www.ji-magazine.lviv.ua
Тарас Возняк
Культурологічне: «Здирання шкіри з продажного судді» - картина Ґерарда Давіда, 1498 – лекція Тараса Возняка, 2013
Продажність суддів не наш винахід. Однак вони стають
продажними там, де є на це попит. Ну, і «височайшеє соізволєніє».
З цим в різний спосіб боролися. В Україні рівень
продажності став таким, що саме час вдаватися до жорстких заходів. Гадаю, що
продажні слуги режиму мали б на персональному рівні – відчути, що розплата,
якщо справи розвиватимуться так, як вони розвиваються далі, неминуча. І не у
формі м’якої люстрації, яка лише перенесе їхні товсті зади з суддівських крісел
у крісла респектабельних бізнесменів чи рантьє.
Але це потім. А нащодень потрібно
таки донести до цих слуг режиму свою
позицію щодо того, що вони чинять. А то «відслуживши народові» такий «слуга
народу», як не їде до сауни з прокурором, начальником міліції та головою
адміністрації, то мирненько та задоволено повертається до рідної хатини, вдягає
теплі капці, надпиває дванадцятирічного віскі і поринає в ситий та мирний
домашній затишок. Таке собі Міжгір’я на дому.
Так от. Цього бути не має. І не лише у майбутньому, коли цю
паскуду виволочать на світло Боже. А й тепер. Ніхто ж не забороняє
продемонструвати вільним громадянам вільної поки що країни свою думку з приводу
його важких трудів по охороні репресивного режиму. І не одному з них. А
водночас всім. І не одноразово, А щодня. Ми ж теж маємо покращити їм їхнє
життя. Вони ж нам його покращують в поті лиця.
І ще. Не можна кидати своїх. І не лише у Києві. Навіть у
Львові і далі ліплять справу проти одного з лідерів студентів Андрія Шевціва. Це вже після двох мільйонних Майданів у Києві!
Вони і далі роблять своє. Ну витягнули зусиллями депутатів людей з камер. Змінили
запобіжний захід. А далі що? Справи йдуть своїм трибом. І рано чи пізно людям
ні за що пришиють по кілька років тюрми. Це вже було ще за кампанії «Україна
проти кучми». Тому потрібно весь цей суддівський-прокурорський корпус поставити
перед вибором: або-або. А то кожен з них, як той нікчемний пінгвін, що
обливаючись потом та сюсяючи в штани зачитував
приговор у справі, що стала знаковою для
останнього десятиріччя, озброївшись памперсом та
ховаючи очка вклепає ще не одному з майданарів
путівку на нари.
Пишу не лише до політтехнологів, які планують дії майдан
арів, але й до лідерів, які вже давно мали б перейти до більш осмислених дій. В
тому числі і по організованому, системному захисту своїх прибічників. Бо
тішаться, що «гарант» здав своїх. А як з нашими своїми?... Далі не
продовжуватиму…
Хто веде базу продажних суддів та прокурорів, хто задокументовує справи, за якими вони будуть оскаржені в
майбутньому. Не забудьмо і адвокатів, які дали засудити першу хвилю мітинг арів
– їхні прізвища теж має знати народ.
Так само, як і адреси, де вони боягузливо ховають свої
жирні туші. Щоб під Новий рік і ще до нього щоденно вітати їх коло порогу
рідної оселі. Бо не одні клюєви-азарови складають
владний Терикон – в його основі тисячі і тисячі прожертих
корупцією вщент суддів-прокурорів.
Отож для того, щоб майдан арі не нудились можна
започаткувати кампанію «Ніхто не забутий, ніщо не забуто». Цього разу забувати
ми не маємо права. Вже одного разу забули. І отримали за повною програмою. І не
відомо, чим все це ще закінчиться. Попустить Майдан – м'ясо рвати будуть.
Однак хотів би повернутися до своєї культурологічної
лекції. А стосується вона картини фламандського художника Ґерарда
Давида ще у 1460 році. Написана спеціально для залу ратуші м.Брюге,
в якому проводилися судові засідання. Картина називається «Суд Камбіса». Вона ілюструє уривок з Історії Геродота про
продажних суддів - Геродот, Історія. Книга 5, глава 25. Саме таких, які зараз
штампують ухвали про заборони Майданів, звільнення приміщення, де гріються майданарі, форсовано ліплять справи за перешкоджання діям
правоохоронних органів, порушення громадського порядку, хуліганство і т.д. Десь
своє жирне тіло ховає послужливий пінгвін кірєєв, а розвалом
України підкеровує чахлик медведчук – саме той, що «захищав» на суді Дмитра Стуса.
Отож повертаюсь безпосередньо до теми лекції - картини «Суд
Камбіса»:
Ліва панель картини зображає як продажного суддю Сісамна беруть під білі рученьки. Сплакатися можна, як все культурненько – все ж Північне Відродження:
Сісамн був одним із суддів місцевого правителя. Однак
суддя є суддею. Вже тоді все було, як у теперішній Україні. За те, що він,
підкуплений грошима, виніс несправедливий вирок, правитель Камбіс
(аж не віриться, що такі були) звелів його стратити і здерти з нього шкіру.
Сам виховавчий процес - здирання
шкіри з продажного судді - зображає права панель:
Але і цим правитель Камбіс не
обмежився. Шкіру цю на диво справедливий правитель наказав видубити, нарізати з
неї ременів і потім обтягнути ними суддівське крісло, на якому мав сидіти суддя
наступний.
А суддею замість судді Сісамна милостивий
правитель Камбіс призначив, сина Сісамна,
наказавши йому пам'ятати, в якому кріслі він сидить і чинить суд.
Не скажу, що мені сподобалося рішення Камбіса
щодо призначення синка корумпованого судді. Це вже зовсім, як у нас. Бо потім
буде внук. І так далі.
Думаю, що не надто це сподобалося і Ґерарду
Давиду. Але з Геродотом не будеш сперечатися. Тому, щоб якось все ж
збалансувати ситуацію, на задньому плані картини він зобразив сина Сісамна, якого призначили новим суддею та зобов’язали
судити в суддівському кріслі обтягнутому шкірою його батька.
При цьому Ґерард Давид символічно
зобов’язав його бути присутнім, коли з його батечка здиратимуть шкіру. Для
науки, так би мовити. Ну от такі у них були дикі звичаї. А мо`
й нам би не завадили? Бо короста вже продерлась не те що до шкіри, а й до
кісток.
І знову повертаємося до культурології. Картина
фламандського художника Давида Ґерарда «Суд Камбіса» була призначена залу суду, щоб нагадувати суддям
про їх обов'язок судити чесно. І там успішно працювала. Може тому й суди у них в
бельгіях трохи інші.
Сьогодні картина знаходиться в музеї міста Брюґґе. Ой, боюся, що судді
знову підуть, хто в ліс, а хто в поле…
Однак до чого все це? Маю пропозицію. Може зобов’язати у
наших судах у примусовому порядку розвісити репродукції картин фламандського
художника Давида Ґерарда «Суд Камбіса»
- одну зліва від тризуба, а другу справа J
З виховною метою, так би мовити J
|