проді і Кріса Паттена, знаю з десяток людей. Але має бути сотні людей з України, які б мали такі контакти.

– Ви особисто знаєте Проді?

– Я знайомий з Проді понад 20 років, ми з ним на "ти". Він мені довіряє, він повірив, коли я в 1980 році написав книгу, що Радянський Союз розпадеться.

Позиція Проді щодо України часом міняється. Початково він дуже позитивно ставився до України. Він навіть був членом консультативно-дорадчої ради при президії Верховної Ради, яку я очолював. Її було створено в березні 1991, за рішення президії Верховної Ради.

Ми знайомі з тих часів, як він був президентом ІРІ – "Інституто де реконструкціоне Італьяно". Це було державне підприємство, яке управляло всіма державними підприємствами. І я його, до речі, попросив вийти зі складу нашої тієї ради, коли у нього з'явилися перспективи виграти вибори і стати прем'єром Італії.

– І яка була тоді позиція у Проді щодо європерспектив України?

– Позиція була надзвичайно позитивна. Часом він робив і негативні вислови на адресу України.

– На кшталт того, що якщо українці відчувають себе європейцями, то це ні про що не свідчить – бо так само європейцями себе відчувають і новозеландці?

– Так. Але справа в тому, що Україна теж не дуже-то йде шляхом до Європи. І, по-друге, коли Проді висловлюється італійською мовою щодо України, воно інакше звучить, ніж коли він говорить про це англійською або французькою. Він мови нібито знає, але заяви виходять у нього неясні.

Проді, принаймні, вважає Україну європейською державою.

Я йому показував, що у їх документі "Ширша Європа", який визначає стосунки ЄС з новими сусідами, записано протиріччя: в одному місці кажуть, що кожна європейська країна має право стати кандидатом на членство в ЄС, а в іншому місці, що "остаточні дебати щодо остаточного географічного поширення ЄС ще не відбулися".

Проді сказав: я цього не читав, я цього не бачив. Він був здивований цим. Звичайно, їх можна зрозуміти: вони друкують стільки документів, що не все можна прочитати...

Я писав листа президенту Євроконвенту Жискару д'Естену – я його теж колись знав, ми вечеряли колись на Лазуровому узбережжі в дуже гарному ресторані, між іншим – щодо того, що в майбутній Конституції Європи має бути сказано: "кожна європейська держава має право стати кандидатом на членство в ЄС, якщо виконає копенгагенські критерії".

- Відомо, що Жискар д'Естен включив цей пункту у проект Конституції ЄС.

- Так. Я в жодному разі не переоцінюю свого впливу. Але цей пункт включений, це 57 стаття. І це треба використовувати...

Ви казали, що Україна – бідна держава. Але якщо полатати наше законодавство, щоб спокійно могли приходити іноземні інвестиції... У минулому році 53 мільярди інвестицій пішли у Китай, бо інвестори розуміють правила гри.

В Україні є і внутрішні заощадження. І ВВП України міг би зростати на 10% річних. Якщо ВВП щорічно збільшується на 10%, він подвоюється за сім років. У вісім разів – за 21 рік. І тоді Україна економічно не є перевантаженою для Євросоюзу. А до 2028 року Україна могла б збільшити ВВП у 16 разів.

– І коли б Україна могла розраховувати на членство в ЄС?

– От цей приклад показує, що через 30 років. Не за 10 років і не за 20 років. Але не все залежить від економіки. В залежності від того, як відбудуться наступні вибори, чи демократичним шляхом, чи буде подолано олігархічну політичну і економічну системи. І на нас би зовсім інакше дивилися б в Брюсселі.

– Але президентські вибори взагалі можуть не відбутися.

– Можуть не відбутися. Це була б трагедія. Дуже важливо для країни, щоб відбулися вибори, вони були всенародні. Хоча я не думаю, до речі, що мандат президента повинен бути таким сильним.

Якщо б абстрагуватися, кого вибираємо, якщо б вибори відбулися без адміністративного ресурсу, залякування, то прийшла б нова людина, яка б прочистила систему.

Я з агітацією за когось не виступаю, але важливіше, щоб чесні вибори відбулися.

– До речі, ви є радником прем'єра Януковича?

– Ні. Я був кілька місяців радником. Йому треба було їхати в Брюссель, зустрітися з Романо Проді. Треба було зробити, щоб Янукович не реагував негативно на документ "Ширша Європа", бо там немає нічого такого, що Україна не може бути членом ЄС. Зате є багато можливостей для глибшої співпраці. Треба використовувати те, що пропонують.

І там ми домовилися з Януковичем, щоб не тільки він говорив, але і щоб я міг дещо сказати у такому, більш вузькому колі.

– Тобто ви були на зустрічі Проді та Януковича?

– Так. Але після того я з ним нікуди не їздив.

Тоді в Брюсселі ми підписали протокол доступу до ринків. Хоча знаю, що нашим приходили розпорядження прямо по дорозі до Брюсселю, що це не треба робити.

– Чому далі відмовилися бути радником?

– Ну, я не знаю, чи це я відмовився, чи мене відмовили. Бо зустрічі з прем’єром, щоб з’ясувати, чому так трапилося, у мене не було.

