Тарас Возняк: Пінзель вийшов у світ…
Iнтерв'ю у Тараса Возняка брав Роман Івасів (”Галичина”)
29 листопада 2012 р.
Днями відомий
львівський культуролог і філософ Тарас Возняк повернувся з виставки творів
геніального «українського Мікеланджело» — митця-скульптора Іоанна-Ґеорґа
Пінзеля у Луврі. Нагадаємо, що саме пан Тарас є одним
з ініціаторів й активних промоутерів просування творчості цього великого
майстра скульптури на Захід. З цього приводу ми взяли у нього коротке інтерв'ю.
Тебе
позиціонують як успішного українського культуртреґера,
тобто місіонера, що працює на взаємопроникнення й взаємозбагачення культур. А
з чого починалася промоція Пінзеля?
Спершу ідея
полягала навіть не в промоції геніального Пінзеля, а
швидше в промоції західного регіону України. Ми довго шукали великого
знакового символу — шляхетної фігури, відповідного об'єкту чи об'ємного
процесу, що міг би викликати шалену зацікавленість в українському культурному
просторі, а також бути вельми цікавим і для балуваного західного естета. Саме
тому зупинилися на постаті великого майстра Пінзеля,
який працював у цих трьох західних областях України й відповідав певним
естетичним критеріям високого мистецтва у світовому контексті. Отож спершу
поетапно було організовано серйозне зацікавлення трьох обласних і трьох
міських рад: Львівської, Тернопільської та Івано-Франківської, які згодом разом
зі своїми облдержадміністраціями проголосили 2007-й роком Іоанна-Ґеорґа
Пінзеля у трьох галицьких областях. Своєю чергою це
викликало відповідний резонанс і в широких колах
суспільства. Зразу зауважу об'єднавчий фактор спільних зусиль: було задіяно усі три музеї: львівський на чолі з Возницьким, тернопільський та ваш івано-франківський з
його директором Михайлом Дейнегою. Особливо хочу
зазначити, що більшість скульптур походить з Івано-Франківщини, в чому є й
велика частка заслуги мистецтвознавців вашого художнього музею — Мирослава Аронця та покійного вже Віктора Мельника, а також
колишнього голови обласної ради Ігоря Олійника. Інший рівень інформаційного
плану полягав у випуску концептуального альбому про спадщину Пінзеля, який ми зробили спільно з видавництвом «Грані-Т». Згодом до інформаційної промоції додалися фільми
на цю тему: спершу — львівських авторів, потім — розлогий фільм японських
мистецтвознавців. А потім і культурні кола Польщі також видали чудовий художній
альбом творів Пінзеля. Зрозуміло, що без численних
освітніх поїздок, семінарів, зустрічей і, що головне, без істотної
інформаційної підтримки в ЗМІ, зокрема і вашої газети «Галичина», навряд чи
можна було б пробудити масову зацікавленість до творчості Пінзеля.
Пригадаю, що в ту пору навіть було поставлено риштування навколо музею Пінзеля у Львові, правда, згодом його розібрали, дах якого
сьогодні протікає...
Вперше 27
творів геніального майстра скульптури українського бароко Іоанна-Ґеорґа Пінзеля
у Луврі. А як ти
залучив до цього проекту фахівців Лувра?
Як відповідальний за міжнародні відносини у
Львівській обласній раді у 2007—2008 рр. я ознайомив з роботами Пінзеля нашого колегу — радника голови Львівської обласної
ради у Франції Яна Долла, який шукав тоді
культурологічні проекти, що могли б об'єднати Україну та Францію. Саме він висловив
надзвичайно нахабну і неймовірну думку: «Виставімо
твори цього великого майстра в Луврі!». Спершу він привіз відомого
колегу-художника з Парижа, який детально вивчив усі аспекти творчості Пінзеля. В скорім часі Ян повідомив листом, що домовився
про нашу зустріч з керівництвом Лувра. Переговори завершилися повним успіхом, і
по них до Львова приїхала поважна делегація відповідних фахівців Лувра у
складі наукового співробітника Гільєма Шерфа та експозиціонерки Аврори Баслі на чолі з керівником департаменту скульптури цього
музею Жаклін Бреск.
Делегація об'їхала всі три області Галичини та ознайомилася з творами руки Пінзеля, і тоді вже процес приготувань до виставки пішов
повним ходом.
Недавно відомий директор Асоціації
журналістів історичної, культурної та релігійної спадщини Бенедикт Сагазан на своєму блозі, ретельно
розглядаючи бюджет міністерства культури і масових комунікацій Франції на
2013 рік, який сягатиме 7,4 мільярда євро, бідкався, що на утримання та
реставрацію їх історичної спадщини виділено тільки 303 млн. євро. А у нас — 293
млн. доларів було виділено торік на все Міністерство культури. Що думаєш з
цього приводу?
Їхній бюджет і наш — дві великих різниці, як
кажуть в Одесі. Це стосується і культури. На культуру й туризм французи
виділяють просто шалені кошти. А щодо державницьких підходів, то на відкритті
такої престижної виставки творів українського мистецтва в Луврі мав би бути присутній
від української сторони Президент чи принаймні прем'єр-міністр, але через
політичні розклади сталося так, як сталося. Ми ж зробили, що змогли.
Як французи
сприйняли виставку?
Вони її ще
сприймають, і робити певні підсумки зарано, адже виставка творів Пінзеля в Луврі триватиме три місяці. Але окремі представники
французького бомонду та серйозні дослідники-мистецтвознавці, які цікавляться
Україною, виявили інтерес до неї. Хоч, на жаль, у нас немає відповідних промоційних фірм чи компаній, які б фахово просували певний
культурний продукт нашої країни. Але ніщо не заважає українському урядові
найняти відповідну престижну фірму, щоб вона зробила відповідну промоцію. Тим
більше, що Пінзель того вартий. І невідомо, чи в
найближчі десятиліття ми зможемо здивувати тих самих французів подібним до
цього проектом. Безсумнівним залишається одне: Пінзель
вийшов у світ і його визнання розпочалося зі знакового місця — мистецького
серця Франції — Лувра.
|