|
Олександр БОЙЧЕНКО: «Українське життя розгортається в жанрі глибокого постсовкового маразму»Відомий літератор, колумніст
і блогер з Чернівців Олександр Бойченко
презентував минулого тижня в Івано-Франківську свою «Аби книжку». Між
обкладинками - 270 сторінок безжального аналізу української реальності, щедро
присмаченого фірмовим Бойченковим гумором. Про те, що відбувається сьогодні з
Україною й українцями, про загрози й надії, про владу й опозицію, інтелектуалів
і простих посполитих «ГК» розпитував Олександра Бойченка
напередодні презентації. - Олександре, за фахом Ви - літературний критик, але у
ЗМІ дедалі частіше виступаєте як критик життєвого укладу. Чому так? Дійсність
зачіпає сильніше за літературу? Сьогодні вранці я віддав видавцю нову
книжку «Мої серед чужих», на початку квітня вона вже повинна потрапити до
книгарень. Це про моїх улюблених зарубіжних письменників. Тобто я не припиняв
читати художню літературу і писати про неї, просто робив це паралельно з
публіцистикою. І коли назбиралося багато текстів, вирішив розвести їх по різних
збірках. До «Аби книжки» потрапило те, що «про життя і політику», а до ще
новішої - «про літературу». - В кожному разі у своїх колонках чи блогах, присвячених політиці, Ви все ж залишаєтеся
літератором і оцінюєте реальність, наче книгу. Якщо життя - це книжка, то на
яку літературу схоже нинішнє українське життя? Те, як я сприймаю нашу дійсність, і те,
як її описую, - це трохи різні речі. Українське життя розгортається в жанрі
глибокого постсовкового маразму. Як на нього
реагувати? Як виразити думку про величезну прірву між тим, якою мала би бути
Україна, і тим, якою вона є? Комусь краще вдається ліричний тон, комусь -
трагічний. Я, здається, краще володію комічними засобами. У кожному разі прагну
уникати пафосу і жестів трагічного актора. Це питання навіть не світогляду, а
темпераменту. - Сміх нас врятує? Сміх рятує мою психіку - за класичною
формулою: щоб не плакать. Власне, я і намагаюся
показувати речі так, щоб відчувалося, що за сміхом є щось більше й серйозніше.
Але чи врятує цілу країну... Скажу прямо: я вважаю, що Україна в її нинішніх
кордонах не має шансів стати нормальною європейською країною. Я розумію «соборників», яким шкода, наприклад, Донбасу, але треба
колись зробити усвідомлений вибір: або - або. Або Донбас (із Кримом) - або
Європа. Я не знаю, що саме ми повинні вибрати «з погляду вічності», але
переконаний, що вибрати разом і те, і те неможливо. - Якби уявити такий умовний рейтинг від Бойченка важливих і при цьому смішних явищ, що з нинішнього
українського життя потрапило б на перші місця? Сміятися можна і варто з усього. В «Аби
книжці» цілий розділ присвячений так званому президенту Януковичу. Це трагічна
для України ситуація, але якщо уявити собі на мить, що ми не українці і
дивимося на це збоку, то можна луснути від сміху. Людина, яку в тій-таки Європі
хіба що в рамках програми з соціальної адаптації прийняли би сторожем на ферму,
у нас очолює державу. Не комедія? - В одній з колонок Ви позбиткувалися з піарників
Януковича, які не можуть собі дати раду з таким «матеріалом». А якщо уявити, що
Ви опинилися на їхньому місці, що б робили? Я б не опинився, бо така робота мене у
принципі не цікавить, а служити нинішньому режиму - це взагалі незмивна пляма
на біографії. Але суто теоретично ці піарники мали б за всяку ціну змусити
Януковича мовчати і не показуватися на людях. Це єдиний для нього спосіб не
бути посміховиськом. І Ганні Герман можна порадити те саме: не відкривати рота.
Бо вона у своїх спробах рятувати Януковича і пояснювати нам, що він мав на
увазі, часто виглядає ще убогішою за нього. - Невже ми приречені бути глядачами в цьому театрі?
Реально, на Вашу думку, змінити репертуар? Бунт буде? Цей театр називається театром абсурду. І
вже тому в ньому важко щось передбачити. Це в класичних драмах є пов'язана з
логікою дійових осіб логіка сюжету, яку можна зрозуміти. Якби наша країна була
таким класичним театром, то я би сказав, що пора зливати воду, бо ніяких логічних
передумов для «хепі-енду» немає. Але оскільки Україна
і логіка - поняття несумісні, то, може, саме це і дає надію на зміни. Ми не
вміємо використовувати простих, нормальних шансів, зате іноді здійснюємо щось
неможливе. Зрештою, у 2004 році теж мало хто вірив у Майдан, та й економічних
причин для нього начебто не було. Принаймні, ми знали набагато гірші роки, в
які нічого не відбувалося, а в 2004-му раптом стався вибух. З іншого боку,
користі від нього у результаті виявилося небагато. А ще з іншого, Янукович - не
Кучма. Він оточує себе силовиками, вихованими в Росії, яким у разі чого не дуже
шкода буде стріляти в чужий для них народ. - А про перспективу змінити ситуацію шляхом виборів
взагалі не йдеться? Нині рейтинг Януковича і Партії регіонів
набагато нижчий, ніж потрібен для перемоги. Але вони знають, що мусять
вигравати парламентські і згодом президентські вибори, бо самі запустили
модель, коли третього не дано: або Межигір'я, або нари. А нари за багатьма з
них ридма ридають. Тому на які кроки вони готові піти і на які кроки будемо
спроможні ми - питання відкрите. - Ми все про владу, але ж у неї є політичні опоненти.