Я був радником і Кінаха, і Віктора Ющенка. Коли Кінаха призначили прем’єром, він відразу запросив мене бути радником. Я його запитав: яке ваше ставлення до Віктора Андрійовича. Він сказав: "Позитивне. Він багато чого доброго зробив, я б хотів дещо зберегти". І я звернувся до Віктора Андрійовича, чи думає він, що я мушу бути радником Кінаха. І він сказав: "Ви не "повинні бути", ви мусите бути радником Кінаха для продовження зв’язку із людьми із західного світу".

– На вашу думку, з якого боку відчувається більший дефіцит усвідомлення європейських перспектив України: з боку Брюсселю, який не помічає Україну, чи з боку Києва, який не робить кроків, які б наблизили до ЄС?

– Це так само, як порівнювати яблука і апельсини. З боку Брюсселю може бути брак усвідомлення важливості України, але останнім часом це зросло. А з боку влади є не просто нерозуміння, а небажання... Думається про короткострокові інтереси, групові інтереси.

Є питання Росії. Наші добрі відносини з Росією є важливими. Тому тут є вагання: як чинити у відносинах з Європою, щоб не утворити конфлікту з Росією.

Як можна змінити сприйняття України у Європі?

– Треба закінчити розслідування смертей журналістів, щоб була більша свобода преси. Ці питання, які змінили б ставлення до України. Для простих людей важливіша проблема їх добробуту, однак європейці судять по тому, чи є в країні свобода, чи можуть там вбити журналіста і не знайти винуватого, чи є підозри про причетність до того з боку владних органів. Це підносить дуже високі бар'єри у відносинах з ЄС.

Збільшити ВВП не можна так швидко, але виявити добру волю до розкриття вбивств журналістів – це вплинуло б дуже добро на ставлення до України.

Але ЄС теж не робить не те що серйозних кроків, але і початкових кроків на зустріч Україні – не тільки не починає переговори про створення зони вільної торгівлі, а навіть не дає статус ринкової економіки.

– Політичні жести могли б перевісити питання економічного характеру. І ЄС змінив би логіку: "А, от вони ідуть у правильному напрямі, все стає більш демократичним, значить, більш вільною буде і економіка, тому даваймо їй статус..." Не всі політичні рішення ухвалюються через політичні причини, і не всі економічні рішення – через економічні причини. Це співзалежні елементи системи.

Українська влада вирішила зробити пріоритетними відносини із США, бо домогтися там прихильності простіше жестами на кшталт направлення військових до Іраку. Тоді як покращення відносин з ЄС вимагає більш складних для влади кроків?

– Через Вашингтон зараз уже не можна влаштувати відносини з ЄС. Тим більше, що зараз є суперечності між Європою і Америкою. Касетний скандал, питання "Кольчуг" були тим каталізатором, який змінив ставлення до України, до президента, до української влади на Заході.

Те, що він зробив такий жест в Іраку, відразу поліпшило відносини між Києвом і Вашингтоном. Але досі не видно жодних наслідків для покращення відносин між Україною і ЄС.

Захід може стати гарантом чесних виборів в Україні?

– Дуже важко. Наприклад, є багато наших заробітчан із Західної України, які виїхали з держави. І ясно, якщо б вони були на місці, за кого б вони голосували? Але вони є нелегали на Заході. Якби західні уряди могли їх легалізувати, і тоді б вони могли брати участь у голосуванні. Але західним урядам важко це робити.

Західні уряди можуть допомогти, але сумніваюся, що вони можуть гарантувати чесні прозорі вибори. Вони могли б ввести якийсь політико-економічний шантаж, і я б його вітав – не тому, що Україна потерпала б, а тому, що це допомогло б гарантувати, що вибори відбулися.

Не так важливо, хто переміг на виборах, а сам факт, що чесні вибори відбулися. Це був би величезний крок до демократії.

Ви не намагалися донести цю думку до Кучми?

– Ні. Я спілкувався з президентом, хоча не був його радником...

Такий випадок: Романо Проді, коли їхав до США, Канади, він зателефонував мені. Питає мене: "Слухай, який був би найцікавіший проект для України, на який могли б погодитися Америка, Канада і Європейський союз?". Я висловив свою думку: "Енергетичний сектор – змінити енергоємність виробництва". Я сказав Проді, що це моя думка, але я зателефонував прем'єру, яким тоді був Віктор Ющенко, і Леоніду Даниловичу. Питаю їх: "Уявіть собі, якби такий проект став можливий!" І один, і другий сказали, що "правильно – енергетичний сектор". І тоді я перетелефонував Романо Проді і сказав: "Так, енергетичний сектор".

Оце приклад, як я спілкувався з Леонідом Даниловичем. Я ходив до нього, часом висловлював критичні зауваги, мені було цікаво почути його точку зору. Але відтоді, як прийшла нова адміністрація, я не маю прямого контакту.

Раніше я телефонував до його приймальні, і мені призначали час зустрічі. Тепер, коли я надіслав факс, що буду в Україні у такі-то дні, і якщо є можливість, то радий зустрітися, цього не відбувається.

Я дзвоню, мене питають: "Про що б ви хотіли з ним говорити?". "Ну, я хочу саме з ним говорити", – пояснив я. "Ви хочете про внутрішню політику говорити? Так. Про зовнішню? Так. Ну, то ви може зустрілися б наперед із заступником глави АП? Та ні, бажання було з президентом зустрітися".

От тому я з ним не зустрічаюся.


Матеріал було підготовлено під час перебування Гаврилишина у Варшаві на конференції з україно-польських відносин, яка відбулася за сприяння польського фонду "Ноу Хау".