повернутися

Міжнародна конференція
“Українсько-польське партнерство та регіональний розвиток в контексті розширення Євросоюзу. Проблеми та перспективи”
Львів, 27-28 червня 2002 р.

Організатори:
Львівська обласна державна адміністрація
Department for International Development
Агенція Регіонального розвитку та європейської інтеграції
Центр Підтримки Бізнесу - НюБізнет


О. Шумило

Міжнародний центр перспективних досліджень

НДО досліджують вплив розширення ЄС і виробляють рекомендації щодо мінімізації негативних наслідків

Розширення Європейського союзу вплине на країни, що входять до ЄС, країни, які претендують на вступ, а також, безперечно, на двосторонні відносини між сусідніми країнами. Відтак, постають такі завдання: (1) систематизувати бачення урядів та думку громадськості щодо розширення ЄС і поширення вимог Шенгенської угоди на різні країни; (2) визначити проблеми, які можуть виникнути на двосторонньому та регіональному рівнях внаслідок розширення ЄС і впровадження Шенгенського режиму. Для виконання зазначених завдань Інститут справ публічних (Варшава), що є партнером МЦПД, започаткував проект "Вплив розширення ЄС та виконання Шенгенської угоди на країни Центральної та Східної Європи"

У проекті "Вплив розширення ЄС та виконання Шенгенської угоди на країни Центральної та Східної Європи" могли брати участь усі зацікавлені дослідницькі організації, які входять до мережі Інституту відкритого суспільства (ІВС). Сьогодні до проекту залучено експертів з аналітичних центрів країн – кандидатів на вступ до ЄС, серед яких Європейський інститут (Болгарія), Praxis Центр перспективних досліджень (Естонія), Латвійський центр з досліджень питань прав людини та етнічних питань, Румунський центр “Румунська економічна політика”, Інститут економічних та політичних реформ, Словаччина. Також до участі запрошено українських та молдавських фахівців як представників країн, що відчують вплив розширення ЄС особливою мірою. Міжнародний центр перспективних досліджень відповідає за виконання української частини дослідження.

У процесі здійснення проекту виділяють такі етапи:

• проведення громадських обговорень, під час яких буде порушено питання про наслідки розширення ЄС. Такі заходи допоможуть українській суспільності усвідомити суть майбутніх змін і підготуватися до них;

• підготовка трьох документів щодо наслідків розширення ЄС для України. Такі документи підготували українські експерти;

• вироблення рекомендацій щодо політики мінімізації негативних наслідків розширення ЄС;

• проведення експертних обговорень українських документів щодо наслідків розширення ЄС з представниками дослідницьких організацій країн Центральної та Східної Європи;

• презентація в Брюсселі рекомендацій, вироблених у межах проекту.

Серед проблем, що аналізуються експертами партнерських організацій необхідно виділити наступні:

Реалізація Шенгенської угоди – наслідки для національної політики міграції:

Виконання положень Шенгенської угоди – прямий вплив на соціально-економічну реальність:

Політичні перспективи розширення ЄС на Схід:

Після спільного вивчення питання про наслідки розширення Шенгенської зони буде вироблено рекомендації щодо мінімізації його негативного впливу. Дослідження сприятиме активізації в країнах – учасниках проекту громадських обговорень, присвячених проблемам впливу розширення ЄС. Залучення до обговорення українських експертів і вироблення рекомендацій щодо мінімізації негативних наслідків розширення ЄС вважають за одне з пріоритетних завдань, оскільки фахівці з України зможуть висловити свою думку щодо тих питань, які мають надзвичайно важливе значення для країни.

Зараз МЦПД виробляє рекомендації щодо політики мінімізації негативних наслідків розширення ЄС на підставі документів, підготованих і обговорених раніше. Рекомендації від усіх країн – учасниць проекту буде об’єднано в один документ і представлено під час конференції в Брюсселі в листопаді 2002 року.

Після виконання проекту передбачено одержати такі результати:

• висновки дослідження щодо наслідків розширення ЄС буде залучено до українського політичного дискурсу, а в такому разі покращиться якість урядових рішень;

• українські урядові та неурядові організації отримають можливість співпрацювати з експертами сусідніх країн;

• українські експерти матимуть змогу ознайомитися з поглядами на можливі наслідки розширення ЄС представників країн – сусідів України: Польщі, Словаччини, Чеської Республіки, Угорщини, Молдови та Румунії;

• українські дослідницькі організації розвинуть власну спроможність до аналізу політики завдяки співпраці з експертами країн Центральної та Східної Європи.

Співпраця українських та польських НУО в контексті розширення ЄС

Співпраця МЦПД з Інститутом справ публічних (Варшава) триває майже два роки. Спільну діяльність скеровано за такими двома напрямками:

• організація семінарів, конференцій і робочих нарад, на яких польські та українські експерти мають змогу обмінюватися досвідом;

• реалізація проектів з аналізу політики. У такому разі аналітичні центри мають змогу виробляти прийнятні рекомендації щодо державної політики зважаючи на потреби та особливості обох країн.

Проекти, започатковані з ініціативи МЦПД, мали на меті вивчення досвіду Польщі з впровадження інституційних реформ у контексті європейської інтеграції та його застосування в Україні. Проекти, які започатковує ІСП, спрямовано на вивчення можливих наслідків розширення ЄС і вироблення рекомендацій щодо політики мінімізації негативного впливу цього розширення.

Стала співпраця між аналітичними центрами України та Польщі свідчить про те, що мережа Інституту відкритого суспільства допомагає НДО з різних країн здійснювати спільні проекти й обмінюватися досвідом та знаннями з аналізу політики. На противагу безсистемній співпраці, розбудова двосторонніх відносин між аналітичними центрами в мережі ІВС сприяє зміцненню цієї мережі та посиленню дієвості аналітичних центрів. Сьогодні МЦПД працює над виробленням спільних проектів з аналітичними центрами Чеської Республіки, Словаччини та Румунії.

За пріоритетні питання співпраці вважають такі:

• наслідки розширення ЄС;

• інституціоналізація Угоди про партнерство та співробітництво;

• забезпечення ширшої підтримки процесу інтеграції;

• обмін фахівцями або відрядження експертів на роботу до аналітичних центрів країн Центральної та Східної Європи.