Є так звана ліберально-демократична опозиція, є радикальна націоналістична, що
декларує готовність до найжорсткіших дій проти режиму, а заодно й «толерастів». Між цими крайнощами Ви якої позиції
тримаєтеся? Якщо складеться ситуація, коли реальними
претендентами на перемогу залишаться Янукович і Тягнибок, то єдиний нормальний
вибір - еміграція. Тільки ж це гарно звучить. А на практиці... Виїжджати десь
під старість, починати все з нуля, знаючи, що й на пенсію пристойну не встигнеш
заробити, - сумна перспектива. Значить, треба не допустити до такого варіанту.
Що ми маємо сьогодні? Режим Януковича, крайніх правих і «ліберастів-толерастів».
Між цими трьома групами я вибираю «ліберастів-толерастів».
Я можу з чимось не погоджуватися у Мирослава Мариновича,
я багато з чим не погоджуюсь у Ярослава Грицака (бо переважно погоджуюсь з
Миколою Рябчуком), але з такими людьми можна
дискутувати і знаходити спільні вирішення. А про що дискутувати зі свободівцем Михальчишиним, який
зібрався в похід без «грицаків, андруховичів,
мариновичів»? Куди він приведе тих, хто піде за ним?
До дерева, з якого вчора зліз? Словом, і Янукович, і «Свобода» та подібні до неї
- це ізоляція і перекреслення такої України, в якій я хотів би жити. А жити би
я хотів у спокійній, середнього розміру центральноєвропейській країні без
холуйства перед Росією і без тріскотні бляшаних барабанів. - В чому тоді надія? І на кого? Чи достатньо в Україні
людей, які готові поборотися за життя в нормальній країні? Яка взагалі сучасна
українська людина? Може, мав рацію Ірванець,
коли писав, що «в нас люди хороші й гівнистий народ»?
Тобто кожен окремо виявляється досить притомним, про що свідчить наше вміння
добре працювати за кордоном, але при цьому ми ніяк не дамо собі ради в
колективному житті, ніяк не можемо стати спільнотою. Ми традиційно не довіряємо
своїй державі. Це нас, з одного боку, рятує від такої держави, а з іншого - не
дає змоги збудувати інакшу, кращу. - Що в такій країні залишається робити інтелектуалу? Бодай припинити ходити на рандеву з
владою за грамотами і преміями, засідати в якихось гуманітарних радах. Про
мерзотників не кажу, але й відносно порядні з-поміж інтелектуалів-колаборантів
сподіваються, що їм вдасться у такий спосіб «ошляхетнити»
владу. Насправді ж вони просто легітимізують режим. Взагалі, інтелектуал не має
права бути прислужником навіть хорошої влади, у нього інша функція: він має
мислити критично. А оспівувати і без нього завжди знайдуться охочі. - Сьогодні є ознаки, що й та свобода слова і поглядів,
до якої ми звикли після 2004-го, може зникнути. Комісія з питань захисту моралі
активізувалася. Міліція у Винничука пояснення взяла
за вірш. Як Вам ситуація з Винничуком? Якщо Ви питаєте про якість вірша, то до
великої поезії він не належить. Як і, наприклад, стадіонна «кричалка».
Але у такого роду текстів зовсім інше призначення, вони не для того пишуться,
щоб читати їх на самоті довгими зимовими вечорами. До речі, Гімн України теж
вишуканістю образів не вражає: «згинуть наші вороженьки»... У цій ситуації
значно важливіше інше. Коли влада починає брати під контроль мистецьку галузь,
це і є тоталітарний режим. І совєти, і нацисти дуже
любили поборотися з порнографією та іншим «хворобливим», «дегенеративним»
мистецтвом. Режим Януковича ще не тоталітарний, але видно, що вже би хотів. І
крайні праві також би хотіли «навести лад» у цьому питанні - досить почитати,
якими епітетами вони посипають усіляких, широко кажучи, «постмодерністів».
Інколи трапляються просто дослівні збіги з оцінками, які у «Майн кампф» давав Гітлер літературі й мистецтву періоду
віденської сецесії. Не думаю, що повторення сталінських чи гітлерівських
підходів до культури - це саме те, що врятує Україну. Як казав Єжи Лєц, «люди, які не мають
жодного стосунку до мистецтва, не повинні мати до нього жодного стосунку». Розмовляв
Сергій БОРИС Галицький кореспондент http://gk-press.if.ua/node/6090 |